Thursday, November 11, 2010

Mahkamah Khas perlu tertutup

Laporan Anwar Hussin dan Haspaizi Mohd Zain
bhnews@bharian.com.my
2010/11/11
Keputusan mahkamah berkenaan tidak boleh dicabar seperti mahkamah lain

KUALA LUMPUR: Semua prosiding Mahkamah Khas membabitkan Yang di-Pertuan Agong atau Sultan sesebuah negeri perlu dijalankan secara tertutup seperti yang diperuntukkan mengikut Seksyen 14(A), Peraturan Mahkamah Khas 1994. Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, keputusan akhir bagi sesuatu kes di Mahkamah Khas boleh dilakukan secara terbuka. Terdahulu, Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) mempersoalkan prosiding Mahkamah Khas yang dilakukan secara tertutup tidak seperti mahkamah lain berkuat kuasa pada 18 Januari lalu.

“Mengapa perlu ada mahkamah rahsia yang tidak dibuka kepada orang ramai, malah keluarga yang terbabit dengan sesuatu kes juga tidak dibenarkan masuk.

“Ini berbeza dengan mahkamah biasa yang terbuka dan hanya tertutup untuk kes tertentu saja,” katanya ketika membahas Bajet 2011 peringkat Jawatankuasa.

Nazri berkata, terdapat permintaan daripada pihak Raja-Raja yang mahu kes yang didengar di Mahkamah Khas dilakukan secara tertutup bagi mengelak masyarakat memandang rendah institusi diraja.
“Permintaan dilakukan sebelum undang-undang itu digubal. Kita bersetuju tetapi keputusan mesti dibuat secara terbuka,” katanya.

Beliau berkata, prosiding di Mahkamah Khas hanya boleh dihadiri anggota Mahkamah Khas, peguam, saksi, pihak terbabit dan orang yang diberi kebenaran untuk hadir.

Katanya, Perkara 182(3) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Mahkamah Khas mempunyai bidang kuasa eksklusif bagi membicarakan semua kesalahan yang dilakukan dalam Persekutuan oleh Yang di-Pertuan Agong atau Raja sesebuah negeri tanpa mengambil kira di mana kausa tindakan itu berlaku.

Nazri berkata, keputusan Mahkamah khas tidak boleh dicabar seperti mahkamah lain, termaktub dalam undang-undang yang keputusan Mahkamah Khas muktamad dan konklusif selain tidak boleh dipersoal di mana-mana mahkamah atas apa-apa alas

No comments: