Wednesday, August 29, 2007

Permohonan defendan batal tuntutan Tajudin Ramli ditolak

Permohonan defendan batal tuntutan Tajudin Ramli ditolak
KUALA LUMPUR 28 Ogos – Permohonan empat daripada 24 defendan untuk membatalkan tuntutan balas tokoh korporat Tan Sri Tajudin Ramli terhadap mereka bagi menuntut ganti rugi RM13.46 bilion, ditolak oleh Mahkamah Tinggi di sini.

Penolong Kanan Pendaftar, Iris anak Awen Jon memutuskan demikian dengan kos di kamar beliau hari ini.

Empat defendan berkenaan ialah Telekom Malaysia Berhad, Telekom Enterprise Sdn. Bhd., Technology Resources Industries Berhad dan Celcom (Malaysia) Berhad.

Selain empat defendan tersebut, baki 20 defendan yang dinamakan oleh Tajudin dalam tuntutan balasnya telah mengemukakan permohonan untuk membatalkan saman berkenaan.

Permohonan oleh defendan-defendan lain masih lagi di peringkat pendengaran oleh Iris.

Dalam tuntutan balas itu, Tajudin menuntut RM6.25 bilion daripada Telekom dan 12 defendan yang lain berhubung penjualan saham TRI oleh Pengurusan Danaharta Nasional Bhd. (Danaharta).

Beliau turut menuntut ganti rugi RM7.2 bilion daripada kesemua 24 defendan terbabit.

Saman itu merupakan tuntutan balas Tajudin terhadap saman yang diterimanya daripada Danaharta dan dua anak syarikatnya, Danaharta Urus Sdn. Bhd. serta Danaharta Managers Sdn. Bhd. bagi menuntut hutang berjumlah RM589 juta.

Danaharta menyaman Tajudin bagi bayaran baki pinjaman RM1.79 bilion yang diberikan kepada tokoh tersebut pada tahun 1994 untuk membiayai pembelian 32 peratus ekuiti dalam Sistem Penerbangan Malaysia Bhd. (MAS).

Menurut Danaharta, pegangan itu dijual balik kepada kerajaan bagi RM1.8 bilion pada tahun 2000.

No comments: