Tuesday, February 24, 2009

D8 akan tumpu tiga inisiatif bagi jaminan makanan

24/02/2009 6:20pm


KUALA LUMPUR 24 Feb. — Apabila menteri, pembuat keputusan dan pemimpin perniagaan dari lapan negara Islam berhimpun di sini dari esok bagi mesyuarat selama tiga hari, perbincangan mereka akan bertumpu pada tiga inisiatif penting berkaitan jaminan makanan.

Tiga inisiatif itu ialah penubuhan bank benih, pengeluaran dan bekalan baja berkualiti dan makanan ternakan, telah dikenal pasti sebagai input penting yang dapat menjamin peningkatan pengeluaran produk pertanian berkualiti di kalangan anggota negara Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D8).

Malaysia, selaku tuan rumah Mesyuarat Menteri-menteri D8 mengenai Jaminan Makanan, telah menyusun mesyuarat dan aktiviti relevan di mana para perwakilan dapat berbincang dan memperkemaskan sebarang kekurangan yang ada bagi pelaksanaan inisiatif itu.

Antara objektif mesyuarat itu ialah mewujudkan modul bagi kerjasama yang diterajui swasta di kalangan negara anggota dalam projek pertanian, peningkatan perdagangan pertanian dan memperkukuhkan lagi kapasiti pembinaan dan kerjasama teknikal.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed berkata peserta akan menumpukan perbincangan kepada inisiatif yang dicadangkan diterajui sektor swasta iaitu pengeluaran dan bekalan makanan ternakan, baja dan pembangunan bank benih pada skala besar.

“Projek yang akan dilaksanakan di bawah tiga inisiatif itu oleh sektor swasta dijangka mengambil kira keperluan semua negara D8.

“Kerjasama ini akan memastikan skala pengeluaran yang lebih efisien kerana negara D8 akan terbabit dalam pengeluaran yang mereka mempunyai kelebihan,” katanya.

D8 dianggotai Malaysia, Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Iran, Turki, Mesir dan Nigeria.

Sebagai sebahagian mesyuarat itu, Mesyuarat Pemimpin Perniagaan akan diadakan esok membabitkan ketua pegawai eksekutif dan wakil syarikat, Pertubuhan Makanan dan Pertanian FOA) dan Dewan Perniagaan dan Industri dari negara anggota D8.

Antara isu yang akan dibincangkan termasuk cabaran krisis ekonomi global dan jaminan makanan serta mewujudkan persekitaran bagi kerjasama sektor swasta.

“Kami menjangkakan sektor swasta akan mengemukakan cadangan projek spesifik yang mungkin bukan projek baru tetapi juga projek sedia ada dan kini syarikat menawarkan untuk meningkatkan pengeluarannya untuk memenuhi permintaan dan keperluan negara D8,” kata Mustapa.

Beliau berkata sektor swasta D8 juga mempunyai peluang untuk menerokai dan mengenal pasti bidang kerjasama yang dapat dibangunkan berdasarkan pelbagai sumber yang ada di setiap negara.

“Peluang mewujudkan rangkaian perniagaan di kalangan negara D8 amat bernilai kepada sektor swasta,” katanya.

Pada akhir mesyuarat itu nanti, pelan tindakan bersama dikenali sebagai

“Kenyataan-KL: Inisiatif Bagi Penyelesaian Jaminan Makanan oleh negara anggota D-8” dijangka diterima pakai oleh negara anggota D8.

— BERNAMA

No comments: