Monday, May 10, 2010

Iktibar kegemilangan Melaka

Oleh TAN SRI NOR MOHAMED YAKCOP

Unit Perancang Ekonomi kini dalam fasa terakhir menyediakan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), yang akan dibentangkan di Parlimen pada 10 Jun ini.

RMK-10 akan merangkumi tempoh 2011 hingga 2015. Kebetulan pula, tahun 2011 merupakan ulang tahun ke-500 kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada 1511.

Sebelum kejatuhan itu, terutamanya pad abad ke-15, Melaka amat berjaya dan makmur sebagai pelabuhan perdagangan antarabangsa untuk rantau ini.

Saya percaya banyak perkara penting yang boleh kita pelajari daripada kejayaan Kesultanan Melaka semasa abad ke-15. Saya ingin menghuraikan tiga faktor kejayaan yang menyumbang kepada kegemilangan Kesultanan Melaka yang boleh memberi pengajaran penting kepada kita pada masa kini.

Faktor kejayaan pertama ialah keupayaan Melaka dalam menggunakan kelebihan geografinya. Melaka sememangnya mempunyai kelebihan geografi dan ia menggunakan hampir keseluruhan kelebihan tersebut.

Perdagangan bergantung kepada kapal-kapal yang berlayar dan secara strategiknya, Melaka terletak di tengah-tengah laluan perkapalan utama antara India dan China, selain laluan mudah ke kepulauan rempah ratus Indonesia.

Malah, Selat Melaka adalah terlindung daripada monsun dan ini membolehkan Melaka menjadi tempat penyediaan kapal dan tempat menunggu berakhirnya monsun.

Musim monsunlah yang sebenarnya mengatur lalu lintas laut, dengan barangan dari timur atau barat perlu disimpan sementara menunggu ketibaan pedagang lain.

Di antara Disember dan Mac, kapal-kapal akan tiba dari tanah Barat dan Timur Jauh manakala kapal-kapal dari Jawa dan timur kepulauan Indonesia akan tiba dari Mei hingga September. Kelebihan geografi ini digunakan oleh Melaka dengan:


Membina prasarana pelabuhan dan gudang,


Memastikan keselamatan barangan dan pedagang daripada serangan lanun.


Menyediakan kemudahan untuk pelbagai komuniti pedagang berlainan bagi menghuni dan berdagang di Melaka.

Faktor kejayaan kedua ialah keupayaan Melaka untuk bersepadu dengan rantau ini. Melaka dengan sendirinya tidak kaya dengan sumber asli dan tidak mempunyai pertahanan keselamatan yang kukuh, tetapi ia dapat berkembang maju menerusi jalinan sekutu untuk keselamatan yang berkesan dan keterbukaan kepada perdagangan.

Di awal sejarah Kesultanan Melaka, Parameswara menjalin hubungan kukuh dengan China, yang melindungi Melaka daripada ancaman Siam dan Majapahit.

Melaka terus menyampaikan sumbangan hadiah dan penghargaan ufti kepada ketiga-tiga negara itu, sebagai balasan memudahkannya menjalankan perdagangan.

Keterbukaan Melaka terhadap perdagangan memudahkan kepelbagaian dan semasa kemuncaknya, pelabuhannya adalah sangat kosmopolitan dengan komuniti perdagangan yang meluas, selain mempunyai penutur lebih 80 bahasa di Melaka.

Kejayaan sebagai pelabuhan perdagangan, terus disokong oleh para pedagang Melayu yang mengembara dan berdagang di kepulauan Melayu terutamanya untuk tekstil, rempah ratus dan barangan yang diberikan oleh pedagang Barat dan Timur yang mengunjungi Melaka.

Antara lain, strategi serantau Melaka berkisar kepada pelantikan empat syahbandar yang setiap seorang menjaga keperluan pedagang berbeza; seorang untuk Gujerat, seorang untuk India Selatan dan Bengal, seorang untuk pedagang tempatan (termasuk dari Jawa, Palembang, Borneo) dan seorang untuk China.

Faktor kejayaan ketiga ialah keupayaan Melaka untuk menyediakan sistem penyampaian yang cemerlang. Kejayaan Melaka sebagai sebuah pelabuhan memerlukan penyampaian awam yang cekap dan berkesan.

Melaka diiktiraf sebagai mempunyai kerajaan yang amat tersusun dan ditadbir dengan undang-undang yang dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka.

Kapten-kapten kapal yang tiba akan melapor kepada syahbandar masing-masing yang kemudiannya akan menyediakan gajah untuk mengangkut kargo mereka ke gudang-gudang tertentu. Para pedagang membayar cukai kastam sebanyak enam peratus berdasarkan nilai kargo mereka.

Apabila cukai sudah dilunaskan, barangan boleh didagangkan dengan pedagang residen. Proses ini dilihat sebagai adil dan pantas. Oleh itu, pedagang diberi jaminan dapat menyempurnakan urusan perniagaan mereka dalam tempoh yang mencukupi sebelum belayar pulang mengikut angin monsun.

Sememangnya kejayaan Kesultanan Melaka adalah amat menakjubkan, memandangkan ia telah berkembang dari hanya sebuah perkampungan nelayan yang dikelilingi empayar seteru, sehingga berupaya menjadi antara pelabuhan yang terkaya di dunia.

Melaka mencapai kejayaan hebat ini bukan hanya kerana asas kedudukannya di selat tetapi lebih kepada keupayaannya memupuk persekitaran yang kondusif untuk perdagangan secara aman.

Dalam menghadapi pelbagai cabaran, penduduk dan pemimpin Melaka telah berusaha bersama-sama dalam suasana positif dan konstruktif. Mereka dipacu oleh semangat dalaman tetapi dalam pada itu menyedari tentang perkembangan dan keperluan luar.

Mereka sedar tentang kekuatan dan kelemahan dalaman dan luaran mereka, dan menggunakan kekuatan itu untuk mengambil kesempatan daripada perkembangan yang berlaku di luar. Kesultanan Melaka tidak merasakan dirinya kerdil berbanding dengan kerajaan yang lebih tua dan terkemuka di rantau ini.

Sebaliknya, ia mewujudkan pelabuhan yang diuruskan dengan amat baik dan menempatkan dirinya sebagai sebuah negeri yang neutral dan mesra yang mana semua bebas mengunjunginya sambil berdagang dalam suasana aman.

Melaka tidak bergantung kepada pihak lain untuk membantunya berkembang maju. Melaka tidak mudah berasa kasihan kepada dirinya sendiri apabila berdepan dengan masalah hal ehwal dalaman negeri. Sebaliknya, ia berpegang kepada tanggungjawabnya dan bertindak memperbaiki dirinya dalam menghadapi apa sahaja halangan dan cabaran.

Faktor kejayaan Kesultanan Melaka kira-kira 600 tahun dahulu dilihat terus relevan kepada Malaysia pada masa kini.

Ia terutamanya berkaitan dengan apa yang kita saksikan dalam kebangkitan Asia kini, berikutan peralihan keseimbangan kuasa ekonomi, sekali lagi ke Asia.

Ini dapat dilihat dengan kemunculan China, India, Indonesia dan Timur Tengah sebagai penggerak utama bagi pertumbuhan dan kecairan ekonomi, seperti mana yang berlaku di Melaka kira-kira 600 tahun lalu.

Kedudukan unik Malaysia di tengah-tengah pertumbuhan Asia dan beberapa faktor kejayaan Melaka adalah kembali relevan. Saya senaraikan sebahagian daripada ikhtibar pada kurun ke-15 tersebut untuk pengajaran kurun ke-21 di Malaysia kini.

Pertama, Malaysia perlu menggunakan lokasinya yang strategik dalam cara yang relevan dengan teknologi masa kini. Antara faktor yang menyumbang kepada keadaan ini adalah perluasan rangkaian laluan penerbangan serantau dari Malaysia ke seluruh Asia dan inisiatif Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi bagi penghubungan telekomunikasi yang lebih mantap.

Kedua, sebagai negara yang agak kecil, kita perlu bersepadu secara berkesan dengan negara-negara serantau yang besar dan pesat berkembang.

Ini dapat dicapai menerusi hubungan dagang yang kukuh seperti perjanjian perdagangan bebas, serta hubungan pelaburan lebih besar seperti menerusi syarikat-syarikat Malaysia yang mempunyai operasi serantau.

Transformasi industri domestik Malaysia perlu selari dengan pertumbuhan rangkaian nilai pengeluaran untuk rantau ini.

Ketiga, tumpuan berterusan dalam meningkatkan sistem penyampaian awam adalah penting ke arah memperluaskan lagi daya tarikan Malaysia sebagai destinasi perdagangan dan pelaburan untuk perniagaan dalam dan luar negara.

Kegemilangan yang telah dicapai oleh Melaka kira-kira 600 tahun lalu ini perlu dijadikan semangat bagi kita untuk mengulangi kejayaan tersebut, dalam persekitaran di mana Asia berada pada puncak pertumbuhan dan perdagangan.

Pada abad ke-15, Kesultanan Melaka telah mencipta kejayaan dalam melaksanakan landasan transformasi ekonomi dengan menjadikannya sebagai hab perdagangan serantau, yang agak berbeza daripada model ekonomi sebelum itu.

Bagaimanapun, Melaka mula mengalami kemerosotan pada penghujung abad ke-15, dan seterusnya kecundang kepada Portugis pada 1511.

Kita terpaksa mengambil masa selama 446 tahun untuk mengembalikan kemerdekaan kita. Iktibar daripada pengalaman ini ialah jika kita tidak memberi tumpuan sepenuhnya terhadap usaha mencapai kejayaan, kita akan jatuh, dan apabila kita tersungkur, ia akan mengambil masa yang amat panjang dan kesukaran yang amat sangat untuk kembali pulih.

Bagi diri saya, saya amat optimis. Sambil kita mara ke hadapan dan melaksanakan model ekonomi baru untuk mengubah ekonomi Malaysia, kita harus memandang ke masa depan yang lebih cerah, bukan sahaja kebangkitan semula Asia tetapi juga Malaysia yang maju dan makmur, demi generasi anak cucu kita.

Penulis ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

No comments: