Oleh DR. MOHD RAPIK SAAT
MEB harus dilihat sebagai satu peluang untuk bangsa Melayu beranjak paradigma atau pemikiran daripada satu bangsa yang mengharapkan bantuan kerajaan dalam pelbagai bidang kepada Melayu yang berdikari, berilmu dan berkeyakinan tinggi untuk menempah kejayaan dalam segala bidang kerjaya atau keusahawanan di peringkat antarabangsa tanpa berharap kepada insentif kerajaan.
Beberapa tahun lalu Datuk Seri Najib Tun Razak buat pertama kali mengutarakan istilah Melayu Glokal, merujuk kepada Melayu yang bersikap dan berdaya saing global tetapi bertunjangkan budaya Melayu dan Islam.
MEB yang diumumkan baru-baru ini bertujuan untuk menjadikan Malaysia sebagai ekonomi maju dan berdaya saing, dengan rakyatnya menikmati kualiti hidup dan berpendapatan tinggi hasil pertumbuhan yang terangkum dan mampan. Ketiga-tiga konsep ini sebenarnya amat berhubung-kait. Untuk merealisasikan konsep 1Malaysia dan MEB, Melayu perlu terlebih dahulu menjadi Melayu Glokal.
Berkaitan pelaksanaan MEB yang masih dalam perancangan, terdapat suara-suara yang melahirkan rasa kerisauan mengenai status ketuanan Melayu berikutan perkongsian ekonomi dengan bangsa lain. Beberapa pihak berasa terancam jika jaminan 30 peratus ekuiti Melayu diluputkan.
Mentaliti Melayu sebegini adalah berkaitan dengan kekeliruan konsep "zero-sum game" di mana kita percaya saiz ekonomi adalah mutlak, maka kekayaan dan kemewahan bangsa lain adalah atas kehilangan dan keciciran bangsa Melayu. Sebaliknya, kita harus menyokong agenda-agenda di bawah MEB yang berpotensi untuk memperluaskan saiz ekonomi negara.
Dengan status sekarang, tindakan affirmatif tidak telus mungkin menghadkan saiz ekonomi kita pada kadar, sebagai contoh RM100. 30 peratus daripada RM100 ialah RM30. Tetapi dengan pelaksanaan Program Transformasi Ekonomi (PTE) dan Inisiatif Pembaharuan Strategik (IPS) di samping tindakan affirmatif yang lebih telus melalui MEB, saiz ekonomi negara perpotensi untuk berkembang dengan lebih maju.
Jika saiz ekonomi meningkat sehingga, sebagai contoh, RM200, 20 peratus ekuiti Melayu sudah berjumlah RM40 - melebihi jumlah kekayaan asal walaupun pada kadar ekuiti yang lebih rendah.
Kesimpulannya, adalah lebih baik untuk kita menghargai usaha dan bersama-sama menggembleng tenaga untuk meningkatkan saiz ekonomi dan kekayaan negara daripada begitu taksub untuk mempertahankan jaminan ekuiti, insentif atau subsidi daripada kerajaan.
Masyarakat Melayu harus bersedia dan menerima dengan hati yang terbuka apabila MEB dibentangkan dengan lebih terperinci pada hujung tahun nanti. Meminjam bicara Datuk Dr. Norraesah Mohamad, kita perlu menilai kemungkinan tanpa jaminan kuota dan ekuiti, Melayu akan menjadi lebih berdaya saing.
Kita akan menjadi lebih bersedia menyahut cabaran untuk menjadi "pemain" yang aktif dalam persekitaran ekonomi pasaran yang baru di Malaysia. Lebih-lebih lagi, kerajaan juga sudah beberapa kali menyatakan nasib golongan yang terpinggir akan terus terbela di bawah MEB.
Kita harus berusaha untuk mengubah nasib kita sendiri dan menerima hakikat bahawa budaya mengharapkan subsidi tidak akan berpanjangan. Sebagai perumpamaan, ubat yang diambil pada kadar minimum yang disarankan dapat membantu memulihkan kesakitan. Tetapi, ubat yang diambil secara berlebihan akan memudaratkan diri dan berkemungkinan menjadikan kita penagih tegar.
Jika kita gagal untuk berubah ketika ekonomi negara masih dalam keadaan baik pada hari ini, esok atau lusa kita mungkin dipaksa oleh arus ekonomi pasaran untuk menerima perubahan dalam keadaan tidak bersedia, ekonomi yang tidak berdaya saing dan terancam untuk terus relevan dalam sistem perdagangan antarabangsa.
Dengan usaha yang terancang, bangsa Melayu akan dapat bersedia untuk menghadapi perubahan dasar ekonomi negara. Tentunya ia bukanlah satu perjalanan yang mudah. Yang pasti, perjuangan kita masih belum selesai!
"Demi sesungguhnya selepas kesulitan pasti ada kemudahan. Selepas kesulitan pasti ada kemudahan" (Al-Insyirah).
Pendekatan progresif untuk persediaan Melayu.
Bagaimanakah bangsa Melayu dapat mempersiapkan diri untuk menghadapi arus perubahan yang dibawa MEB?
Salah satu cabang Inisiatif Pembaharuan Strategik (IPS) adalah untuk mengukuhkan penyampaian pendidikan berkualiti tinggi yang mendorong inovasi dan teknologi. Pelancaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menitikberatkan pendidikan awal adalah satu usaha yang sangat baik. Antara lain, khusus untuk melahirkan pelajar Melayu berprestasi tinggi,
1) Program Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) harus digiatkan di semua Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) yang mempunyai peratusan pelajar Melayu yang tinggi. Pengetua dan guru-guru di SBP dan MRSM boleh diberi kuasa autonomi untuk memilih pelajar dan menggunakan kurikurum inovatif.
Tanggungjawab dan objektif mereka adalah untuk menjana pelajar Melayu yang berprestasi tinggi dalam bidang akademik, keusahawanan, kepimpinan dan sahsiah diri yang dapat memonopoli tawaran biasiswa ke luar negara atau mengikuti pengajian dalam bidang-bidang strategik di dalam negara dari segi merit tanpa memerlukan kuota istimewa.
2) Sistem pendidikan tinggi perlu meningkatkan kebolehpasaran graduan Melayu. Siswazah harus diberi peluang untuk menimba pengalaman bekerja (praktikal training) di syarikat multinasional berkaitan kerajaan (GLC). Siswazah cemerlang dalam program ijazah di institusi dalam negara juga dibolehkan untuk memohon dana pinjaman pendidikan sebanyak RM60-RM70 ribu untuk mengikuti pengajian musim panas selama tiga bulan di universiti terkemuka luar negara untuk memperluaskan perspektif dan menimba pengalaman belajar di persekitaran yang terbaik.
3) Semangat anak Melayu untuk menuntut ilmu juga perlu dibakar di pelbagai peringkat. Kerajaan telah menyediakan pelbagai kemudahan dan bantuan untuk belajar, tetapi jika anak muda Melayu masih belum dapat memahami kepentingan berilmu, Melayu akan terus berada pada takuk yang sama. Apa yang diperlukan adalah satu gerakan akar-umbi yang radikal untuk membakar semangat generasi muda Melayu untuk keluar daripada kepompong kemalasan dan belajar bersungguh-sungguh untuk berjaya. Ia memerlukan satu program yang sistematik dalam mengenal pasti bakat-bakat muda yang perlu "dikejutkan", pengenalan modul pembelajaran berkesan, dan perkongsian pengalaman dan titian hidup oleh individu Melayu yang telah berjaya.
Pihak media juga dapat memainkan peranan. Ketika berusia belasan tahun, saya pernah terbaca dalam Pancaindera dalam Mingguan Malaysia kisah seorang warga Malaysia di luar negara yang berjaya mendapat Ph.D sebelum berusia 30 tahun. Ini telah sedikit-sebanyak mendorong saya menjejaki langkah beliau. Hari ini, paparan-paparan picisan membuatkan anak muda lebih mengagungkan ikon hiburan dan sukan dari Barat daripada usahawan dan cendekiawan.
4) Insentif berserampang dua mata untuk menggalakkan keluarga Melayu menitikberatkan faktor pendidikan dan meningkatkan pendapatan golongan berpendapatan rendah dapat diadakan dengan menawarkan skim bantuan pelaburan Amanah Saham Bumiputera (ASB) kepada yang berkelayakan berdasarkan nisbah perbelanjaan pendidikan tahunan per pendapatan bersih. Kerajaan akan meminjamkan dana setinggi RM150,000 pada kadar faedah sifar. Individu terpilih perlu membuat bayaran bulanan sebanyak RM50 misalnya untuk menyemai disiplin menabung dan penerima pinjaman akan mendapat pendapatan tambahan sebanyak RM1,000 sebulan.
Apabila kesemua anak peminjam telah menamatkan pengajian, pendapatan tambahan dan pinjaman akan dihentikan, dan modal asal pinjaman berjumlah RM150,000 akan dipinjamkan kepada individu berkelayakan lain.
PENULIS ialah Pengerusi Kelab UMNO Chicago, Amerika Syarikat
Wednesday, April 28, 2010
Dewan Negara: Pendidikan seks bukan subjek khas di sekolah
2010/04/28
MATA pelajaran pendidikan seks tidak akan diajar sebagai subjek khas di sekolah, kata Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi.
Beliau berkata, pendidikan seks yang juga dikenali sebagai Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial di negara ini sudah diperkenalkan di sekolah menengah pada 1989, manakala sekolah rendah pada 1994.
Katanya, Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial sudah diajar menerusi mata pelajaran Pendidikan Kesihatan, Biologi, Sains, Sains Tambahan, Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam. “Dalam melaksanakan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial, Kementerian Pelajaran sudah membuat persediaan melatih guru di sekolah rendah dan menengah menjadi Jurulatih Utama (JU) di peringkat kebangsaan dan mereka ini akan melatih guru di peringkat negeri. "Kursus JU berhasrat untuk memberi pendedahan mengenai pelaksanaan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial dan mencari pendekatan pengajaran serta pembelajaran (P&P) yang sesuai untuk diterjemahkan ke dalam P&P di dalam kelas seperti yang dihasratkan dalam kurikulum," katanya ketika menjawab soalan Senator Doris Sophia Brodi di Dewan Negara, semalam. Doris Sophia ingin tahu sama ada kerajaan bercadang untuk memperkenalkan subjek pendidikan seks di sekolah dan kajian yang dijalankan berkenaan subjek itu dan bila ia akan dilaksanakan. Puad berkata, pembabitan ibu bapa akan memastikan keberkesanan pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial di sekolah.
Beliau berkata, sikap keterbukaan ibu bapa dalam membincangkan hal berkaitan seks dengan anak-anak mereka sendiri dan sokongan mereka kepada guru secara tidak langsung akan dapat membantu keberkesanan kurikulum mata pelajaran itu.
MATA pelajaran pendidikan seks tidak akan diajar sebagai subjek khas di sekolah, kata Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi.
Beliau berkata, pendidikan seks yang juga dikenali sebagai Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial di negara ini sudah diperkenalkan di sekolah menengah pada 1989, manakala sekolah rendah pada 1994.
Katanya, Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial sudah diajar menerusi mata pelajaran Pendidikan Kesihatan, Biologi, Sains, Sains Tambahan, Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam. “Dalam melaksanakan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial, Kementerian Pelajaran sudah membuat persediaan melatih guru di sekolah rendah dan menengah menjadi Jurulatih Utama (JU) di peringkat kebangsaan dan mereka ini akan melatih guru di peringkat negeri. "Kursus JU berhasrat untuk memberi pendedahan mengenai pelaksanaan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial dan mencari pendekatan pengajaran serta pembelajaran (P&P) yang sesuai untuk diterjemahkan ke dalam P&P di dalam kelas seperti yang dihasratkan dalam kurikulum," katanya ketika menjawab soalan Senator Doris Sophia Brodi di Dewan Negara, semalam. Doris Sophia ingin tahu sama ada kerajaan bercadang untuk memperkenalkan subjek pendidikan seks di sekolah dan kajian yang dijalankan berkenaan subjek itu dan bila ia akan dilaksanakan. Puad berkata, pembabitan ibu bapa akan memastikan keberkesanan pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial di sekolah.
Beliau berkata, sikap keterbukaan ibu bapa dalam membincangkan hal berkaitan seks dengan anak-anak mereka sendiri dan sokongan mereka kepada guru secara tidak langsung akan dapat membantu keberkesanan kurikulum mata pelajaran itu.
Tuesday, April 20, 2010
Dasar Pandang ke Timur diberi nafas baru: Najib
Oleh Misiah Taib di Tokyo, Jepun
2010/04/20

NAJIB (kiri) beramah mesra dengan Maharaja Jepun Maharaja Akihito di Istana Imperial, semalam. Turut hadir Maharani Michiko (tiga dari kanan) dan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor (kanan).PM ajak usahawan Jepun kukuh usaha sama menerusi MEB
MALAYSIA mahu memberikan nafas baru kepada Dasar Pandang ke Timur dengan menerokai kerjasama baru dengan Jepun, sekali gus mengajak masyarakat perniagaan negara itu mengukuhkan usaha sama ke arah mencapai ekonomi berpendapatan tinggi yang menjadi sasaran negara menerusi Model Ekonomi Baru (MEB).
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata dasar yang sudah 28 tahun diperkenalkan itu masih kekal sebagai teras utama hubungan dua hala tetapi sudah sampai masanya untuk dinilai dan diberi nafas baru. Katanya, setakat ini lebih 15,000 rakyat Malaysia mendapat manfaat daripada Dasar Pandang Ke Timur, dengan kebanyakannya menjawat kedudukan tinggi dan pertengahan dalam sektor awam serta swasta. "Kita berkongsi keyakinan sudah sampai masanya untuk melakukan penilaian semula kepada dasar ini. Kita perlu memperkenalkan bidang baru dan inovatif. Kelebihan teknologi Jepun dalam bidang teknologi hijau dan alam sekitar perlu dimanfaatkan dalam inisiatif ini bagi merangka bidang kerjasama baru.
"Kerjasama lebih luas antara institusi pengajian tinggi juga boleh dilaksanakan menerusi penilaian semula dasar ini," katanya pada majlis makan malam yang dihoskan Perdana Menteri Jepun, Yukio Hatoyama, di Sori Kantei, pejabat rasmi Perdana Menteri Jepun, di sini malam tadi.
Hadir sama Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan merangkap Pemangku Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim serta Duta Malaysia ke Jepun, Datuk Shaharuddin Mohd Som.
Perdana Menteri yang baru saja mengakhiri lawatan paling berhasil ke Amerika Syarikat, sedang dalam rangka lawatan rasmi empat hari ke Jepun atas jemputan Hatoyama, iaitu lawatan pertama beliau sejak mengambil alih teraju kepemimpinan negara.
Najib berkata, hubungan Malaysia-Jepun berkembang pesat sejak 50 tahun lalu dan Malaysia amat menghargai penyertaan Jepun dalam kemajuan pembangunan negara dengan banyak yang dicapai walaupun banyak boleh diterokai menerusi usaha sama strategik Malaysia-Jepun.
Beliau juga berkata, dari segi perdagangan, kelembapan ekonomi global memberi kesan kepada nilai perdagangan kedua-dua negara, namun yakin ia akan bertambah baik tahun ini dan tahun mendatang.
“Dari segi pelaburan, kita gembira kerana Jepun adalah sumber pelaburan langsung asing (FDI) terbesar bagi negara pada tahun lalu,” katanya.
Najib berkata, walaupun kelembapan ekonomi berlaku beberapa tahun kebelakangan, selain beberapa faktor lain menjejaskan kedatangan pelancong, pelancong Jepun ke Malaysia tahun lalu tetap menggalakkan, sekali gus menggambarkan minat berterusan pelancong menjadikan Malaysia destinasi pilihan.
Di sebalik krisis ekonomi yang melanda, Malaysia bagaimanapun tetap yakin dengan ekonomi Jepun dan untuk itu syarikat pengurusan dana terbesar negara, Permodalan Nasional Berhad (PNB) membuka pejabat di Tokyo, tahun lalu.
Beliau juga berkata, Malaysia mengikuti dengan penuh minat cadangan pembentukan Masyarakat Asia Timur yang dicadangkan Hatoyama dan pada masa sama yakin dengan peranan yang boleh dimainkan negara ke arah itu.
Monday, April 12, 2010
Anak lahir luar negara boleh mohon kerakyatan Malaysia
PUTRAJAYA 11 April - Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini memutuskan peraturan baru secara pentadbiran bagi memberi kemudahan kepada wanita tempatan yang berkahwin dengan lelaki warga asing memohon taraf warganegara Malaysia bagi anak yang lahir di luar negara tanpa melibatkan pindaan undang-undang.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, melalui mekanisme itu, semua rakyat negara ini sama ada wanita atau lelaki yang berkahwin dengan warga asing, boleh memohon taraf kewarganegaraan Malaysia bagi anaknya yang dilahirkan di luar negara.
Mekanisme itu, katanya, akan dapat menangani masalah kaum wanita Malaysia yang selama ini mengalami kesukaran untuk memastikan anak hasil perkahwinannya dengan warga asing di luar negara boleh mendapatkan taraf sebagai warga negara ini.
''Kemudahan itu diberikan melalui permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia di bawah Perkara 15(2) Perlembagaan Persekutuan.
''Permohonan boleh dikemukakan di pejabat kedutaan di negara kanak-kanak tersebut dilahirkan dan KDN akan melantik Pegawai Konsular di Kedutaan Malaysia luar negara sebagai wakil rasmi menerima permohonan berkaitan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Pada masa ini, tidak terdapat sebarang peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan taraf kewarganegaraan diberi secara automatik kepada anak yang lahir di luar negara oleh wanita tempatan yang berkahwin dengan lelaki warga asing.
Mengikut peruntukan sedia ada, di bawah Perkara 14(1)(b), Seksyen 1(b) dan Seksyen 1(c) Bahagian II, Jadual Kedua Perlembagaan Persekutuan, taraf kewarganegaraan Malaysia hanya diberikan kepada anak yang dilahirkan di luar negara kepada bapa yang bertaraf warganegara Malaysia.
''Untuk itu, KDN memutuskan peraturan baru secara pentadbiran bagi menyediakan kemudahan kepada wanita tempatan yang berkahwin dengan lelaki warga asing ini,'' katanya.
Bagaimanapun, kata Hishammuddin, pemohon perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
''Ibu bapa kepada pemohon hendaklah membuat permohonan secara bersama di dalam borang yang ditetapkan.
''Ini penting bagi mengelakkan pertikaian dan pertindihan taraf kewarganegaraan anak di antara ibu bapa kepada kanak-kanak di kemudian hari dan menjaga imej kerajaan Malaysia,'' katanya.
Dalam pada itu, jelasnya, ibu bapa anak berkenaan juga hendaklah hadir di hadapan pegawai konsular di pejabat kedutaan Malaysia.
''Permohonan hendaklah dikemukakan dalam tempoh setahun daripada tarikh kelahiran kanak-kanak,'' katanya.
Tambahnya, pemohon yang telah diluluskan taraf kewarganegaraan bagi anaknya turut dikehendaki hadir ke Ibu Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara bersama anaknya untuk memohon sijil warganegara dan MyKid.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, melalui mekanisme itu, semua rakyat negara ini sama ada wanita atau lelaki yang berkahwin dengan warga asing, boleh memohon taraf kewarganegaraan Malaysia bagi anaknya yang dilahirkan di luar negara.
Mekanisme itu, katanya, akan dapat menangani masalah kaum wanita Malaysia yang selama ini mengalami kesukaran untuk memastikan anak hasil perkahwinannya dengan warga asing di luar negara boleh mendapatkan taraf sebagai warga negara ini.
''Kemudahan itu diberikan melalui permohonan taraf kewarganegaraan Malaysia di bawah Perkara 15(2) Perlembagaan Persekutuan.
''Permohonan boleh dikemukakan di pejabat kedutaan di negara kanak-kanak tersebut dilahirkan dan KDN akan melantik Pegawai Konsular di Kedutaan Malaysia luar negara sebagai wakil rasmi menerima permohonan berkaitan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Pada masa ini, tidak terdapat sebarang peruntukan di bawah Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan taraf kewarganegaraan diberi secara automatik kepada anak yang lahir di luar negara oleh wanita tempatan yang berkahwin dengan lelaki warga asing.
Mengikut peruntukan sedia ada, di bawah Perkara 14(1)(b), Seksyen 1(b) dan Seksyen 1(c) Bahagian II, Jadual Kedua Perlembagaan Persekutuan, taraf kewarganegaraan Malaysia hanya diberikan kepada anak yang dilahirkan di luar negara kepada bapa yang bertaraf warganegara Malaysia.
''Untuk itu, KDN memutuskan peraturan baru secara pentadbiran bagi menyediakan kemudahan kepada wanita tempatan yang berkahwin dengan lelaki warga asing ini,'' katanya.
Bagaimanapun, kata Hishammuddin, pemohon perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
''Ibu bapa kepada pemohon hendaklah membuat permohonan secara bersama di dalam borang yang ditetapkan.
''Ini penting bagi mengelakkan pertikaian dan pertindihan taraf kewarganegaraan anak di antara ibu bapa kepada kanak-kanak di kemudian hari dan menjaga imej kerajaan Malaysia,'' katanya.
Dalam pada itu, jelasnya, ibu bapa anak berkenaan juga hendaklah hadir di hadapan pegawai konsular di pejabat kedutaan Malaysia.
''Permohonan hendaklah dikemukakan dalam tempoh setahun daripada tarikh kelahiran kanak-kanak,'' katanya.
Tambahnya, pemohon yang telah diluluskan taraf kewarganegaraan bagi anaknya turut dikehendaki hadir ke Ibu Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara bersama anaknya untuk memohon sijil warganegara dan MyKid.
MEB mampu tarik pelaburan asing
Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
rencana@utusan.com.my
DENGAN pendapatan perkapita rakyat sekitar RM23,000 (AS$7,000) setahun, Malaysia masih lagi terperangkap dalam ekonomi berpendapatan sederhana. Keadaan itu, sedikit sebanyak merencat perjalanan negara menuju negara maju menjelang 2020.
Dengan hanya berbaki kira-kira 10 tahun sahaja lagi, ekonomi negara perlu menunjukkan prestasi luar negara untuk sekurang-kurangnya menyaksikan kuantum pendapatan per kapita rakyat melonjak kepada RM49,000 (AS$15,000) setahun untuk menjadi salah sebuah negara berpendapatan tinggi.
Model Ekonomi Baru (MEB) yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 30 Mac lalu dilihat mempunyai ciri-ciri yang mampu mencapai hasrat itu. MEB merupakan dasar yang meneruskan kelangsungan membuka pasaran atau liberalisasi bagi menarik lebih banyak pelaburan asing (FDI).
Sebelum MEB, Najib turut mengumumkan dasar liberalisasi dalam 27 sub sektor perkhidmatan dan sektor kewangan yang mendapat reaksi positif pasaran. Sifat pro liberalisasi ekonomi yang ditunjukkan kerajaan hari ini harus difahami dengan baik oleh rakyat kerana itulah arah aliran semasa.
Tanpa keterbukaan sedemikian, negara tidak berkemampuan menarik para pelabur asing dan tempatan untuk menanam modal di Malaysia. Proses liberalisasi itu juga merupakan usaha kerajaan untuk melaksanakan satu mekanisme yang berkesan dalam menangani setiap isu ekonomi semasa.
Namun di sebalik matlamat besar MEB serta dasar-dasar liberalisasi ekonomi kerajaan, ia tetap gagal untuk sekurang-kurangnya mendapat reaksi positif daripada pembangkang. MEB juga dikatakan meniru Agenda Ekonomi Malaysia (AEM) yang dirangka oleh pembangkang.
Ini bukan kali pertama AEM dikaitkan dengan dasar ekonomi kerajaan kerana Dasar Liberalisasi Ekonomi yang diumumkan oleh Najib sebelum ini juga dikatakan dicedok daripada dasar yang sama. MEB juga disifatkan sebagai dasar kitar semula daripada Pelan Induk Ekonomi Berasaskan Pengetahuan (K-Ekonomi) yang dilaksanakan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. K-Ekonomi sebelum ini dikatakan sudah pun memacu negara ke arah negara berpendapatan tinggi dan tidak lagi memerlukan MEB sekiranya kerajaan serius melaksanakannya.
Kemuncaknya, MEB diserang sebagai satu paksaan untuk diterima oleh rakyat kerana ia tidak dibentangkan di Parlimen untuk dibincangkan. Sudah semestinya kerajaan mempunyai alasan tersendiri mengapa MEB tidak dibawa ke Parlimen. Antaranya, MEB tidak boleh didedahkan kepada 'political game' di dalam Parlimen yang tujuannya bukan untuk menambah baik sesuatu dasar, tetapi makin menyukarkan pelaksanaannya.
Lihat sahaja apa yang berlaku kepada Bajet 2010 yang dibentangkan Najib pada Oktober tahun lalu. Bajet itu hampir tidak diluluskan apabila kerajaan Barisan Nasional (BN) hanya menang dengan majoriti tiga undi ketika bacaan kali ketiga untuk diluluskan.
Sedangkan pembangkang pastinya sangat menyedari natijah sekiranya Bajet 2010 tidak diluluskan yang mana kerajaan tidak akan mempunyai perbelanjaan untuk mengurus negara pada tahun ini. Sudah semestinya, kita tidak mahu nasib sebegini turut menimpa MEB kerana pelaksanaannya sangat penting kepada ekonomi negara.
Kerana itu, adalah wajar untuk MEB digerakkan seberapa segera dan diselamatkan daripada permainan politik pembangkang kononnya atas semangat demokrasi. Persoalan sama ada MEB masih terikat dengan dasar-dasar lain seperti DEB, K-Ekonomi atau apa dasar sekali pun juga tidak seharusnya dijadikan isu.
Ini kerana pada matlamat akhirnya, MEB tidak lari daripada dasar-dasar yang sudah dibuat oleh kerajaan sebelum ini. Pengenalannya adalah penambahbaikan kepada dasar-dasar sedia ada supaya lebih relevan dengan perkembangan semasa ekonomi dunia.
Sudah semestinya, ekonomi baru terutama dalam fasa-fasa pemulihan selepas kegawatan pada 2008 menuntut satu perancangan yang sangat teliti. Apatah lagi ekonomi negara ketika ini juga sedang menunjukkan peningkatan yang positif.
Maka, sudah semestinya intipati dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan kerajaan turut mempunyai strategi untuk terus melonjakkan prestasi ekonomi negara. Dalam masa yang sama, dasar MEB ini juga cuba membawa ekonomi negara kepada pengagihan yang adil terhadap semua kaum. Ini selari dengan gagasan 1Malaysia yang diperjuangkan oleh Najib.
Tindak tanduk pembangkang yang seboleh mungkin memburukkan MEB serta dasar-dasar kerajaan lainnya secara tidak langsung mendedahkan kebimbangan sebenar mereka. Mereka melihat ada keberkesanan dalam pelaksanaan MEB yang sangat meyakinkan rakyat kebanyakan.
Ini adalah satu kerugian kepada pembangkang ketika mereka dilihat semakin terbelenggu dengan krisis dalaman parti. Rakyat pastinya akan membandingkan pencapaian pembangkang dengan kerajaan dan MEB adalah salah satu piawaiannya.
Dalam usia baru setahun jagung juga, sudah beberapa model ekonomi dilancarkan oleh Najib dan kerajaan beliau. Selain revolusi dari sudut ekonomi, kerajaan juga menstruktur semula pelbagai bidang supaya lebih berdaya saing dan mendatangkan manfaat kepada rakyat.
Ini menunjukkan kesungguhan kerajaan untuk melonjakkan semula ekonomi dan mengurus tadbir negara secara lebih berkesan dan berhemat. Bukan sedikit gelombang yang dirasai oleh pembangkang daripada gerak kerja agresif kerajaan ketika ini.
Disebabkan tidak mampu untuk bersaing secara adil, maka jalan mudah adalah mengkritik dan memburukkan dasar-dasar yang dirancang kerajaan. Ini bukanlah bermaksud pembangkang perlu menerima bulat-bulat apa sahaja dasar yang ditetapkan kerajaan.
Dalam proses demokrasi, suara mereka sebenarnya sangat penting sebagai faktor keseimbangan (check and balance). Tetapi dalam hal ini, adalah lebih baik sekiranya pembangkang bekerjasama dengan kerajaan dalam menjayakannya kerana pada akhirnya ia adalah untuk kepentingan rakyat.
Dalam masa yang sama, pembangkang juga sudah semestinya mempunyai dasar-dasar ekonomi sendiri untuk dilaksanakan, lebih-lebih lagi di negeri-negeri yang ditadbir mereka. Maka, jika benar mereka melihat dasar MEB lebih baik daripada dasar-dasar mereka, inilah peluang untuk membuktikannya.
Tuesday, April 6, 2010
Reaksi terhadap Model Ekonomi Baru
MODEL Ekonomi Baru (MEB) seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini, mendapat reaksi yang rencam dan pelbagai daripada akhbar-akhbar Cina. Berikut disiarkan beberapa petikan terjemahan akhbar Cina itu yang mengupas mengenai MEB dari pelbagai sudut.
Seorang penulis, Lee Rang menerusi akhbar China Press terbitan 4 April 2010 mengupas mengenai isu itu di bawah artikel bertajuk 'Merobohkan lebih susah daripada membina semula'. Menurut Lee Rang, perkara pokok jika mahu membina MEB adalah perlu dihapuskan sistem lama yang menjurus kepada polisi menghapuskan golongan cerdik pandai. Perjalanan Dasar Ekonomi Baru (DEB) memperlihatkan bahawa rakyat kita terlalu senang dan kaya-raya. Pegawai kerajaan, menteri, ahli politik dan ahli perniagaan seperti tiga dalam satu.
Mereka bergantung kepada kuasa politik untuk meraih keuntungan dan ada yang sanggup menggadaikan kuasa mereka. Selepas 30 tahun pelaksanaan DEB, orang-orang yang membudayakan menjual dan menggadai kuasa ini sudah seperti sel-sel kanser yang merebak dalam masyarakat.
Jika mahu diberi satu harapan baru kepada negara, maka barah-barah ini perlu dibuang. Tetapi barah-barah ini juga merupakan pendukung kuasa politik negara kita.
''Selama beberapa tahun ini, polisi DEB telah mencelarukan antara pegawai kerajaan, ahli politik dan ahli perniagaan. Kerana kepentingan masing-masing, lebih-lebih lagi model ekonomi yang mengutamakan hak- hak orang Melayu, mereka cuba mengaut segala sumber yang sedia ada.
"Di negara kita, sudah tidak ada tempat untuk orang-orang yang cerdik pandai tinggal. Negara kita tidak dapat maju kerana pelabur asing lari. Jika kita mahu mengubah keadaan ini, jika kita tidak benar-benar menghapuskan polisi yang ada dan jika kita hanya mahu mengubah pemikiran sahaja, bukankah ia hanya satu impian semata-mata?" tulis Lee Rang.
Akhbar Sin Chew Jit Poh terbitan 31 Mac 2010 pula menyiarkan artikel yang ditulis oleh Lim See Guan bertajuk 'Kita perlu ada inspirasi'. Menurut beliau, fasa pertama MEB yang mempunyai tiga matlamat dan lapan perubahan strategik turut mendedahkan kelemahan negara. Ia termasuk lebih 80 peratus pekerja negara kita hanya berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) manakala lebih 40 peratus pekerja Malaysia berada di bawah golongan berpendapatan rendah.
Rakyat di negara kita sudah semestinya menggunakan aspirasi untuk merobohkan dinding yang menjadi tahanan diri sendiri. Merobohkan dinding rasis, menyahut cabaran di dunia bebas yang terbentang luas, indah dan menyegarkan jiwa. Ramai juga yang takut untuk berinspirasi dan takut bertindak. Selamanya mengharapkan bantuan daripada kerajaan dan tidak mahu melepaskan tangan mereka.
Persidangan Perkasa baru-baru ini, menunjukkan wajah sebenar mereka yang takut kepada perubahan. Jika kita asyik berkisar mengenai 'angka ekonomi kaum', lambat- laun kita akan kembali kepada model ekonomi lama yang mengharapkan subsidi daripada kerajaan.
Jika satu hari nanti sumber kekayaan negara mengecil dan kita asyik bergolak mengira harta orang Melayu, Cina dan India, ia tidak membawa sebarang makna. Perbalahan ini sudah hampir puluhan tahun, tidakkah ia membosankan?
Ramai yang takut kepada dunia bebas di luar sana kerana kehilangan inspirasi. Kita asyik mencari pelbagai alasan untuk mengetepikan kebebasan. Kita mahu mengongkong diri sendiri dalam tembok itu.
Najib perlu menghapuskan orang-orang yang berfikiran kalut ini dan kembalikan mereka kepada dunia inspirasi mereka.
Akhbar Nanyang Siang Pao bertarikh 2 April 2010 pula menyiarkan artikel yang ditulis oleh Wong Chee bertajuk 'DEB sememangnya seronok didengari'. Menurut penulis ini, selepas peristiwa 13 Mei 1969, Tun Abdul Razak menggunakan kuasa pemerintahan beliau melancarkan dasar DEB. Dasar ini sedaya upaya membantu sepenuhnya kaum bumiputera dengan meningkatkan kedudukan ekonomi dan pendidikan.
Konsep dan slogan ketika itu banyak yang tahyul dan luar biasa. Seperti mahukan pembangunan ditangani dengan adil dan liberal untuk mencapai matlamat. Kerana itu apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengemukakan MEB fasa satu, jika dibandingkan dengan DEB, ia lebih menaikkan semangat orang ramai. Agenda berpendapatan tinggi bagi orang kebanyakan yang selamanya berpendapatan rendah, ibarat dibawa ke syurga dunia jika berjaya dicapai.
Sebenarnya sejak kegawatan ekonomi 1997/1998, kebanyakan gaji pekerja langsung tidak berubah. Kenaikan gaji tahunan pula tidak melebih RM100. Pendapatan sebegini tidak mampu mengatasi keadaan inflasi ditambah kenaikan harga barang ketika ini.
Di samping itu, kenaikan harga petrol juga membawa maksud sama seperti pendapatan kita dikurangkan.
''Pada penerimaan secara terbuka, dalam menikmati kemampuan mengumpul kekayaan sama ada kita telah berjasa atau sebaliknya, tiada seorang pun yang terlepas daripada apa yang disarankan oleh Perdana Menteri menerusi MEB. Menghapuskan kemiskinan tanpa mengira kaum apabila didengari seperti lagu yang merdu dan menusuk jiwa," tulis Wong Chee.
Kelolaan MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
Seorang penulis, Lee Rang menerusi akhbar China Press terbitan 4 April 2010 mengupas mengenai isu itu di bawah artikel bertajuk 'Merobohkan lebih susah daripada membina semula'. Menurut Lee Rang, perkara pokok jika mahu membina MEB adalah perlu dihapuskan sistem lama yang menjurus kepada polisi menghapuskan golongan cerdik pandai. Perjalanan Dasar Ekonomi Baru (DEB) memperlihatkan bahawa rakyat kita terlalu senang dan kaya-raya. Pegawai kerajaan, menteri, ahli politik dan ahli perniagaan seperti tiga dalam satu.
Mereka bergantung kepada kuasa politik untuk meraih keuntungan dan ada yang sanggup menggadaikan kuasa mereka. Selepas 30 tahun pelaksanaan DEB, orang-orang yang membudayakan menjual dan menggadai kuasa ini sudah seperti sel-sel kanser yang merebak dalam masyarakat.
Jika mahu diberi satu harapan baru kepada negara, maka barah-barah ini perlu dibuang. Tetapi barah-barah ini juga merupakan pendukung kuasa politik negara kita.
''Selama beberapa tahun ini, polisi DEB telah mencelarukan antara pegawai kerajaan, ahli politik dan ahli perniagaan. Kerana kepentingan masing-masing, lebih-lebih lagi model ekonomi yang mengutamakan hak- hak orang Melayu, mereka cuba mengaut segala sumber yang sedia ada.
"Di negara kita, sudah tidak ada tempat untuk orang-orang yang cerdik pandai tinggal. Negara kita tidak dapat maju kerana pelabur asing lari. Jika kita mahu mengubah keadaan ini, jika kita tidak benar-benar menghapuskan polisi yang ada dan jika kita hanya mahu mengubah pemikiran sahaja, bukankah ia hanya satu impian semata-mata?" tulis Lee Rang.
Akhbar Sin Chew Jit Poh terbitan 31 Mac 2010 pula menyiarkan artikel yang ditulis oleh Lim See Guan bertajuk 'Kita perlu ada inspirasi'. Menurut beliau, fasa pertama MEB yang mempunyai tiga matlamat dan lapan perubahan strategik turut mendedahkan kelemahan negara. Ia termasuk lebih 80 peratus pekerja negara kita hanya berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) manakala lebih 40 peratus pekerja Malaysia berada di bawah golongan berpendapatan rendah.
Rakyat di negara kita sudah semestinya menggunakan aspirasi untuk merobohkan dinding yang menjadi tahanan diri sendiri. Merobohkan dinding rasis, menyahut cabaran di dunia bebas yang terbentang luas, indah dan menyegarkan jiwa. Ramai juga yang takut untuk berinspirasi dan takut bertindak. Selamanya mengharapkan bantuan daripada kerajaan dan tidak mahu melepaskan tangan mereka.
Persidangan Perkasa baru-baru ini, menunjukkan wajah sebenar mereka yang takut kepada perubahan. Jika kita asyik berkisar mengenai 'angka ekonomi kaum', lambat- laun kita akan kembali kepada model ekonomi lama yang mengharapkan subsidi daripada kerajaan.
Jika satu hari nanti sumber kekayaan negara mengecil dan kita asyik bergolak mengira harta orang Melayu, Cina dan India, ia tidak membawa sebarang makna. Perbalahan ini sudah hampir puluhan tahun, tidakkah ia membosankan?
Ramai yang takut kepada dunia bebas di luar sana kerana kehilangan inspirasi. Kita asyik mencari pelbagai alasan untuk mengetepikan kebebasan. Kita mahu mengongkong diri sendiri dalam tembok itu.
Najib perlu menghapuskan orang-orang yang berfikiran kalut ini dan kembalikan mereka kepada dunia inspirasi mereka.
Akhbar Nanyang Siang Pao bertarikh 2 April 2010 pula menyiarkan artikel yang ditulis oleh Wong Chee bertajuk 'DEB sememangnya seronok didengari'. Menurut penulis ini, selepas peristiwa 13 Mei 1969, Tun Abdul Razak menggunakan kuasa pemerintahan beliau melancarkan dasar DEB. Dasar ini sedaya upaya membantu sepenuhnya kaum bumiputera dengan meningkatkan kedudukan ekonomi dan pendidikan.
Konsep dan slogan ketika itu banyak yang tahyul dan luar biasa. Seperti mahukan pembangunan ditangani dengan adil dan liberal untuk mencapai matlamat. Kerana itu apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengemukakan MEB fasa satu, jika dibandingkan dengan DEB, ia lebih menaikkan semangat orang ramai. Agenda berpendapatan tinggi bagi orang kebanyakan yang selamanya berpendapatan rendah, ibarat dibawa ke syurga dunia jika berjaya dicapai.
Sebenarnya sejak kegawatan ekonomi 1997/1998, kebanyakan gaji pekerja langsung tidak berubah. Kenaikan gaji tahunan pula tidak melebih RM100. Pendapatan sebegini tidak mampu mengatasi keadaan inflasi ditambah kenaikan harga barang ketika ini.
Di samping itu, kenaikan harga petrol juga membawa maksud sama seperti pendapatan kita dikurangkan.
''Pada penerimaan secara terbuka, dalam menikmati kemampuan mengumpul kekayaan sama ada kita telah berjasa atau sebaliknya, tiada seorang pun yang terlepas daripada apa yang disarankan oleh Perdana Menteri menerusi MEB. Menghapuskan kemiskinan tanpa mengira kaum apabila didengari seperti lagu yang merdu dan menusuk jiwa," tulis Wong Chee.
Kelolaan MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
MEB perlu ambil iktibar kelemahan pelaksanaan DEB
Syukur, Datuk Seri Najib Tun Razak faham keperluan menangani semua komuniti dan tidak melupakan kaumnya sendiri ketika memimpin negara dalam tempoh mencabar ini.
Perdana Menteri memberi jaminan bahawa kerajaan di bawah pimpinannya tidak berhajat menghapuskan polisi afirmatif sebaliknya akan menyemak pelaksanaannya secara adil dan telus berdasarkan kepada merit dan keperluan.
Bumiputera sebagai penduduk majoriti negara ini pasti berasa lega dengan jaminan itu.
Sebagai pemimpin utama negara adalah kesilapan besar jika Najib gagal memahami keperluan semua kaum di negara ini terutama orang Melayu dan Bumiputera.
Pun begitu MEB perlu mengambil iktibar kelemahan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Hanya ada 10 tahun sahaja tempoh MEB untuk melonjakkan ekonomi Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020 dan seterusnya meningkatkan pendapatan rakyat secara keseluruhan.
Kita tidak ada masa untuk dibuang bagi melayan tohmahan dan kritikan kurang membina tatkala pelbagai cabaran harus diharungi untuk kita maju ke hadapan.
Jangan ulangi faktor-faktor yang menyebabkan DEB gagal. Sikap negatif yang merosakkan matlamat DEB harus menjadi panduan jika kita mahu MEB berjaya capai matlamatnya.
Tidak sesuai rasanya rakyat diajak menghentam MEB sedangkan ia baru diperingkat rangka, malah rakyat diseru bersama-sama untuk memberikan buah fikiran.
Dalam temu ramah dengan Bernama kelmarin, Najib menjawab apa yang telah menjadi keraguan dan kebimbangan rakyat.
Dalam konteks meneruskan dasar afirmatif dalam membantu kaum Bumiputera, janganlah kaum-kaum lain berasa keperluan mereka pula diketepikan.
Sejak 53 tahun negara kita merdeka, belum ada dasar yang membantu Bumiputera menyebabkan kaum lain kerugian.
Kita yakin di bawah kepimpinan Perdana Menteri, jika ada kaum yang berasa dipinggirkan daripada arus pembangunan, ia sebenarnya tidak akan berlaku.
Melalui Gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, Petunjuk Prestasi Utama (KPI), Program Transformasi Kerajaan (PTK) dan enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan terbaharu Model Ekonomi Baru, semua menjurus untuk kesejahteraan hidup rakyat dan kemajuan negara.
Sebab itu, jika ada pihak bimbang kononnya MEB mungkin menghakis kepentingan kaum Bumiputera, ia juga ternyata tidak benar. Untuk menjayakan MEB, Najib menekankan aspek ekonomi yang lebih mesra pasaran, di samping kebajikan bukan Melayu dan bukan Bumiputera juga dipelihara.
Dalam MEB, kerajaan akan menyusun strategi memperkukuhkan lagi ekonomi rakyat secara menyeluruh melibatkan semua peringkat.
MEB yang dilancarkan pada 30 Mac lalu kebetulan jatuh selang beberapa hari menjelang setahun Najib sebagai Perdana Menteri ini memenuhi konsep 1Malaysia kerana ia meliputi semua kaum.
Jadi, dalam tempoh setahun ini beliau telah mempraktikkan corak pentadbiran yang selari dengan kehendak dan kepentingan negara.
Adalah penting dasar-dasar dan pembaharuan yang diperkenalkan Najib disenangi oleh pelbagai golongan rakyat Malaysia yang berbilang kaum.
Perdana Menteri memberi jaminan bahawa kerajaan di bawah pimpinannya tidak berhajat menghapuskan polisi afirmatif sebaliknya akan menyemak pelaksanaannya secara adil dan telus berdasarkan kepada merit dan keperluan.
Bumiputera sebagai penduduk majoriti negara ini pasti berasa lega dengan jaminan itu.
Sebagai pemimpin utama negara adalah kesilapan besar jika Najib gagal memahami keperluan semua kaum di negara ini terutama orang Melayu dan Bumiputera.
Pun begitu MEB perlu mengambil iktibar kelemahan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Hanya ada 10 tahun sahaja tempoh MEB untuk melonjakkan ekonomi Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020 dan seterusnya meningkatkan pendapatan rakyat secara keseluruhan.
Kita tidak ada masa untuk dibuang bagi melayan tohmahan dan kritikan kurang membina tatkala pelbagai cabaran harus diharungi untuk kita maju ke hadapan.
Jangan ulangi faktor-faktor yang menyebabkan DEB gagal. Sikap negatif yang merosakkan matlamat DEB harus menjadi panduan jika kita mahu MEB berjaya capai matlamatnya.
Tidak sesuai rasanya rakyat diajak menghentam MEB sedangkan ia baru diperingkat rangka, malah rakyat diseru bersama-sama untuk memberikan buah fikiran.
Dalam temu ramah dengan Bernama kelmarin, Najib menjawab apa yang telah menjadi keraguan dan kebimbangan rakyat.
Dalam konteks meneruskan dasar afirmatif dalam membantu kaum Bumiputera, janganlah kaum-kaum lain berasa keperluan mereka pula diketepikan.
Sejak 53 tahun negara kita merdeka, belum ada dasar yang membantu Bumiputera menyebabkan kaum lain kerugian.
Kita yakin di bawah kepimpinan Perdana Menteri, jika ada kaum yang berasa dipinggirkan daripada arus pembangunan, ia sebenarnya tidak akan berlaku.
Melalui Gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, Petunjuk Prestasi Utama (KPI), Program Transformasi Kerajaan (PTK) dan enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan terbaharu Model Ekonomi Baru, semua menjurus untuk kesejahteraan hidup rakyat dan kemajuan negara.
Sebab itu, jika ada pihak bimbang kononnya MEB mungkin menghakis kepentingan kaum Bumiputera, ia juga ternyata tidak benar. Untuk menjayakan MEB, Najib menekankan aspek ekonomi yang lebih mesra pasaran, di samping kebajikan bukan Melayu dan bukan Bumiputera juga dipelihara.
Dalam MEB, kerajaan akan menyusun strategi memperkukuhkan lagi ekonomi rakyat secara menyeluruh melibatkan semua peringkat.
MEB yang dilancarkan pada 30 Mac lalu kebetulan jatuh selang beberapa hari menjelang setahun Najib sebagai Perdana Menteri ini memenuhi konsep 1Malaysia kerana ia meliputi semua kaum.
Jadi, dalam tempoh setahun ini beliau telah mempraktikkan corak pentadbiran yang selari dengan kehendak dan kepentingan negara.
Adalah penting dasar-dasar dan pembaharuan yang diperkenalkan Najib disenangi oleh pelbagai golongan rakyat Malaysia yang berbilang kaum.
Subscribe to:
Posts (Atom)