Tuesday, January 13, 2009

Bantu Palestin pertahankan diri

SETELAH memasuki hari ke-18 pada hari ini, tidak ada tanda-tanda Israel akan menghentikan serangan di Genting Gaza, mahupun mematuhi arahan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya mengadakan gencatan senjata di wilayah Palestin itu. Jika PBB tidak mampu berbuat apa-apa terhadap Israel, siapakah yang mampu menghentikan keganasan rejim Zionis Yahudi di Genting Gaza?

Dalam konteks ini, hanya Amerika Syarikat (AS) sebagai negara pelindung utama Israel mampu menghentikan kekejaman Israel itu. Persoalannya, mengapakah AS dan sekutunya tidak bertindak menghentikan kekejaman rejim Zionis itu?

Jawapannya kerana AS dan sekutunya bukanlah negara-negara yang baik dan jujur terhadap penduduk Palestin dan mereka juga memang tidak berminat untuk menghentikan peperangan di Genting Gaza.

Jika tindakan Israel melancarkan serangan berterusan ke atas penduduk Palestin di Genting Gaza itu dianggap sebagai kejam, maka AS dan negara-negara sekutunya dianggap lebih kejam. Ini kerana mereka bukan sahaja tidak menghentikan perbuatan Israel itu, sebaliknya menyokong perbuatan kejam rejim Zionis itu.

Malahan sikap AS lebih hina lagi kerana sanggup mengambil kesempatan daripada penderitaan penduduk Palestin di Genting Gaza sekarang untuk mengaut keuntungan dengan mempertaruhkan nyawa penduduk Palestin.

AS dilaporkan telah pun menawarkan kontrak sewa kapal untuk membekalkan 3,000 tan peluru kepada Israel bagi menyokong kempen ketenteraan rejim Zionis terhadap penduduk Palestin di Genting Gaza. Jika itu keadaannya, siapakah lagi tempat penduduk Palestin hendak bergantung?

Sementara Persidangan Pertubuhan Islam (OIC) pula hanya sekadar mampu mengenakan tekanan, dan Liga Arab yang sepatutnya menjadi tempat pergantungan penduduk Palestin pula sudah hilang taring kerana kebanyakan negara anggotanya terikat dengan AS, manakala sebahagian lagi mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Begitu juga dengan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) tidak mampu bertindak ke atas Israel kerana kebanyakan negara anggotanya merupakan negara yang lemah dan miskin.

Jika semua negara dan pihak tidak berupaya membantu penduduk Palestin, sekurang-kurangnya berilah peluang kepada mereka untuk membela dan mempertahankan diri sendiri.

Negara-negara lain, terutama negara Islam hanya perlu membantu membekalkan senjata kepada penduduk Palestin untuk mempertahankan diri.

Jika AS boleh membekalkan senjata yang canggih kepada Israel untuk melakukan kekejaman ke atas penduduk Palestin, apa halangannya jika negara-negara lain, termasuk negara-negara Islam membekalkan senjata kepada penduduk Palestin untuk mempertahankan diri mereka sendiri.

Negara-negara Arab yang berjiran seperti Mesir, Jordan dan Syria perlu bersedia membuka sempadannya bagi memberi laluan kemasukan senjata ke wilayah Palestin secara sah, manakala negara-negara Islam yang kaya seperti Arab Saudi dan Kuwait pula menyediakan dana bagi membeli senjata-senjata untuk keperluan penduduk Palestin mempertahankan diri.

Sekiranya, usaha ini juga turut disekat oleh PBB, AS dan sekutu-sekutunya, maka dunia memang bersikap double standard terhadap bangsa Palestin dan mereka sememangnya benar-benar mahu melihat penduduk Palestin hapus daripada muka bumi ini.

No comments: