Wednesday, August 29, 2007

PM mahu Ketua Hakim Negara beri penjelasan


PM mahu Ketua Hakim Negara beri penjelasan
Oleh Azman Zakaria dan Azis Ngah


Dakwaan tiada penghakiman bertulis jejas kredibiliti perbicaraan


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim memberi penjelasan berhubung laporan ada hakim tidak membuat penghakiman bertulis dalam kes yang mereka kendalikan.

Perdana Menteri berkata, kegagalan hakim berbuat demikian amat mendukacitakan kerana ia adalah penting untuk mereka yang terbabit dalam sesuatu perbicaraan.


“(Jika benar) 35 kes tidak ada penghakiman bertulis oleh hakim yang berkenaan, ia perkara perlu diberi penjelasan oleh Ketua Hakim Negara.

“Ketua Hakim Negara kena bagi tahu dan jawab. Saya pernah dengar daripada Ketua Hakim Negara tidak ada mana-mana hakim tidak tulis kes,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno, di Menara Datuk Onn, di sini semalam.

Abdullah yang juga Presiden Umno berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar semalam yang memetik Pengerusi DAP, Karpal Singh menamakan Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Hashim Yusoff tidak membuat penghakiman bertulis bagi 35 kes, termasuk empat yang dijatuhi hukum mati tujuh tahun lalu dan pesalah masih berada di penjara.

Abdullah juga berkata, Majlis Raja-Raja tidak pernah membantah senarai calon Hakim Besar Malaya yang dikemukakan kerajaan bagi mengisi kekosongan jawatan berikutan persaraan Tan Sri Norma Yaakob pada 5 Januari lalu.

Katanya, nama Ketua Hakim Besar Malaya akan diumumkan selepas melalui proses memaklumkannya kepada Majlis Raja-Raja.

Abdullah yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri berkata, kerajaan akan bertindak terhadap mereka yang membangkitkan isu sensitif sehingga mewujudkan ketegangan kaum.

Katanya, golongan yang masih membangkitkan isu sensitif meskipun negara sudah 50 tahun mencapai kemerdekaan tidak memikirkan kebaikan, perpaduan dan sensitiviti kaum.

“Asal (membangkitkan isu) jangan memporak-perandakan rakyat dan negara sudahlah atau kerajaan akan bertindak terhadap mereka,” katanya.

Beliau juga menafikan desas-desus kononnya berlaku rusuhan kaum di Pasir Gudang, Johor, baru-baru ini dengan mengatakan dakwaan itu sebagai satu lagi percubaan pihak tidak bertanggungjawab mencetuskan suasana tegang antara kaum.

“Mengarut... ini satu lagi percubaan orang seperti itu yang nak timbulkan macam-macam suasana, nak timbulkan perkara yang boleh buatkan rakyat rasa marah dan berlaku ketegangan.

“Mereka tak berjaya, mereka buat pula cerita ada pergaduhan kaum di Johor. Ini semua pembohongan bagi manusia yang tidak ada kerja lain, hanya bohong, bohong dan bohong.

“Ada yang buat fitnah, sikit atau lebih. Bagi orang Melayu ini adalah dosa paling besar. Allah laknat mereka, tetapi mereka tidak kisah dan mereka nak buat juga,” katanya.

Beliau juga berkata, mesyuarat MT tidak membincangkan isu Wee Meng Chee atau Namewee yang menghasilkan klip video Negarakuku yang mencemarkan lagu kebangsaan, Negaraku tidak menghormati kerajaan serta menyentuh sensitiviti masyarakat melalui klip video yang disiarkan di laman YouTube.

Ditanya bahawa 90 peratus daripada pelajar Cina memilih memasuki Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC), beliau mempersoalkan adakah hampir semua pelajar Cina memasuki SRJKC yang jumlah sekolahnya adalah 1,400 buah.

“Mungkin jika 90 peratus belajar di SRJKC itu Cina adalah betul,” katanya sambil menambah MT bersetuju supaya sektor swasta tidak mengenakan syarat wajib bahasa Mandarin bagi pengambilan kakitangan.

Sementara itu, MT Umno semalam memutuskan Perhimpunan Agung Umno tahun ini diadakan pada 5 hingga 9 November, sehari lebih awal daripada tarikh asal bagi mengelakkan pertindihan dengan Deepavali.

Mengikut jadual asal, perhimpunan lima hari itu bermula 6 November dan perasmian pada 8 November tetapi majlis perasmian dipinda kepada 7 November.

Abdullah berkata, MT sebulat suara bersetuju meminda tarikh berkenaan.

Beliau berkata, MT juga dimaklumkan mengenai persiapan sambutan Ambang Merdeka pada malam 30 Ogos di Dataran Merdeka yang membabitkan Umno dan parti komponen Barisan Nasional (BN).

Taklimat disampaikan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Mengulas sikap orang ramai yang dikatakan kurang mengibarkan bendera, Abdullah meminta rakyat tidak terlalu berkira soal perbelanjaan untuk memasang bendera berbanding nilai sambutan perayaan itu.

“Jangan berkira sangat. Jika nak rayakan sambutan kemerdekaan, apalah sangat bendera harga RM2 tu... ini adalah suatu yang sangat penting bagi kita. Jika tak dapat bendera percuma, belilah,” katanya.

No comments: