Wednesday, January 9, 2008

Larangan penuh -- Minyak masak tidak dibenar sama sekali dibawa keluar sempadan


Oleh SITI MAISARAH SHEIKH ABDUL RAHIM



PANGKALAN HARAM... Perairan berhampiran Pengkalan Kubor, Kelantan dan Tak Bai menjadi salah satu laluan keluar masuk bot-bot kecil yang dipercayai menyeludup barang kawalan seperti minyak masak, tepung dan beras dari Malaysia ke selatan Thailand atau sebaliknya. – GAMBAR HAFIZ JOHARI.

--------------------------------------------------------------------------------



PUTRAJAYA 9 Jan. – Berkuat kuasa serta-merta, rakyat tempatan dan asing dilarang sama sekali membawa minyak masak keluar dari negara ini walaupun hanya sekilogram.

Langkah untuk memerangi penyeludupan dan mengatasi krisis kekurangan bekalan bahan itu akan dikuatkuasakan dengan kerjasama Jabatan Imigresen dan Kastam Diraja Malaysia.

Ketua Pengarah Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Roslan Mahayudin berkata, larangan penuh tersebut meliputi semua orang yang keluar masuk sempadan di seluruh negara termasuk di sempadan Malaysia dengan Thailand, Singapura dan Indonesia.

“Langkah drastik itu diambil kerana kita dapati jumlah stok kuota minyak masak di beberapa tempat di sempadan seperti Rantau Panjang, Padang Besar dan Tambak Johor meningkat.

“Malah, permintaan juga tinggi terhadap minyak masak dari Malaysia kerana harganya murah dan berkualiti selain mempunyai tanda halal,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Bagi mengekang kegiatan penyeludupan, kata Roslan, tiada sesiapa dibenarkan membawa keluar bekalan minyak masak ke luar negara kerana perbuatan itu hanya akan menguntungkan rakyat asing.

Beliau memberitahu, sesiapa yang didapati bersalah membawa keluar minyak masak, walaupun sekilogram, akan dikenakan tindakan di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda RM100,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Roslan meminta rakyat negara ini tidak mengambil kesempatan di atas subsidi minyak masak yang diberikan oleh kerajaan dan dengan sewenang-wenangnya memberikan hak itu kepada rakyat negara lain.

“Minyak masak adalah barang kawalan yang diberi subsidi. Orang yang berhak mendapat keistimewaan ini hanyalah rakyat Malaysia,” ujarnya.

Di Malaysia, harga jualan sekilogram minyak masak disubsidi cuma RM2.50, tetapi ia boleh mencecah RM5.80 di Thailand.

Kelmarin, kerajaan memutuskan untuk meningkatkan kuota pengeluaran minyak masak disubsidi dan mengagihkannya dengan lebih berkesan di peringkat runcit.

Keputusan itu dibuat berikutan masalah kekurangan bekalan minyak masak di pasaran yang semakin meruncing sejak beberapa minggu lalu berikutan pembelian panik oleh pengguna dan tindakan segelintir peniaga menyorokkan bekalan serta aktiviti penyeludupan.

Dalam pada itu, Roslan memberitahu, kerajaan juga telah memansuhkan subsidi ke atas peket minyak masak 17 kilogram, tetapi untuk peket lima kilogram subsidi masih dikekalkan.

Bagaimanapun, langkah itu, jelas beliau, menyebabkan pemborong dan peruncit membeli minyak dalam peket lima kilogram dengan jumlah yang banyak.

No comments: