Friday, February 6, 2009

Peralatan, kereta JKR Melaka disita

MELAKA 5 Feb. - Pelbagai jenis peralatan pejabat dan kenderaan milik Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri di Jalan Taming Sari di sini hari ini disita apabila gagal menjelaskan arahan pembayaran oleh Mahkamah Tinggi berjumlah RM4.5 juta kepada sebuah firma.

Firma terbabit Tropical Profile (M) Sdn. Bhd. telah memfailkan tuntutan di Mahkamah Tinggi di sini pada 2004 untuk mendapatkan pembayaran yang gagal dilunaskan oleh JKR negeri setelah siap projek lebuh raya yang menghubungkan Durian Tunggal dan Sungai Udang tahun 2003.

JKR Melaka telah memberi projek bernilai RM240 juta itu kepada kontraktor utama iaitu sebuah konsortium yang disertai syarikat Revolutionary Technology Sdn Bhd, Seri Siantan Sdn. Bhd. dan Al-Joffrie Sdn. Bhd., yang kemudian melantik Central Effective Sdn. Bhd. sebagai sub-kontraktor sebahagian daripada projek itu.

Dalam penghakiman bertarikh 12 Januari lalu, mahkamah itu telah mengarahkan JKR membayar RM4.5 juta.

Namun, JKR Melaka di sebalik penghakiman tersebut gagal mengambil langkah sewajarnya untuk melunaskan jumlah yang ditetapkan mahkamah dengan alasan perintah tersebut tidak sah.

Sehubungan itu, JKR Melaka hari ini menerima writ rampasan dari Mahkamah Tinggi. Kerja-kerja menyita dilakukan bermula pada pukul 10 pagi.

Dalam pada itu, peguam bagi pihak firma terbabit, J.S Ashokvijay berkata, semua peralatan pejabat dan beberapa kenderaan yang dirampas terdiri daripada van, kereta, kenderaan pacuan empat roda, lori dan traktor.

Mengulas lanjut beliau berkata, Central Effective kemudian telah melantik Tropical sebagai sub- kontraktor untuk membina tujuh jambatan di lebuh raya itu bernilai RM54 juta.

No comments: