Wednesday, August 29, 2007

Badan Peguam Malaysia kemuka saman pelantikan Dr. Badariah

KUALA LUMPUR 28 Ogos – Badan Peguam Malaysia telah mengemukakan saman pemula untuk mendapatkan perisytiharan bahawa pelantikan pensyarah Dr. Badariah Sahamaid sebagai Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi sejak Mac lalu adalah batal dan tidak sah.

Saman itu dikemukakan dengan alasan pelantikan Badariah tersebut adalah bertentangan dengan Artikel 122AB yang dibaca bersama Artikel 123 Perlembagaan Persekutuan yang menghendaki seorang peguam bela telah menjalankan amalan selama 10 tahun sebelum boleh dilantik sebagai pesuruhjaya kehakiman.

Badan tersebut selaku plaintif menamakan kerajaan Malaysia sebagai defendan dalam saman pemula yang difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) pada 27 Julai lalu.

Permohonan tersebut akan didengar oleh Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Wan Afrah Wan Ibrahim pada 18 September ini.

Dalam afidavit yang diikarkan oleh Presidennya, Ambiga Sreenevasan, 51, bagi menyokong permohonan itu, beliau mendakwa, badan tersebut tidak berniat untuk merendah-rendahkan Badariah mahupun mempertikaikan keupayaan intelektual, pembawaan kehakiman ataupun kesesuaian pelantikannya.

Dakwanya, satu-satunya motif tindakan saman itu diambil adalah kerana pelantikan itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, semakan yang dibuat terhadap Badariah yang dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman berkuat kuasa 1 Mac lalu, mendapati bahawa beliau tidak pernah memohon Sijil Amalan atau Sijil Annual yang diwajibkan sebagai Peguam cara dan Peguam bela.

Semasa pelantikannya, Ambiga berkata, Badariah hanya merupakan Pensyarah di Fakulti Undang-Undang, Universiti Malaya (UM) dan tidak berkhidmat di bawah Jabatan Kehakiman dan Perundangan.

Menurutnya, di bawah perlembagaan tersebut, seseorang itu dikehendaki menjadi pengamal undang-undang selama 10 tahun sebelum dilantik ke jawatan tersebut.

‘‘Saya percaya Badariah tidak menjalankan amalan sebagai peguam bela selama 10 tahun sebelum pelantikan tersebut,’’ ujar Ambiga.

Sementara itu, Jabatan Peguam Negara yang mewakili kerajaan Malaysia telah mengemukakan permohonan supaya isu yang dipertikaikan berhubung interpretasi Artikel 122AB dan Artikel 123 perlembagaan itu dirujuk kepada Mahkamah Persekutuan untuk penentuan.

Sehubungan itu juga, kerajaan Malaysia turut mengemukakan permohonan untuk menangguhkan prosiding saman tersebut sementara menunggu keputusan Mahkamah Persekutuan.

Dalam afidavit Peguam Kanan Persekutuan, Tun Abdul Majid Tun Hamzah yang diikrarkan bagi menyokong permohonan itu menyatakan, Badariah memenuhi kelayakan pelantikan tersebut.

Menurutnya, Badariah berkelulusan Ijazah Undang-Undang kelas pertama kepujian dari UM pada tahun 1978 dan menerima Ijazah Sarjana Undang-undang setahun kemudiannya dari University of London. Beliau memperoleh ijazah kedoktoran pada tahun 2001 dari UM.

Badariah telah berkhidmat sebagai pensyarah di Fakulti Undang-undang UM sejak tahun 1980 dan dilantik sebagai profesor pada tahun 1996, menurut Tun Abdul Majid.

Tambahnya lagi, Badariah telah memulakan latihan dalam kamar dengan firma guaman Tetuan P.L Tan & Mah pada 24 Februari 1987 dan pada 29 September 1987 beliau telah diterima masuk sebagai peguam bela dan peguam cara di Mahkamah Tinggi Malaya.

No comments: