Thursday, January 17, 2008

Saya baru kenal Lingam - Dr. M


Tun Mahathir Muhamad keluar daripada Komplek Mahkamah Kuala Lumpur selepas menghadiri diri sebagai saksi kes Klip Video.
--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 17 Jan. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, beliau hanya mengenali Datuk V. K. Lingam selepas melantik peguam itu mewakilinya dalam satu kes saman yang difailkan terhadapnya oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, beliau pernah mendengar tentang Lingam ketika peguam itu mengendalikan satu kes lain dan pernah juga membaca laporan akhbar berhubung beberapa kes yang dikendalikan oleh Lingam.

``Saya hanya mengenalinya baru-baru ini apabila saya melantiknya sebagai peguam saya untuk mewakili saya bila Anwar saman saya,'' katanya.

Dr. Mahathir sebagai saksi kelapan dalam prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja berkata, beliau membuat kesimpulan sendiri dalam memutuskan pelantikan dan kenaikan pangkat bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.

Katanya, beliau tidak memberitahu orang lain mengenai alasan beliau memilih Ahmad Fairuz walaupun dalam proses membuat keputusan, beliau mendengar pandangan ramai orang termasuk pegawai kanan kerajaan.

``Ia adalah hak prerogatif saya untuk membuat keputusan. Saya tidak perlu beritahu sesiapa pun,'' katanya.

Dr. Mahathir menjawab soalan yang dikemukakan wakil Badan Peguam Malaysia, Christopher Leong tentang alasan bekas Perdana Menteri menolak pencalonan Allahyarham Tan Sri Abdul Malek Ahmad untuk mengisi kekosongan jawatan Hakim Besar Malaya pada 2001 dan 2002. - Utusan.

No comments: