Friday, January 11, 2008

Protes di seluruh dunia desak kem tahanan Teluk Guantanamo ditutup

SYDNEY 11 Jan. – Beribu-ribu penunjuk perasaan yang mengenakan jumpsuit jingga dan bertopeng, hari ini mengadakan protes di sini bagi mendesak penutupan kem tahanan Amerika Syarikat (AS) di Teluk Guantanamo, Cuba.

Menurut pertubuhan hak asasi manusia Amnesty International, tunjuk perasaan itu merupakan satu daripada siri protes yang dirancang di seluruh dunia dalam tempoh 24 jam dengan kemuncaknya diadakan di Washington DC.

Pengarah Amnesty Australia, Claire Mallinson berkata, protes tersebut dilancarkan sempena ulang tahun keenam pusat tahanan yang menempatkan suspek Al-Qaeda dan Taliban itu.

Kata Mallinson, pihaknya akan terus melakukan apa sahaja untuk mendesak AS menutup pusat tahanan tersebut.

“Hari ini genap enam tahun para tahanan tersebut terseksa dengan dipakaikan jumpsuit dan kepala mereka ditutup, kaki dirantai besi dan dikurung tanpa bicara di pusat itu.

“Sehingga kini seramai 275 tahanan masih lagi berada di pusat tahanan itu tanpa diketahui apakah nasib mereka nanti,” katanya.

Protes hari ini turut menyaksikan 275 penunjuk perasaan membentuk angka 275 sebagai simbol kepada kesemua tahanan yang berada di Guantanamo ketika ini.

Sementara itu, jurucakap Amnesty International, Katie Wood berkata, pusat tahanan itu hanya sebahagian kecil fenomena dahsyat daripada sebahagian besar pusat tahanan rahsia lain yang dilaksanakan oleh AS.

“Kami menentang seluruh amalan dan polisi tahanan AS walaupun Washington menegaskan ia dilakukan dalam konteks memerangi keganasan.

“Kami mahu semua tahanan mendapat hak yang sewajarnya dan diadili dengan sebaik mungkin,’’ kata Wood.

– AFP

No comments: