Wednesday, April 8, 2009

Mahkamah Persekutuan tentukan isu Perlembagaan Perak

08/04/2009 4:26pm


PUTRAJAYA 8 April - Mahkamah Persekutuan hari ini menetapkan bahawa ia akan mendengar dan membuat keputusan berhubung isu perlembagaan mengenai siapa yang berkuasa mengisytiharkan kerusi Dewan Undangan Negeri Perak sebagai kosong.

Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, yang mengetuai panel lima hakim, membuat keputusan bahawa mahkamah itu mempunyai bidang kuasa mendengar isu berhubung Perkara 63 Undang-undang Tubuh Negeri Perak, dan sebulat suara menolak bantahan awal Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V.Sivakumar, yang mencabar perkara itu dirujuk kepada Mahkamah Persekutuan.

Empat hakim lain yang bersidang bersama beliau ialah Ketua Hakim Malaya Datuk Arifin Zakaria, Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Nik Hashim Nik Abdul Rahman dan Datuk S. Augustine Paul, dan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk James Foong.

Tiga Anggota Dewan Undangan Negeri Perak — Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Kapt (B) Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) — telah memohon agar saman mereka terhadap Sivakumar dirujuk ke Mahkamah Persekutuan berdasarkan Perkara 63 Undang-undang Tubuh Negeri Perak 1957.

Isnin lepas, peguam Sulaiman Abdullah yang mewakili Sivakumar, membantah permohonan itu dengan alasan Mahkamah Persekutuan tidak ada bidang kuasa berurusan mengenai Perkara 63 Undang-undang Tubuh Negeri Perak kerana ianya satu undang-undang yang digubal sebelum Merdeka. - Bernama

No comments: