Tuesday, January 4, 2011

Lantik SUK negeri bukan kuasa SPN negeri - Pensyarah

Waktu Solat Laporan Cuaca
Berita Utama Dalam Negeri Wilayah Laporan Khas Parlimen Politik Luar Negara Sukan Bisnes Mahkamah Jenayah




04/01/2011 9:16pm


KUALA LUMPUR 4 Jan. - Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri (SPN) di bawah negeri-negeri Melayu Bersekutu iaitu Selangor, Perak, Pahang dan Negeri Sembilan tidak mempunyai kuasa untuk melantik pegawai perkhidmatan awam divisyen tinggi, kerana kuasa eksekutif itu tertakluk kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), kata seorang penganalisis politik tempatan.

Prof. Dr. Ahmad Atory Hussein dari Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, keadaan ini berbeza bagi SPN di bawah negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu (Johor, Terengganu, Kelantan, Perlis dan Kedah).

Jelasnya di bawah negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu mempunyai kuasa untuk melantik tiga jawatan tinggi iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-Undang Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri.

"Khalid Ibrahim seharusnya lebih peka tentang perkara ini dan berhenti mempersoalkan pelantikan Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru.

Ahmad Atory turut menegaskan, hasrat Khalid meminda perlembagaan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor 1959 untuk memberi kuasa kepada Kerajaan Selangor melantik jawatan tersebut pula hanya akan mengakibatkan krisis undang-undang yang lebih teruk.

Jelas beliau, mengikut perkara Perhubungan Antara Persekutuan Dengan Negeri-Negeri, sebarang usaha untuk meminda perlembagaan negeri akan terbatal dengan sendirinya jika ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan Malaysia Perkara 75 Perlembagaan Persekutuan. - Bernama

No comments: