Wednesday, October 15, 2008

Tuanku Ja’afar diperintah bayar RM3.8 juta

15/10/2008 11:41am


PUTRAJAYA 15 Okt. – Mahkamah Khas memerintahkan Tuanku Ja'afar Tuanku Abdul Rahman membayar hampir RM3.8 juta (AS$$1 juta) kepada Standard Chartered Bank Malaysia Berhad kerana gagal mematuhi akujanji yang terkandung dalam terma-terma pengeluaran kredit berdokumen, hampir 10 tahun lalu.

Panel lima hakim yang bersidang di Istana Kehakiman di Putrajaya di sini diketuai oleh Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad memutuskan demikian setelah membenarkan tuntutan saman bank berkenaan.

Panel yang memutuskan keputusan bersejarah melibatkan isu raja-raja itu turut dianggotai oleh Hakim Besar Malaya, Tan Sri Alaudin Mohd. Sheriff, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum serta Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Arifin Zakaria dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin.

Dengan keputusan itu, mahkamah turut menolak permohonan Tuanku Ja'afar untuk mendapat perisytiharan bahawa bank berkenaan tidak berhak untuk menggunakan simpanan tetap baginda untuk melangsaikan kredit berdokumen itu.

Yang Di-pertuan Besar Negeri Sembilan itu merupakan Yang di-Pertuan Agong ke-10 ketika kejadian yang didakwa berlaku dalam tuntutan saman tersebut iaitu pada awal 1999.

No comments: