Friday, August 24, 2007

ASEAN: Banyak kejayaan di bawah Malaysia - Mesyuarat Menteri-menteri Ekonomi ASEAN ke-39

MANILA 24 Ogos – Banyak kemajuan telah dicapai oleh ASEAN dalam bidang perdagangan ketika Malaysia menjadi Pengerusi Mesyuarat Menteri-menteri Ekonomi ASEAN (AEM)pada tahun lalu, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Sri Rafidah Aziz.

Beliau berkata, antara pencapaian itu ialah melengkapkan pelan pelaksanaan inisiatif Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) selain kejayaan mengadakan rundingan dengan rakan-rakan dagangannya seperti Jepun, China dan Korea Selatan dalam usaha meningkatkan perdagangan di rantau ini.

“Semasa menjadi Pengerusi, kita telah membawa integrasi ekonomi beberapa langkah ke hadapan dan kita telah memulakan AEC,’’ katanya kepada pemberita di sini selepas majlis perasmian AEM ke-39 oleh Setiausaha Perdagangan dan Industri Filipina, Peter B. Favila, di sini hari ini.

Selepas majlis perasmian itu, Rafidah menyerahkan jawatan Pengerusi AEM kepada Favila.

Favila semasa merasmikan AEM ke-39 berkata, ASEAN akan sentiasa mengingati sumbangan Rafidah dalam tempoh yang panjang atas kecemerlangan pelan tindakan AEC, yang akan mewujudkan rantau ini sebagai kawasan perdagangan bebas di kalangan anggotanya pada tahun 2015.

Rafidah semasa berucap pula mengingatkan negara-negara ASEAN supaya memastikan segala perjanjian yang akan dimeterai dan dimuktamadkan perlu bebas daripada sebarang halangan dan kerenah birokrasi dalam usaha mewujudkan kawasan perdagangan bebas serantau.

Tambah beliau, intergrasi ekonomi ASEAN dipantau dengan penuh minat oleh banyak negara dan mereka kini mula melihat kepada potensi dan manfaat yang akan diperolehi daripada ASEAN.

Jelasnya, dengan bilangan penduduk seramai 567 juta orang dan gabungan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bernilai AS$1.07 trilion (RM3.74 trilion), ASEAN sedang mengubah pasarannya dengan menawarkan potensi besar untuk pelbagai produk dan perkhidmatan.

– Utusan

No comments: