Thursday, September 6, 2007

Ahmad Fairuz serah laporan kepada PM



Oleh Shamshul Azree Samshir


PUTRAJAYA: Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim sudah menyerahkan laporan hasil siasatan dakwaan hakim tidak membuat penghakiman bertulis bagi 35 kes kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ahmad Fairuz berkata, Perdana Menteri sudah dimaklumkan mengenai kes membabitkan Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Hashim Yusoff yang didakwa tidak membuat penghakiman bertulis termasuk empat yang dijatuhi hukuman mati tujuh tahun lalu dan pesalah masih berada di penjara.

"Saya sudah tulis kepada Perdana Menteri...sudah bagi laporan kepada Perdana Menteri," katanya kepada pemberita selepas majlis mengangkat sumpah Presiden Mahkamah Rayuan, Hakim Besar Malaya, Hakim Mahkamah Persekutuan dan Hakim Mahkamah Tinggi di Kompleks Keadilan (POJ) di sini, semalam.

Bagaimanapun, Ahmad Fairuz enggan memperincikan laporan siasatan berkenaan.

Pada majlis itu, Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Hamid Mohamad dan Datuk Alauddin Mohd Sheriff masing-masing mengangkat sumpah sebagai Presiden Mahkamah Rayuan dan Hakim Besar Malaya yang baru.

Jawatan Presiden Mahkamah Rayuan kosong selepas Tan Sri Abdul Malek Ahmad meninggal dunia pada 31 Mei lalu akibat barah otak, manakala Hakim Besar Malaya disandang Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim sejak persaraan Tan Sri Siti Norma Yaakob pada 5 Januari lalu.

Dua lagi Hakim Mahkamah Persekutuan mengangkat sumpah iaitu Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin dan Tan Sri Zaki Azmi, manakala 10 yang lain mengangkat sumpah sebagai Hakim Mahkamah Tinggi.

Mereka ialah, Datuk Mohd Safian Abd Razak, Datuk Tengku Maimun Tuan Mat, Abdul Alim Abdullah, Datuk Ghazali Cha, John Louis O’Hara, Rosnaini Saub, Lim Yee Lan, Suraya Othman, Datuk Abd Rahim Uda dan Noor Azian Shaari.

Ahmad Fairuz berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada beliau sudah memberi penjelasan kepada Perdana Menteri seperti diminta Abdullah.

Sebelum ini, Perdana Menteri dilaporkan berkata, kegagalan hakim berbuat demikian amat mendukacitakan kerana ia penting untuk mereka yang terbabit dalam perbicaraan.

Ahmad Fairuz juga berkata, beliau akan menyemak bentuk tindakan yang boleh diambil terhadap hakim yang tidak membuat penghakiman bertulis mengikut undang-undang dan Perlembagaan.

Ditanya kemungkinan hakim dipecat kerana kesalahan itu, beliau berkata: "Jika keadaan membenarkan, kita kena pecat. Kami hakim membuat keputusan berdasarkan fakta dan bukti."

Mengenai dakwaan sama membabitkan kegagalan hakim membuat penghakiman bertulis 100 kes di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan serta 1,500 lagi di mahkamah rendah iaitu Mahkamah Majistret dan Mahkamah Seksyen, Ahmad Fairuz berkata beliau akan menyiasat dakwaan itu.

No comments: