Friday, April 17, 2009

Agensi MECD diserap ke 8 Kementerian...MARA bawah Kementerian Luar Bandar

Fungsi semua agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) yang dibubarkan, akan diserapkan ke lapan kementerian lain bagi memastikan peranan utama MECD diteruskan dan diberikan penekanan oleh kerajaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata langkah itu bagi melahirkan masyarakat perdagangan dan perindustrian Bumiputera, memperluaskan dan mempercepatkan pembabitan Bumiputera dalam arus pembangunan ekonomi negara, membangun kawasan pertumbuhan baru dan memperkasakan koperasi.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Rabu, fungsi Pembangunan dan Penggalakan Sistem Francais dan Pembangunan Skim Vendor dipindahkan ke Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Najib berkata, Pembangunan Koperasi, Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Maktab Kerjasama Malaysia juga turut dipindahkan ke kementerian berkenaan.

Sementara itu, katanya, Pembangunan Masyarakat Perindustrian Perdagangan Bumiputera, Institut Keusahawanan Negara (INSKEN) dan Bank SME dipindahkan ke Kementerian Perdagangan Anatarbangsa dan Industri (MITI).

Dalam pada itu, Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri (JPM) manakala Pusat Khidmat Kontraktor pula dipindahkan ke Kementerian Kerja Raya.

Menurut beliau, Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri, Perbadanan Pembangunan Bandar, Perbadanan Nasional Bhd dan Bank Rakyat pula dipindahkan ke Kementerian Kewangan.

Majlis Amanah Rakyat (MARA) dipindahkan ke Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, sementara Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (TekunN) pula ke Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Selain itu, katanya, Universiti Kuala Lumpur (UniKL) dan Malaysia-Japan University (Maju) pula dipindahkan ke Kementerian Pengajian Tinggi.

MECD dibubarkan berikutan pelantikan anggota pentadbiran yang baru di bawah Kabinet pada 10 April lalu selepas Najib dilantik Perdana Menteri menggantikan Tun Abdullah Badawi. - 15/4/2009

No comments: