Thursday, July 30, 2009

Seri Paduka hadir Mesyuarat Raja-Raja


YANG di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin mendengar sesuatu diperkatakan Najib sebelum Mesyuarat Majlis Raja-Raja Ke-218 di Kompleks Dewan Undangan Negeri Baru Petra Jaya, Kuching, semalam.


KUCHING: Yang di-Pertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin semalam, berangkat menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja Ke-218 di Kompleks Dewan Undangan Negeri baru Petra Jaya, di sini.

Seri Paduka diiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Mesyuarat dihadiri semua Raja Melayu kecuali Kelantan yang diwakili Pemangku Raja Kelantan, Johor oleh Tunku Mahkota Johor, Terengganu oleh Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu dan Pahang oleh Tengku Besar Pahang.

Ia dipengerusikan oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. Yang di-Pertua Negeri Sarawak, Pulau Pinang, Sabah dan Melaka turut hadir.

Mengiringi Sultan dan Yang di-Pertua Negeri pada mesyuarat berkenaan ialah Menteri Besar dan Ketua Menteri masing-masing, kecuali Kelantan dan Pahang yang diwakili Timbalan Menteri Besar masing-masing.

Ini kali ketiga Sarawak menjadi tuan rumah mesyuarat itu selepas kali pertama pada 1972 dan yang kedua pada 1992.

Menurut kenyataan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, antara perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat itu ialah mengenai pertahanan, keselamatan, agama dan pelantikan hakim Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan.

Sementara itu, Seri Paduka dan Tuanku Nur Zahirah, selamat berangkat pulang ke Kuala Lumpur pada kira-kira jam 3.20 petang semalam, selepas berada di sini selama lima hari.

Terdahulu, Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, turut berlepas pulang kira-kira pada jam 2 petang dengan menggunakan pesawat khas Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

No comments: