Sunday, January 23, 2011

Lanun Somalia boleh didakwa

Oleh Rohaniza Idris

2011/01/23
Malaysia ada kuasa bicara penjenayah: Pakar

KUALA LUMPUR: Malaysia boleh membicarakan lanun Somalia yang ditahan Pasukan Khas Laut (PASKAL) Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana menawan sebuah kapal tangki Malaysia bersama 23 anak kapal di Teluk Aden, kira-kira 300 batu nautika ke timur Oman, Khamis lalu.

Pakar Undang-undang Antarabangsa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr Rohimi Shapiee, berkata prinsip asas undang-undang antarabangsa jelas menyatakan lanun yang melakukan jenayah di perairan antarabangsa boleh dibicarakan oleh mana-mana negara yang menahan mereka. “Merujuk kes lanun Somalia ditahan TLDM kerana menawan kapal MT Bunga Laurel yang disewa Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia Bhd (MISC) itu, lanun itu boleh dibicarakan di Malaysia. “Namun, tidak dapat dipastikan sama ada undang-undang Malaysia ada prosedur untuk membicarakan lanun yang menyerang kapal miliknya. Jika ada, saya pasti lanun itu boleh dibicarakan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin bahawa kerajaan kini mengkaji undang-undang antarabangsa untuk membawa lanun yang ditahan ke Malaysia bagi diadili ataupun tindakan lain sewajarnya.

Semalam, Najib menyampaikan ucapan tahniah bagi pihak kerajaan dan rakyat negara ini kepada pasukan ATM yang bertindak pantas menyelamatkan kapal tangki berkenaan.

Dr Rohimi berkata, Malaysia ada bidang kuasa untuk membicarakan mana-mana penjenayah yang menceroboh kapal yang didaftarkan di negara ini walaupun kesalahan dilakukan di laut antarabangsa.
Katanya, merujuk kes terbaru ini, jelas sekali kapal itu milik Malaysia malah ada sesetengah anak kapalnya juga warga negara Malaysia, maka tindakan boleh diambil

No comments: