Wednesday, August 22, 2007

ASEAN+3 mahu jadikan suara Asia lebih berkesan

TIANJIN 21 Ogos – Forum media yang mempertemukan wakil dari negara anggota ASEAN +3 (China, Jepun dan Korea Selatan) di sini hari ini mengenal pasti cara yang perlu diamalkan oleh organisasi media di rantau ini untuk menjadikan suara media Asia bergema dengan lebih nyaring ke serata dunia.

Lebih 300 anggota perwakilan dari 13 negara menghadiri Forum Kerjasama Media 10+3 yang julung kali diadakan itu, anjuran akhbar People’s Daily, Tianjin Daily News Group dan Tianjin Binhai New Area Administrative Committee.

Malaysia diwakili Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Khalid Mohd. dan Ketua Pengarang Bernama, Yong Soo Heong.

Pada forum sehari itu, yang bertemakan ‘Memperkukuhkan Kerjasama Media, Menyampaikan Suara Asia’, peserta didedahkan tentang bagaimana organisasi media Asia boleh bekerjasama bagi memecah tembok monopoli media Barat dalam menyebarkan laporan tentang perkara berkaitan Asia.

Akhmad Kusaeni, Timbalan Ketua Pengarang Agensi Berita Antara, Indonesia berkata, masanya sudah tiba bagi organisasi media Asia menetapkan agenda bagi berita yang melibatkan rantau ini.

Katanya, organisasi media Asia perlu berganding bahu dan bergiat aktif dalam membuat liputan tentang Asia kerana ‘Asia tanah air kita dan oleh itu kita perlu mengenali Asia dengan lebih mendalam’.

Dalam kertas kerjanya, Yong melahirkan harapan agar Kenyataan Bersama kedua mengenai Kerjasama Asia Timur pada Sidang Kemuncak 10+3 November ini akan dapat menyediakan asas bagi penubuhan sebuah organisasi atau rangkaian berita Asia yang mampu menimbulkan kesedaran bahawa suara Asia perlu didengar di seluruh dunia.

Dengan penubuhan rangkaian itu, kata beliau, organisasi media Asia akan dapat menggembleng tenaga dan membuat liputan tentang peristiwa penting antarabangsa serta mengetengahkan kepentingan Asia di pelbagai forum seperti Persidangan Agung Bangsa Bersatu, Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC), Forum Ekonomi Dunia, rundingan Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Sidang Kemuncak G8.

“Mungkin pada peringkat kemudiannya, kita boleh buat laporan tentang peristiwa dan isu di negara Barat, seperti yang dibuat selama ini oleh media Barat di negara kita. Kita juga boleh sebarkan semula berita itu kepada Barat dan memberitahu mereka tentang apa sebenarnya yang berlaku di rumah mereka, sama seperti apa yang mereka lakukan di tempat kita selama ini,” kata Yong.

Beliau berkata, organisasi media Asia boleh mengambil iktibar daripada penubuhan Al-Jazeera, stesen televisyen yang kini menjadi suara berwibawa bagi Timur Tengah.

Pengarang Politik Rasmei Kampuchea of Cambodia pula berkata, semua berita positif tentang Asia sering diputarbelitkan oleh media Barat.

Sejajar dengan itu, beliau menyarankan penubuhan satu rangkaian atau pertubuhan berita Asia yang mampu memenuhi kepentingan negara Asia secara lebih berkesan, di samping menyediakan latihan bagi wartawan dari rantau ini untuk membolehkan mereka membuat liputan yang lebih baik tentang Asia.

“Kini, kita perlu ada pelan tindakan bagi membolehkan segala pemikiran diterjemahkan ke dalam bentuk tindakan,” kata Nguon.

Timbalan Ketua Pengarang China Daily, Qu Yngpu pula mencadangkan agar Asia memajukan bentuk kewartawanan sendiri bagi mengatasi dilema bahawa mereka sering dikalahkan kepada media Barat.

Katanya, kemajuan industri media di Asia tidak seiring dengan dinamisme ekonomi di rantau ini dan walaupun negara Asia menjadi tempat tinggal bagi 60 peratus penduduk dunia, namun hampir dua pertiga daripada aliran maklumat datang dari negara maju.

Qu berkata, cara terbaik bagi media Asia untuk mendepani integrasi media global ialah dengan bersatu dan membuat laporan tentang Asia, walaupun tidak secara objektif sepanjang masa, tetapi memadailah secara subjektif dan agak berbeza dengan apa yang dilakukan oleh pengamal media Barat.

Wang Chen, Presiden People’s Daily pula berkata, Forum Kerjasama Media 10+3 telah berjaya membawa kerjasama dalam kalangan pertubuhan media Asia ke tahap dan lembaran baru.

Forum ini, kata beliau, memberi kesan besar terhadap masa akan datang iaitu apabila organisasi media di rantau ini berjaya menjadikan suara Asia bergema dengan lebih nyaring.

– Bernama

No comments: