Saturday, November 29, 2008

Permohonan injunksi Muhammad Shafee 23 Feb.

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Mahkamah Tinggi di sini akan mendengar pada 23 Februari tahun depan permohonan injunksi inter- parte (antara pihak) dalam kes saman fitnah peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah terhadap pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin.

Hakim Datuk Tee Ah Sing menetapkan tarikh tersebut di kamar beliau hari ini.

Kes itu yang sepatutnya didengar hari ini, ditangguhkan berikutan peguam utama Raja Petra, Manjeet Singh Dhillon berada di luar negara.

Pada prosiding hari ini, Raja Petra diwakili peguam J. Chandra manakala Muhammad Shafee diwakili peguam S. Ravindran.

Pada 13 Ogos lalu, hakim tersebut membenarkan permohonan injunksi ex-parte (sebelah pihak) yang dikemukakan oleh Muhammad Shafee supaya Raja Petra menarik balik tiga artikel dalam laman web itu yang didakwa memfitnah beliau.

Raja Petra juga diperintahkan menarik balik semua komen oleh pelawat laman blog itu yang disiarkan berhubung ketiga-tiga artikel berkenaan.

Penulis laman blog tersebut turut diperintah untuk mendedahkan sumber kepada maklumat yang terkandung dalam ketiga-tiga artikel itu, begitu juga identiti semua pelawat yang memberikan komen dalam tempoh tiga hari.

Perintah injunksi itu adalah antara tuntutan yang dikemukakan oleh Muhammad Shafee dalam saman yang difailkan pada 13 Ogos lalu.

Tiga artikel yang disiarkan pada 6, 7 dan 11 Ogos lalu bertajuk Shafee Abdullah: Sodomologist Extraordinaire, Money, Power and Sex: What Motivates Man dan The Real Dalang Behind The Anwar Sodomy Allegation

No comments: