Wednesday, February 6, 2008

PM pengerusikan mesyuarat pertama Majlis Harga Negara





PERDANA Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (tengah) mempengerusikan mesyuarat Majlis Harga Negara di Pejabat Perdana Menteri di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya semalam. – Bernama.

--------------------------------------------------------------------------------



PUTRAJAYA 5 Feb. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Harga Negara (MHN) yang ditubuhkan dengan tujuan untuk mewujudkan mekanisme kawalan harga barangan secara lebih bersepadu.

Mesyuarat yang diadakan di Pejabat Perdana Menteri itu turut dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd. Shafie Apdal; Menteri Kewangan II, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz dan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy.

Majlis tersebut yang penubuhannya dipersetujui pada mesyuarat Kabinet 9 Januari lalu merupakan satu jawatankuasa tertinggi dengan segala keputusannya perlu dilaksanakan oleh semua agensi kerajaan dan diterima pakai oleh sektor swasta berasaskan peruntukan undang-undang.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan tiga inisiatif baru yang diwujudkan di bawah MHN yang dipengerusikan oleh Abdullah untuk memperkukuh strategi bagi memastikan harga barangan keperluan terus stabil dan bekalannya sentiasa mencukupi di pasaran.

Tiga inisiatif itu adalah Stok Penimbal Kebangsaan, Pusat Panggilan Kebangsaan dan kumpulan pakar yang akan memberi nasihat berhubung segala isu berkaitan harga dan bekalan kepada pengguna.

No comments: