Wednesday, August 29, 2007

Malaysia yakin selesai isu rundingan FTA

MALAYSIA yakin dapat menyelesaikan rundingan mengenai Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dengan Amerika Syarikat (AS) selepas kedua-dua negara mengambil langkah pragmatik bagi menyelesaikan segala isu tertangguh.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz, berkata beliau yakin segala isu berkaitan perjanjian berkenaan akan dapat diselesaikan, walaupun tempoh masa yang ditetapkan sebelum ini, sudah berakhir.


“Kita tidak mahu mempolitikkan perjanjian FTA, ia akan menyebabkan segala perkara yang dirundingkan sebelum ini, menemui jalan buntu, sedangkan rundingan berada dalam keadaan terbaik sebelum dimuktamadkan,” katanya di Singapura semalam.

Rafidah berkata demikian pada sesi soal jawab pada ‘Seminar Peluang Perniagaan Di Malaysia’ anjuran bersama Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Lembaga Pembangunan Perindustrian Malaysia (MIDA) dan Persekutuan Perniagaan Singapura (SBF).

Hadir sama, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Singapura, Lim Hng Kiang; Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam; Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Singapura, Datuk N Parameswaran dan Pengerusi SBF, Stephen Lee.

Rundingan FTA Malaysia dan AS bermula sejak Mac tahun lalu, dengan beberapa siri rundingan berlangsung di negara ini atau AS, tetapi masih gagal mendapat persetujuan kedua-dua negara walaupun selepas lebih setahun ia diadakan.


Rafidah berkata, rundingan FTA dengan AS kini diadakan mengikut keselesaan kedua-dua negara dengan tiada sebarang had masa ditetapkan, selepas rang undang-undang Lembaga Promosi Perdagangan (TPA) diluluskan Kongres AS.

No comments: