Wednesday, January 9, 2008

Denda RM100,000 jika sorok minyak masak

Oleh Mohamed Farid Noh

SUBANG JAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan memastikan peniaga yang dikesan menyorok atau menyeludup minyak masak serta tepung sepanjang Ops Suri, dikenakan denda maksimum RM100,000.

Timbalan Ketua Pengarah Penguat Kuasa (Pembangunan) kementerian itu, Iskandar Halim Sulaiman, berkata sejak operasi dilancarkan Isnin lalu, 10 peniaga dikesan melakukan kesalahan itu membabitkan rampasan 10,316 kilogram minyak masak bernilai RM26,400.

"Peniaga terbabit akan didakwa di mahkamah dan kita akan pastikan mereka dikenakan denda maksimum," katanya selepas melakukan pemeriksaan minyak di pasar raya Mydin dekat sini, semalam.



Mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961, peniaga terbabit boleh didenda maksimum RM100,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Iskandar Halim berkata, operasi itu akan diperluas ke seluruh negara sehingga bekalan minyak masak dan tepung pulih.

Beliau mengingatkan peniaga catuan minyak masak dibatalkan selepas kerajaan meningkatkan kuota pengeluaran minyak masak subsidi.

"Tidak seharusnya ada catuan kerana bekalan minyak masak lebih daripada mencukupi. Kementerian mengagihkan 3,000 tan minyak masak di seluruh negara mulai semalam.

"Ia membabitkan 80 peratus kawasan terjejas di seluruh negara, kecuali Melaka dan sesetengah kawasan di Pahang yang lewat menerima bekalan minyak masak," katanya.

Isnin lalu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan mesyuarat khas bagi menangani isu kekurangan minyak masak, memutuskan untuk meningkatkan kuota pengeluaran bahan itu dengan ketara dan mengagihkannya secara lebih berkesan pada peringkat runcit.

Perdana Menteri yang mempengerusikan mesyuarat itu, turut mengarahkan tindakan penguatkuasaan dipertingkatkan bagi mengelak peniaga menyorok dan menyeludup minyak masak subsidi.

Mengenai kekurangan bekalan tepung pelbagai guna, Iskandar berkata, pengilang bersetuju meningkatkan pengeluaran dalam tempoh terdekat.

"Kita jangkakan bekalan tepung pelbagai guna ini akan pulih dalam tempoh seminggu," katanya.

No comments: