Tuesday, May 11, 2010

Mahkamah Khas kurang kuorum dengar prosiding

Oleh Ahmad Johari Mohd Ali
bhnews@bharian.com.my
2010/05/11
Seorang lagi hakim perlu dilantik kes babit Sultan Kelantan

PUTRAJAYA: Prosiding permohonan habeas corpus untuk membawa Sultan Kelantan Tuanku Ismail Petra keluar dari Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian, Kelantan, ditangguhkan berikutan kekurangan kuorum hakim. Ini berikutan Perkara 182(1) Perlembagaan Persekutuan menetapkan panel Hakim Mahkamah Khas mesti dianggotai lima hakim terdiri daripada Ketua Hakim Negara sebagai Pengerusi, Hakim-Hakim Besar Mahkamah Tinggi dan dua Hakim Mahkamah Persekutuan atau Hakim Mahkamah Tinggi yang dilantik Majlis Raja-Raja. Bagaimanapun prosiding semalam yang dijalankan secara tertutup hanya dibarisi empat hakim, terdiri daripada Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi, Hakim Besar Malaya Tan Sri Arifin Zakaria, Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Linton Albert yang mewakili Hakim Besar Sabah dan Sarawak.

Mahkamah Khas ditubuhkan pada 1993 untuk mendengar sebarang prosiding oleh atau terhadap Yang di-Pertuan Agong atau pemerintah sesebuah negeri atas sifat peribadi baginda.

Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Tuanku Ismail Petra ketika ditemui pemberita berkata penangguhan dibuat bagi membolehkan seorang lagi hakim dilantik bagi melengkapkan panel seperti ditetapkan Perlembagaan Persekutuan, selain memberi masa kepada Pejabat Peguam Negara untuk memfailkan afidavit balasan.

Katanya, walaupun baginda sudah dibenarkan keluar dari HUSM, kelmarin, masih ada isu berbangkit dalam permohonan yang difailkan mereka, Jumaat lalu, yang bukan saja membabitkan kepentingan awam pada peringkat nasional malah juga peringkat antarabangsa.
“Ia adalah sesuatu yang amat mengecewakan kerana mahkamah tidak mempunyai kuorum yang cukup. Sehubungan itu, mahkamah mencadangkan supaya perkara itu diselesaikan terlebih dulu sebelum permohonan habeas corpus didengar,” katanya.

Gobind memfailkan permohonan itu, Jumaat lalu bagi pihak Sultan Kelantan supaya dibenarkan keluar dari HUSM dan mendapatkan rawatan di mana-mana pusat rawatan mengikut pilihannya.

Dalam permohonan itu, Tuanku Ismail Petra yang bertindak sebagai pemohon menamakan Ketua Polis Kelantan, Ketua Polis Negara, Ketua Pengarah HUSM, Ketua Pengarah Kesihatan dan Kerajaan Malaysia sebagai responden.

Permohonan itu turut disokong afidavit diikrarkan Tengku Temenggong Kelantan Tengku Muhammad Fakhry Petra, iaitu putera ketiga baginda.

Tuanku Ismail Petra yang dibenarkan keluar dari HUSM kelmarin menjalani rawatan di pusat rawatan itu selama lima hari bermula Selasa lalu.

No comments: