Wednesday, February 18, 2009

Kemelut di Perak tonjol Pakatan Rakyat cetek undang-undang

Oleh Jamhariah Jaafar
rencanabh@bharian.com.my

Peralihan kuasa kepada BN berlaku di luar kuasa Dewan Undangan Negeri: Nazri

KEMELUT membelenggu politik Perak yang dianggap berakhir selepas pelantikan Menteri Besar yang baru dan barisan Exconya, terus berkocak dengan tindakan terbaru Pakatan Rakyat mengeluarkan notis saman hadir barisan kepemimpinan diketuai Datuk Dr Zambry Abdul Kadir itu ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sekali lagi, isu ini mencetuskan perdebatan kuasa atau perundangan. Persoalannya apakah Zambry boleh dirujuk kepada jawatankuasa berkenaan dan inilah yang dipertikaikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang bertanggungjawab ke atas Parlimen dan hal ehwal undang-undang.

Menurut Nazri, Zambry tidak boleh dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN kerana semua perkara yang berlaku, terutama membabitkan peralihan kuasa daripada Pakatan Rakyat kepada Barisan Nasional (BN) berlaku di luar kuasa DUN Perak.

"Dia nak rujuk Zambry atas kelakuan apa kerana semua kejadian di Perak sepanjang minggu lalu berlaku di luar DUN. Lebih serius kerana pelantikan sebagai Menteri Besar memang dalam bidang kuasa Sultan Perak. Bagaimana sesuatu yang berlaku di luar DUN boleh dirujuk kepada jawatankuasa DUN," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merujuk kepada kenyataan Speaker DUN Perak, V Sivakumar, yang juga pengerusi jawatankuasa berkenaan, bahawa jawatankuasa sudah mengeluarkan notis saman hadir kepada Zambry, Hamidah Osman, Datuk Ramly Zahari, Dr Mah Hang Soon, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Zainol Fadzi Paharudin.

Jawatankuasa terbabit membuat keputusan itu selepas menerima surat aduan Adun Canning, Wong Kah Woh, Khamis lalu, yang meminta supaya ketujuh-tujuh Adun BN yang juga anggota Exco kerajaan negeri baru Perak itu, dirujuk kepada mereka kerana didakwa menghina dewan.

"Selepas bersidang, pihak jawatankuasa berpendapat ada asas atau prima facie terhadap aduan yang dibuat YB Wong Kah Woh. Oleh yang demikian jawatankuasa sebulat suara membuat keputusan untuk merujuk semua tujuh Ahli Dewan Undangan Negeri kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN," kata Sivakumar.

Sivakumar enggan memperincikan aduan yang dikemukakan Wong, tetapi difahamkan Adun Canning daripada DAP itu dalam surat aduannya mendakwa proses pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar dan barisan Exconya sudah mencabuli Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Pengerusi DAP Perak dan Adun Sitiawan, Datuk Ngeh Koo Ham pula berkata, Sivakumar mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap terhadap Menteri Besar baru Perak dan enam Exco berkenaan jika mereka tidak hadir di hadapan jawatankuasa itu hari ini.

Menjawab soalan, Nazri berkata, Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak seperti juga Parlimen hanya boleh merujuk kelakuan atau perkataan seseorang Adun sekiranya ia dilakukan di dalam Dewan.

"Tidak ada bezanya antara DUN Perak dan Parlimen. Oleh itu, Zambry tidak perlu menghadap jawatankuasa berkenaan kerana apa yang berlaku minggu lalu, terjadi di luar DUN Perak. Speaker kena ingat, sebarang tindakan atau kelakuan yang dilakukan ahli Dewan di luar (Dewan) ia terletak di bawah bidang kuasa undang-undang negara," tegas Nazri.

Mengulas lanjut mengenai krisis politik di Perak yang masih panas, Ahli Parlimen Padang Rengas ini juga menasihatkan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin, ahli politik dan rakyat Perak supaya jangan membuat tuduhan melulu, terutama membabitkan keputusan yang dibuat dan direstui Sultan Perak.

"Siapa Nizar untuk mohon menderhaka dan mempertikai keputusan Sultan Azlan Shah yang merestui kerajaan negeri baru Perak? Saya harap dia berhati-hati dalam membuat kenyataan selepas ini.

"Dia memang dipilih rakyat untuk menjadi wakil rakyat, tetapi dia bukan dipilih rakyat untuk menjadi Menteri Besar kerana tidak ada sebarang pertandingan untuk jawatan Menteri Besar. Sultan Perak yang memilih siapa dikehendaki menjadi Menteri Besar Perak.

"Lebih serius, Sultan Perak adalah bekas Ketua Hakim Negara selama 25 tahun lalu dan baginda amat teliti dalam membuat sebarang keputusan. Siapa Nizar atau Karpal (Singh) atau mana-mana ustaz untuk mempertikai keputusan seorang Sultan yang juga bekas Ketua Hakim Negara," kata Nazri.

Krisis politik di Perak melalui kemelut amat serius apabila keputusan Sultan Azlan Shah yang memberi kebenaran pada BN membentuk kerajaan negeri baru selepas parti ini mengambil alih kuasa majoriti selepas mendapat sokongan tiga Adun pembangkang, bukan saja dipertikai, malah ada usaha untuk menyaman baginda.

Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh, untuk menyaman Sultan Perak mencetus kemarahan rakyat dan dianggap penderhaka kerana Sultan adalah lambang ketuanan Melayu yang memang termaktub dalam Perlembagaan Negara.

"Siapa Karpal untuk mempertikai keputusan Sultan Perak. Jika Sultan Azlan Shah sebagai Ketua Hakim Negara 25 tahun lalu, Karpal hanya sebagai seorang peguam yang terpaksa menerima sebarang keputusan hakim, apa lagi dengan kedudukan baginda sebagai Sultan Perak hari ini," katanya sinis terhadap tindakan Karpal yang menderhaka.

Kembali kepada soalan, Nazri menjelaskan ramai orang lupa bahawa pelantikan Menteri Besar sebenarnya adalah hak Sultan. Selepas pilihan raya, parti yang mencatat majoriti dan boleh membentuk kerajaan akan menyerahkan senarai nama calon daripada kalangan Adun yang menang kepada Sultan untuk dilantik menjadi Menteri Besar.

Dalam kes kerajaan campuran Pakatan Rakyat yang mencatat majoriti tipis di Perak selepas pilihan raya umum Mac tahun lalu, tiga nama diserahkan kepada Sultan Perak iaitu Nizar daripada Pas, Datuk Ngeh Koo Ham (DAP) dan Jamaluddin Mohd Radzi daripada Pakatan Keadilan Rakyat (PKR).

"Daripada senarai itu Nizar yang dipilih Sultan Perak, bagaimana dia boleh mendabik dada dia dipilih rakyat Perak untuk menjadi Menteri Besar? Kerana itu saya berharap mana-mana Menteri Besar jangan terlalu bangga berkata, rakyat memilih 'aku' sebagai Menteri Besar, kerana yang memilih mereka ialah Sultan," jelasnya.

Nazri berkata, ketika krisis peralihan kuasa tempoh hari, Sultan Azlan Shah amat berhati-hati ketika membuat keputusan dan hanya berpuas hati selepas baginda bertemu semua Adun BN serta menghabiskan masa lebih setengah jam dengan tiga Adun pembangkang yang menyokong BN.

"Perlembagaan yang kita miliki hari ini amat adil. Inilah yang dinamakan 'ketuanan Melayu' sebenarnya. Ramai tersalah anggap dengan perkataan ketuanan Melayu ini. Ketuanan Melayu adalah raja-raja kerana mereka adalah 'tuanku'.

"Ketuanan Melayu bukan bermakna 'malay supremacy' (keagungan Melayu) atau bangsa Melayu lebih agung daripada bangsa lain, tetapi adalah 'malay lordship' – kedudukan raja-raja yang menjadi 'tuan' kepada rakyat Malaysia," kata Nazri.

No comments: