Wednesday, August 22, 2007

Menteri Ekonomi ASEAN dijangka lulus rangka tindakan EAC

MANILA 21 Ogos – Para Menteri Ekonomi ASEAN dijangka meluluskan rangka tindakan Komuniti Ekonomi ASEAN (EAC) yang akan dilaksanakan pada tahun 2015.

Pengarah Biro Hubungan Perdagangan Antarabangsa Filipina, Ramon Vicente Kabigting berkata, kelulusan tersebut yang menyaksikan sektor logistik diberi keutamaan akan membolehkan pergerakan bebas barangan dan perkhidmatan dilaksanakan di rantau ini.

“Rangka tindakan ini juga menggesa integrasi ekonomi tanpa batasan antara anggota ASEAN dengan pembukaan (pasaran) antara satu sama lain,” katanya di sini, hari ini.

Mesyuarat AEM akan diadakan di sini bermula Jumaat ini hingga hingga 27 Ogos ini.

Pada mesyuarat kali ini, Malaysia turut memberi tumpuan untuk memuktamadkan pelan tindakan EAC selain menilai semula kemajuan pelaksanaan integrasi sektor-sektor utama bagi memperkukuhkan integrasi ekonomi ke arah mempercepatkan pelaksanaan EAC.

Para pemimpin ASEAN telah bersetuju untuk mempercepatkan pelaksanaan EAC pada tahun 2015 daripada perancangan awal pada tahun 2020.

Kabigting berkata, matlamat utama EAC adalah untuk menghapuskan halangan tarif dan bukan tarif perdagangan dalam usaha mengintegrasikan ekonomi serantau.

Pada mesyuarat kali ini, Menteri-menteri Ekonomi ASEAN juga akan menandatangani Protokol Integrasi Sektor-sektor Utama ASEAN bagi Sektor Perkhidmatan Logistik.

Protokol itu akan memudah dan mempertingkatkan kerjasama dalam sektor-sektor perkhidmatan logistik di rantau ini.

– Utusan

No comments: