Wednesday, August 29, 2007

Calon Hakim Besar Malaya diserah kepada Tuanku Mizan

KUALA LUMPUR 28 Ogos – Nama calon Hakim Besar Malaya yang baru telah diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin semalam, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Menurut Perdana Menteri, penyerahan nama itu adalah satu proses biasa dalam pelantikan seseorang hakim iaitu nama calon dimaklumkan kepada Yang di-Pertuan Agong.

‘‘Proses kedua ialah nama calon Hakim Besar Malaya itu dimaklumkan kepada raja-raja Melayu untuk mendapatkan pandangan dan perkenan.

‘‘Proses pelantikan hakim ini panjang dan ia akan diumumkan selepas segala proses yang harus dilaksanakan selesai,’’ tambahnya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di sini hari ini.

Pada sidang akhbar itu, Abdullah menafikan Majlis Raja-Raja menolak calon Hakim Besar Malaya yang dikemukakan oleh kerajaan.

Menurut Perdana Menteri, adalah menjadi satu perkara biasa kepada raja-raja Melayu untuk memberi pandangan terhadap calon yang dikemukakan oleh kerajaan.

Jawatan Hakim Besar Malaya kosong selepas Tan Sri Siti Norma Yaakob bersara pada 5 Januari lalu. Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim kini memangku jawatan tersebut.

Sementara itu, Abdullah meminta Ahmad Fairuz memberi penjelasan kepada kerajaan mengapa terdapat hakim yang gagal membuat penghakiman bertulis selepas selesai sesuatu kes di mahkamah.

No comments: