Wednesday, March 19, 2008

Persoal pemimpin Melayu tolak DEB

KEPUTUSAN Pilihan Raya Umum Ke-12 memang perit kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN). Sungguhpun kekalahan beberapa kerusi telah dijangka tetapi protes yang begitu besar terhadap kenaikan kos sara hidup memang menakjubkan.

Empat negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor jatuh ke tangan parti lawan iaitu DAP, PKR dan Pas. Sebagai menghormati hak-hak demokrasi maka kita tahniahkan kemenangan mereka dan berharap mereka dapat laksanakan janji-janji ‘bulan dan bintang’ dalam manifesto mereka.

Apa yang saya ingin bangkitkan di sini ialah mengenai sikap kepimpinan Melayu Pas dan PKR yang seumpama ‘kaduk naik junjung’.

Ramai orang Melayu yang memberi sokongan kepada mereka tidak pernah memberi mandat untuk mereka ini mempertikaikan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah tamat pada 1990, mahupun Dasar Pembangunan Nasional (DPN) yang masih meneruskan semangat DEB.

Justeru apabila Menteri Besar Selangor yang baru, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu mendakwa hanya segelintir orang Melayu dalam UMNO yang menerima habuan DEB, maka saya fikir beberapa pernyataan perlu diungkapkan semula untuk dinilai oleh orang Melayu.

Jika diteliti keseluruhan dasar kerajaan membantu bumiputera, hampir keseluruhan orang Melayu dan bumiputera menerima limpahan dasar ini.

Ambil sahaja contoh kemasukan pelajar Melayu dan bumiputera ke institusi pengajian awam (IPTA), ke kursus-kursus teknikal dan penting seperti perubatan, sains, kejuruteraan, ekonomi dan undang-undang.

Jika diteliti sejak 1980-an sehingga sekarang begitu ramai pelajar bumiputera yang dapat masuk ke universiti dan dihantar ke luar negara. Apakah ini bukan limpahan kenikmatan DEB dan DPN hari ini?

Peluang

Berapa ramai pula anak-anak Melayu dan bumiputera di kampung-kampung tanpa mengira Pas, UMNO mahupun dalam parti lain yang dimasukkan ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Malahan saya boleh buktikan ramai juga ahli Pas termasuk wakil rakyat hari ini merupakan bekas pelajar MRSM yang kemudiannya diberi peluang pula melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Kita lihat pula penyokong-penyokong Pas dan PKR yang mencari rezeki di syarikat petroliam negara. Saya juga boleh namakan siapakah para penyokong Pas dan PKR di syarikat milik kerajaan itu.

Apakah mereka berpandangan tanpa dasar probumiputera dan Melayu mereka akan menduduki tempat tersebut hari ini? Jika Pas dan PKR mendakwa penyokong mereka tidak menerima limpahan kurnia dasar ini dan jika mereka mendakwa hanya ahli UMNO menerima limpahan DEB maka kita patut mengeluarkan semua penyokong Pas dan PKR dari Petronas. Juga dari syarikat berkaitan kerajaan lain seperti Telekom, TNB dan Khazanah Nasional.

Ini belum lagi kita tanya berapa ramai pemimpin dan penyokong Pas dan PKR yang menerima didikan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM). Apakah ini bukan nikmat dasar pro-Melayu?

Jika pemimpin parti-parti ini masih menafikan maka sekali lagi saya dan rakan-rakan bersedia untuk menyenarai pensyarah-pensyarah universiti yang menyokong mereka ini untuk kita keluarkan dari universiti.

Apakah mereka berpendapat tanpa Skim Latihan Akademik Bumiputera (SLAB) dan tanpa dasar-dasar kerajaan ini maka sebegitu ramai pensyarah Melayu akan dihasilkan?

Yang sering dipertikaikan ialah soal orang Melayu itu kaya, orang Melayu ini kaya kerana mendapat kontrak kerajaan. Hakikatnya, mereka kaya bukan kerana bulan jatuh ke riba. Mereka berusaha membina keupayaan dan hubungan.

Dalam mana-mana sistem ekonomi dan politik sekalipun, soal hubungan, keupayaan dan kronisme tidak dapat dielakkan. Namun apakah begitu tertutup peluang perniagaan orang Melayu dan bukan Melayu kerana kronisme ini?

Yang kita selalu persoalkan ialah soal kontrak yang diberi kerajaan kononnya tidak telus dan sebagainya.

Hakikatnya, berapa banyak kontrak syarikat swasta yang diberi secara tidak telus dan kepada siapa diberi pun kita tahu.

Faktanya, setiap tahun beribu-ribu orang Melayu menerima bantuan kewangan daripada Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Perbadanan Nasional Berhad (PNB) untuk merebut peluang perniagaan. Mereka ini tidak pernah ditanya parti apa, ideologi apa.

Akhir sekali kita akui ada orang seringkali menyalahgunakan dasar-dasar ini. Dalam sistem apa pun, pasti ada oportunis yang sentiasa akan cuba mengkayakan diri sebanyak mungkin. Namun apakah sistem yang harus disalahkan?

Hakikatnya, DEB dan DPN telah membantu begitu ramai orang Melayu dan bumiputera secara langsung dan tidak langsung. Cuma, apakah semua orang Melayu bersedia menundukkan ego mereka dan mengakuinya?

Akhirnya, mungkin dalam keadaan ini kita boleh meminta Menteri Besar Selangor yang baru menerangkan segala keistimewaan dan kekayaan yang beliau peroleh semasa menduduki Ketua Pengarah Eksekutif Guthrie, termasuklah keuntungan transaksi saham dan sebagainya.

Biar masyarakat buat penilaian siapa pejuang orang Melayu dan siapa pula musang berbulu ayam.

– AB JALIL BACKER,

Petaling Jaya.

No comments: