Tuesday, February 9, 2010

Pemuda didakwa bunuh bapa

KUALA TERENGGANU 8 Feb. - Peristiwa seorang bapa yang mati akibat ditikam anaknya sendiri setelah mangsa cuba menyelamatkan seorang lagi anak lelakinya, telah mengheret pemuda itu ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh.

Shahrul Azmi Che Mat (gambar), 20, didakwa membunuh Che Mat Nik, 51, di rumah bernombor 3635 di Kampung Pulau Duyung Besar, Duyung, di sini kira-kira pukul 2 pagi, 3 Februari lalu.

Dia yang bekerja sebagai pembaiki bot didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati, jika sabit kesalahan.

Ketika pertuduhan dibacakan, Shahrul Azmi kelihatan terpinga-pinga sehingga menyebabkan jurubahasa terpaksa mengulangi soalannya sama ada tertuduh benar-benar faham mengenai pertuduhan yang dikenakan terhadapnya.

Tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh.

Timbalan Pendakwa Raya, Badius Zaman Ahmad yang mengendalikan pendakwaan terdahulunya memohon tempoh dua bulan sebelum kes disebut semula sementara menunggu laporan bedah siasat dan laporan kimia berhubung kejadian itu.

Majistret Nor Azizah Yusof menetapkan 6 April ini untuk sebutan semula kes tersebut.

Berdasarkan laporan akhbar, tertuduh dikatakan mendengar 'bisikan' sebelum bertindak menikam abangnya, Irwan Affandi, 30, ketika sedang tidur dengan sebilah pisau ala rambo sebelum senjata itu cuba dirampas bapanya.

Bagaimanapun ketika warga emas itu cuba merampas senjata tersebut, tertuduh bertindak menikam bapanya menyebabkan mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di perut.

No comments: