Sunday, July 19, 2009

Tubuh suruhanjaya diraja

Oleh SITI MARIAM MD. ZAIN dan
AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 18 Julai - Keputusan sama ada perlu diwujudkan suruhanjaya diraja untuk menyiasat insiden kematian Teoh Beng Hock kelmarin akan dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet akan datang.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pandangan dari pelbagai pihak penting bagi menentukan sama ada penubuhan suruhanjaya itu wajar atau sebaliknya.

"Kita akan bincang dalam mesyuarat Kabinet akan datang. Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) berada di luar negara.

"Kita akan teliti pandangan daripada pelbagai pihak sama ada wajar, perlu atau sebaliknya. Ini akan diputuskan oleh Kabinet," ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis Sambutan Hari Koperasi Negara di Stadium Indera Mulia di sini hari ini.

Muhyiddin diminta mengulas desakan beberapa pihak yang mahu sebuah suruhanjaya diraja atau badan bebas diwujudkan bagi menyiasat kematian Beng Hock, 30, yang mayatnya ditemui di koridor luar tingkat lima bangunan Plaza Masalam, Shah Alam kelmarin.

Beng Hock yang dipanggil ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merupakan salah seorang saksi untuk membantu siasatan berhubung kes salah guna peruntukan kerajaan negeri Selangor.

Sementara itu, mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) wajar dimansuh dan digantikan dengan perundangan baru, beliau berkata, usaha itu kini dalam penelitian pihak kerajaan.

"Sebenarnya, Perdana Menteri telah membuat kenyataan bahawa perkara ini akan diteliti, ISA akan dikaji, (usaha meneliti dan mengkaji) sedang pun dibuat.

"Tentu ada beberapa perkara akan dilakukan. Maknanya ia tidak akan kekal dalam status yang ada sekarang (tetapi) sama ada pengubahsuaian, penambahbaikan atau ditukar kepada akta yang lain, itu akan dikaji oleh sebuah jawatankuasa.

Ditanya adakah kemungkinan ISA dimansuhkan, jelas Muhyiddin: "Saya tak boleh hendak buat andaian, perkara ini pastinya akan dikaji dan diteliti terlebih dahulu

No comments: