Friday, February 27, 2009

Negara D8 perlu pastikan makanan cukup



Abdullah Ahmad Badawi bersama Menteri Pertahanan Thailand, Jeneral Prawit Wongsuwon (tengah) bergambar bersama rakan sejawatan mereka sebelum memulakan Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM) Ke-3 di Pattaya, Thailand, semalam. - BERNAMA

--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR 26 Feb. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu anggota Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D8) membantu antara satu sama lain menggerakkan dana secara bersepadu dan cekap untuk memastikan jaminan makanan dalam kumpulan itu.

Perdana Menteri menegaskan, D8 perlu mewujudkan kerjasama baru dalam pengeluaran makanan dan produk pertanian kerana tidak ada satu negara pun boleh mendakwa mempunyai keupayaan memenuhi keperluan makanan rakyat.

''Perkumpulan ini memerlukan kerjasama semua negara anggota untuk memastikan bekalan pertanian seperti baja, makanan haiwan dan anak benih dapat dipenuhi.

''D8 juga perlu terus meningkatkan mekanisme bagi menggalakkan penyertaan sektor awam dan swasta untuk negara-negara membangun menggunakan kekuatan dan kelebihan bagi membantu negara anggota lain," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Mesyuarat Peringkat Menteri D8 mengenai Jaminan Makanan di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Turut hadir Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed; Menteri Pertanian Indonesia, Dr. Ir. Anton Apriyantoo; Menteri Pertanian dan Hal Ehwal Luar Bandar Turki, Mehmet Medhi Eker serta Menteri Negara bagi Pertanian dan Sumber Air Nigeria, Fidelia Akuabata Njeze.

Mesyuarat dua hari itu melibatkan Malaysia, Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Iran, Turki, Mesir dan Nigeria.

Indonesia, Turki dan Nigeria di wakili Menteri Pertanian manakala Iran diwakili Timbalan Menteri Pertanian, Dr. Jafar Khalgani; Bangladesh diwakili Setiausaha Kementerian Pertanian, Sheikh Enayetullah; Pakistan diwakili Pesuruhjaya Tingginya ke Malaysia, Leftenan Jeneral (B) Tahir Mahmud Qazi dan Mesir diwakili oleh Duta ke Malaysia, Hani Abdel Kader Shash.

Abdullah memberitahu, walaupun D8 belum setanding dengan kumpulan-kumpulan ekonomi serantau lain, Malaysia percaya ia berpotensi untuk menjadi perkumpulan ekonomi yang mempunyai suara bagi negara-negara membangun di peringat antarabangsa.

Namun katanya, untuk D8 berjaya mencapai hasrat itu ia memerlukan usaha semua negara anggota dan sektor swasta bagi meningkatkan kerjasama perniagaan serta perdagangan.

''D8 perlu mempertimbang dan mencadangkan projek khas bagi mewujudkan kerjasama di antara negara anggota dalam jaminan makanan dan memberikan komitmen sesuai bagi sektor swasta melabur dalam projek tersebut," katanya.

Perdana Menteri berharap mesyuarat itu akan membolehkan negara anggota berkongsi pengalaman untuk menyelesaikan isu jaminan makanan dan mengadakan projek bersama untuk memperkukuhkan ekonomi serta menjadikan D-8 lebih berdaya tahan berhadapan dengan cabaran menyediakan bekalan makanan mencukupi untuk rakyat.

Ujar beliau, mesyuarat itu juga diharap akan dapat menggalakkan sektor swasta mewujudkan syarikat usahasama untuk membina kilang baja, makanan haiwan dan bank anak benih.

''Negara anggota juga perlu menerima dan mengiktiraf standard sama bagi baja serta makanan haiwan yang dapat meningkatkan pengeluaran pertanian serta memulihara alam

sekitar, kesihatan manusia, meningkatkan pertukaran teknologi, menerima teknologi baru dan penyelidikan bersama," katanya.

No comments: