Thursday, January 31, 2008

Anwar, Aliran hina suruhanjaya

KUALA LUMPUR 30 Jan. – Suruhanjaya Siasatan Diraja menegur kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Aliran, R. Ramakrishnan yang menghina suruhanjaya itu.

Ahli Suruhanjaya, Datuk Mahadev Shankar berkata, beliau diberitahu tentang kenyataan Ramakrishnan yang disiar pada Isnin lalu dalam laman web pertubuhan tersebut.

Satu lagi artikel yang disebut oleh Mahadev ialah kenyataan Anwar kepada Malaysiakini yang disiarkan semalam yang mendakwa suruhanjaya itu dikawal tangan-tangan ghaib.

Artikel bertajuk Inkuiri Lingam: Aliran terkejut dan kecewa menyalahkan keputusan suruhanjaya yang tidak memanggil Anwar dan dua pemimpin PKR, R. Sivarasa dan Sim Tze Tsin sebagai saksi.

Dalam artikel bertajuk Tangan-tangan ghaib menguasai suruhanjaya tulisan Andrew Ong, Anwar mendakwa ada pihak yang tidak kelihatan telah mempengaruhi suruhanjaya dalam keputusannya untuk tidak memanggil Anwar sebagai saksi.

Mahadev berkata, artikel tersebut menghina suruhanjaya memandangkan keputusan pada Isnin lalu menyebut bahawa tiada keperluan untuk memanggil Anwar dan dua lagi sebagai saksi buat masa ini.

Katanya, daripada kenyataan bertulis yang diserahkan kepada suruhanjaya yang disifatkan sebagai tidak mencukupi untuk dijadikan asas untuk memanggil mereka memberi keterangan di hadapan suruhanjaya.

Sehubungan itu, beliau meminta peguam pemerhati bagi pihak Anwar dan Aliran supaya menasihati anak guam masing-masing dan membetulkan kenyataan mereka.

“Kami enggan membiarkan suruhanjaya ini menjadi platform untuk tujuan lain.

“Tangan yang ada di sini hanyalah tangan-tangan kami yang dianugerahkan Tuhan,” kata Mahadev.

No comments: