Tuesday, September 4, 2007

Mahkamah arah pasangan sama jantina dipisahkan

Mohd Sofian 'bernikah' lima tahun lalu disahkan perempuan sejati

MELAKA: Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam memutuskan status pernikahan pasangan sama jantina, Mohd Sofian dan Zaiton Aziz yang ‘dinikahkan’ lima tahun lalu tidak sah dan bercanggah dengan hukum syarak.

Hakim Che Saufi Che Husin memerintahkan kedua-duanya difarakkan atau dipisahkan sebagai pasangan suami isteri berikutan Mohd Sofian atau nama dalam surat beranaknya, Mazinah bte Mohamad, 40, sebenarnya perempuan sejati dan Islam melarang sesiapa menukar jantina kerana hanya sebab minat, kecenderungan atau ingin menjadi lelaki atau perempuan atau sebaliknya.

Selain itu, Che Saufi memerintahkan Ketua Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menukar nama dan status jantina Mohd Sofian kepada nama dan status jantina asal seperti yang tercatat dalam sijil kelahirannya.

Mahkamah mensabitkan bahawa pernikahan Mohd Sofian dan Zaiton Aziz, 43, pada 27 Disember 2002 tidak sah, selain tidak menepati hukum syarak, manakala segala urusan atau kos ditanggung pihak masing-masing.

Namun, jika mana-mana pihak tidak berpuas hati, mereka boleh mengemukakan notis rayuan dalam tempoh 14 hari.

Che Saufi berkata pengakuan Mohd Sofian dirinya bertukar sebagai lelaki hanya dakwaan yang meragukan dan mengelirukan, selain gagal membuktikan atau meyakinkan mahkamah dirinya lelaki.

Sementara itu, Che Saufi berkata, ketika responden pertama memberi keterangan dalam kamar yang dihadiri hakim bicara, peguam responden dan plaintif sebelum ini, Zaiton menyatakan bahawa sebagai isteri, beliau tidak pernah menyentuh atau melihat alat kelamin responden pertama yang dianggapnya sebagai lelaki, tetapi cuma menyatakan seronok dan puas ketika bersama.

"Ini adalah perkara yang menakjubkan dan mustahil pada akal manusia normal untuk menjalani kehidupan sebagai suami isteri. Pada pandangan mahkamah, pengakuan responden pertama adalah pengakuan ataupun ikrar yang serius. Dengan ini kedua-dua responden gagal membuktikan kepada mahkamah bahawa responden pertama 'khunsa' walaupun dihujahkan peguam belanya, Zulfikri Zakaria.

"Responden juga tidak membuktikan kepada mahkamah dia mempunyai unsur-unsur alat kelamin lelaki," katanya.

Pasangan itu sebelum ini didakwa mengikut Seksyen 11 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Melaka) 2002 yang jika sabit kesalahan, pernikahan boleh dibatalkan dan diarah berpisah.

Mohd Sofian dan Zaiton dikatakan dinikahkan secara sah oleh Imam Satu Masjid Bukit Cina, Ishak Juki, selepas pengantin pengantin lelaki mendapat pengesahan sidang kampung.

No comments: