Friday, August 17, 2007

Mahkamah Tinggi tolak rayuan ‘Ustaz Zul’

SHAH ALAM 16 Ogos – Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengekalkan sabitan hukuman penjara 20 tahun dan sebatan 18 kali terhadap seorang bomoh yang dikenali sebagai ‘Ustaz Zul’ atas dua kesalahan merogol seorang rakan anak perempuannya, tiga tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Abang Iskandar Abang Hashim juga menolak rayuan Zulkifly Mustafa, 43, supaya hukuman tersebut berjalan serentak dengan hukuman penjara 18 tahun yang sedang dijalani sekarang.

Dalam penghakimannya, Abang Iskandar berkata, mahkamah mendapati terlalu banyak fakta yang menyelubungi kes itu tidak memihak kepada perayu.

Katanya, perayu bukan hanya merogol gadis remaja tetapi mangsa yang merupakan sahabat anak perempuannya sendiri ketika dia datang dan bermalam di rumahnya.

Menurut Abang Iskandar, perayu juga menipu dengan mendakwa dirinya bomoh untuk mengubati mangsa yang mengalami sakit-sakit badan dan pinggang akibat senggugut.

‘‘Perayu telah mengambil kesempatan terhadap mangsa yang masih muda. Mengaku bomoh adalah perbuatan yang menjijikkan, begitu juga penipuan tentang nikah batin.

‘‘Mahkamah tidak boleh bertolak ansur dengan pembohongan ini dan perayu perlu dikenakan hukuman yang setimpal,’’katanya.

Pada 2 April lalu, Zulkifly yang sebelum itu telah dibicarakan atas tuduhan merogol mangsa seorang pelajar kolej yang ketika kejadian berusia 17 tahun, dihukum penjara 20 tahun dan sebatan 18 kali selepas dia menukar pengakuan kepada bersalah.

Dia mengaku merogol mangsa antara pukul 10 dan 11 malam, 18 Julai 2004 di rumahnya di No.35, Jalan Desa 3/7 Taman Desa, Bandar Country Homes, Rawang dekat sini.

Lelaki itu juga mengaku mengulangi perbuatan yang sama pada pukul 5 petang, keesokan harinya di rumah yang sama.

Sementara pada 5 Februari lalu, Mahkamah Sesyen Muar, Johor telah menjatuhkan hukuman penjara 18 tahun dan sebatan 14 kali setelah dua didapati bersalah merogol seorang pelajar universiti di sebuah pusat peranginan.

Hukuman yang dijatuhkan oleh kedua-dua mahkamah itu ke atas Zulkifly kini berjumlah 38 tahun dan sebatan 32 kali.

No comments: