Tuesday, February 26, 2008

Ejen calon dibenar saksi urusan undi pos

PUTRAJAYA 25 Feb. – Semua calon bertanding dibenarkan melantik ejen bagi memerhati proses pengundian pos yang diadakan di premis-premis tentera dan polis di seluruh negara pada Pilihan Raya Umum Ke-12.

Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Kamaruzaman Mohd. Noor berkata, langkah baru itu yang berkuat kuasa pada pilihan raya kali ini merupakan sebahagian daripada usaha penambahbaikan yang dilakukan SPR bagi mempertingkatkan lagi ketelusan urusan pengundian pos.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, mana-mana calon bertanding yang berhasrat menghantar ejen pengundian pos itu perlu membuat permohonan menggunakan borang yang ditetapkan.

Katanya, borang itu hendaklah dialamatkan kepada pegawai yang bertanggungjawab menguruskan pengundian pos di sesuatu premis tentera dan polis.

‘‘Borang permohonan tersebut hendaklah dibuat dalam tiga salinan dan perlu dikemukakan kepada pegawai bertanggungjawab sekurang-kurangnya dua hari sebelum urusan pengundian pos dijalankan di sesuatu premis tentera dan polis,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat SPR di sini hari ini.

Kamaruzaman berkata, sebelum ini hanya pengurus ataupun pegawai SPR dibenarkan menyaksikan proses pengundian pos di premis-premis tentera dan polis di seluruh negara.

Kebenaran

Katanya, kebenaran daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bagi membenarkan ejen calon memerhati pengundian pos di dalam kawasan tentera telah diperoleh minggu lalu, manakala polis beberapa hari lepas.

Beliau menambah, semua ejen calon berkenaan dikehendaki mematuhi garis panduan bagi Ejen Pengundian Pos (EPP) yang telah ditetapkan oleh SPR.

‘‘SPR melalui pegawai-pegawai pengurus akan mengeluarkan notis bertulis 24 jam kepada calon-calon atau ejen pilihan raya mereka mengenai tarikh, masa dan tempat urusan pengeluaran, pembukaan dan pengiraan undi pos diadakan,” kata beliau.

Seramai 221,085 pengundi pos layak mengundi pada pilihan raya 8 Mac ini.

Daripada jumlah itu, seramai 135,882 orang adalah anggota tentera dan pasangan mereka, manakala 83,794 anggota polis termasuk anggota Pasukan Gerak Am dan pasangan mereka

No comments: