Friday, February 27, 2009

Negara D8 perlu pastikan makanan cukup



Abdullah Ahmad Badawi bersama Menteri Pertahanan Thailand, Jeneral Prawit Wongsuwon (tengah) bergambar bersama rakan sejawatan mereka sebelum memulakan Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM) Ke-3 di Pattaya, Thailand, semalam. - BERNAMA

--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR 26 Feb. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu anggota Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D8) membantu antara satu sama lain menggerakkan dana secara bersepadu dan cekap untuk memastikan jaminan makanan dalam kumpulan itu.

Perdana Menteri menegaskan, D8 perlu mewujudkan kerjasama baru dalam pengeluaran makanan dan produk pertanian kerana tidak ada satu negara pun boleh mendakwa mempunyai keupayaan memenuhi keperluan makanan rakyat.

''Perkumpulan ini memerlukan kerjasama semua negara anggota untuk memastikan bekalan pertanian seperti baja, makanan haiwan dan anak benih dapat dipenuhi.

''D8 juga perlu terus meningkatkan mekanisme bagi menggalakkan penyertaan sektor awam dan swasta untuk negara-negara membangun menggunakan kekuatan dan kelebihan bagi membantu negara anggota lain," katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Mesyuarat Peringkat Menteri D8 mengenai Jaminan Makanan di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Turut hadir Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed; Menteri Pertanian Indonesia, Dr. Ir. Anton Apriyantoo; Menteri Pertanian dan Hal Ehwal Luar Bandar Turki, Mehmet Medhi Eker serta Menteri Negara bagi Pertanian dan Sumber Air Nigeria, Fidelia Akuabata Njeze.

Mesyuarat dua hari itu melibatkan Malaysia, Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Iran, Turki, Mesir dan Nigeria.

Indonesia, Turki dan Nigeria di wakili Menteri Pertanian manakala Iran diwakili Timbalan Menteri Pertanian, Dr. Jafar Khalgani; Bangladesh diwakili Setiausaha Kementerian Pertanian, Sheikh Enayetullah; Pakistan diwakili Pesuruhjaya Tingginya ke Malaysia, Leftenan Jeneral (B) Tahir Mahmud Qazi dan Mesir diwakili oleh Duta ke Malaysia, Hani Abdel Kader Shash.

Abdullah memberitahu, walaupun D8 belum setanding dengan kumpulan-kumpulan ekonomi serantau lain, Malaysia percaya ia berpotensi untuk menjadi perkumpulan ekonomi yang mempunyai suara bagi negara-negara membangun di peringat antarabangsa.

Namun katanya, untuk D8 berjaya mencapai hasrat itu ia memerlukan usaha semua negara anggota dan sektor swasta bagi meningkatkan kerjasama perniagaan serta perdagangan.

''D8 perlu mempertimbang dan mencadangkan projek khas bagi mewujudkan kerjasama di antara negara anggota dalam jaminan makanan dan memberikan komitmen sesuai bagi sektor swasta melabur dalam projek tersebut," katanya.

Perdana Menteri berharap mesyuarat itu akan membolehkan negara anggota berkongsi pengalaman untuk menyelesaikan isu jaminan makanan dan mengadakan projek bersama untuk memperkukuhkan ekonomi serta menjadikan D-8 lebih berdaya tahan berhadapan dengan cabaran menyediakan bekalan makanan mencukupi untuk rakyat.

Ujar beliau, mesyuarat itu juga diharap akan dapat menggalakkan sektor swasta mewujudkan syarikat usahasama untuk membina kilang baja, makanan haiwan dan bank anak benih.

''Negara anggota juga perlu menerima dan mengiktiraf standard sama bagi baja serta makanan haiwan yang dapat meningkatkan pengeluaran pertanian serta memulihara alam

sekitar, kesihatan manusia, meningkatkan pertukaran teknologi, menerima teknologi baru dan penyelidikan bersama," katanya.

Bekas juruteknik TM Net dihukum gantung kerana kanabis

27/02/2009 11:02am


SHAH ALAM 27 Feb. 2009 - Seorang bekas juruteknik perkhidmatan pelanggan TM Net dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini setelah didapati bersalah atas tuduhan mengedar 1,800 gram kanabis, tiga tahun lalu.

Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad menjatuhkan hukuman ke atas M. Saravanan Muthu setelah mendapati pembelaannya tidak berjaya menimbulkan sebarang keraguan yang munasabah ke atas kes pendakwaan.

Saravanan didapati mengedar kanabis tersebut pada pukul 9 malam, 9 Mac 2006 di Stesen Minyak Esso, Jalan Utara, Petaling Jaya dekat sini.

Dia didakwa mengikut Seksyen 39B(1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2). Jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati.

Sepanjang perbicaraan pihak pendakwaan mengemukakan tujuh orang saksi memberikan keterangan. Saravanan memberikan keterangan daripada kandang saksi tanpa mengemukakan keterangan lain untuk menyokong pembelaannya. - Utusan

Wednesday, February 25, 2009

Institusi Raja perkasa kedaulatan negara

Oleh Mohd Ayob Abd Razid

IDEA Raja Berperlembagaan lahir daripada cadangan Suruhanjaya Reid (1956). Suruhanjaya ini diberi mandat untuk menggubal Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu seperti termaktub dalam Perjanjian London 1956.

Di antara cadangan dikemukakan ialah negara hendaklah berlandaskan prinsip demokrasi, mewujudkan sebuah Kerajaan Pusat dan Raja Berperlembagaan.

Laporan Suruhanjaya Reid diterbitkan pada Februari 1957 dan Parlimen British menerima cadangan itu pada Mei 1957. Ia kemudiannya disahkan Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu pada 17 Ogos 1957.

Sebenarnya, idea Raja Berperlembagaan yang berasaskan perlembagaan Barat mula bertapak di Johor apabila Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor diperkenalkan oleh Sultan Abu Bakar pada 1895. Undang-undang terbabit menyerap unsur demokrasi dan sistem Raja Berperlembagaan.

Misalnya, dalam aspek pentadbiran negeri, Raja dibantu oleh sebuah Majlis Mesyuarat Kerajaan yang menyerupai Parlimen. Majlis Mesyuarat Kerajaan terdiri daripada Majlis Negeri dan Jemaah Menteri.

Untuk memastikan kedudukan Raja menjadi lebih mantap dan dihormati, maka pada 18 Januari 1993 kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan berhubung kekebalan (immunity) Raja-Raja kerana pengecualian Raja-Raja daripada tindakan undang-undang tidak lagi dilihat selari dengan perubahan zaman.

Rakyat perlu juga dilindungi daripada dianiaya atau dizalimi oleh Raja. Pastinya, kita tidak mahu berlaku seperti dicatat dalam kitab Sejarah Melayu mengenai Raja Muhammad, anak Sultan Mansur Shah membunuh Tun Besar hanya disebabkan destarnya tercampak ditimpa bola raga yang disepak oleh Tun Besar.

Akibat tindakan zalim anak raja itu, rakyat Melaka tidak sanggup berajakan putera berwatak ganas itu seperti diungkap Bendahara: 'Hamba Melayu tiada pernah durhaka, tetapi janganlah kita bertuankan anak raja seorang ini". Malah, Sultan Mansur Syah tidak menyebelahi anaknya. Baginda bertitah: 'Celakalah si Muhammad ini. Hai Muhammad, apalah dayaku, engkau ditolak bumi Melaka".

Apa pun, kita tidak mahu institusi raja berpindah ke muzium seni dan budaya seperti diungkap Sultan Azlan Shah ketika dianugerahkan Doktor Kehormat Undang-undang, di Majlis Konvokesyen, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang pada 29 Jun 1980.

Justeru, kefahaman rakyat terhadap Raja Berperlembagaan mestilah jelas. Anggapan bahawa peranan Raja hanya bersifat 'ceremonial' atau sebagai simbol untuk keraian semata-mata adalah tersasar daripada peranannya yang sebenar. Peranan institusi Raja di negara kita jauh berbeza dengan Raja di England apabila fungsi Queen adalah sepenuhnya berbentuk 'ceremonial'.

Di sisi yang lain pula, Raja kita berbeza dengan kedudukan Raja di Arab Saudi iaitu Raja di negeri terbabit memiliki kuasa eksekutif dan kuasa mutlak yang tidak boleh dipersoalkan langsung.

Di negara kita, Raja mempunyai kuasa tersendiri mengikut peruntukan Perlembagaan tetapi menjalankan tugas serta mengambil tindakan di atas nasihat Perdana Menteri (Menteri Besar untuk negeri).

Artikel 38 (4) jelas menyatakan bahawa keistimewaan dan kedudukan Raja tidak boleh disentuh oleh mana-mana undang-undang kecuali dengan persetujuan Majlis Raja-Raja. Sultan dan Raja bukan ahli politik yang sentiasa menonjol diri di pentas politik. Namun, dalam sejarah tanah air, institusi Raja memainkan peranan cukup penting dalam mempertahankan hak dan kedudukan orang Melayu.

Sejarah membuktikan bahawa di dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, Majlis Raja-Raja diberi kuasa untuk meneliti pelbagai perkara berkenaan pentadbiran Kerajaan Persekutuan ketika itu. Raja seolah-olah bertindak sebagai wakil kepada rakyat untuk mengimbangi kuasa British waktu itu.

Beberapa institusi Melayu yang wujud hari ini seperti kedudukan Islam, bahasa Melayu, hak istimewa Melayu, tanah rizab Melayu dan Rejimen Askar Melayu Diraja adalah diperjuangkan oleh Raja Melayu kerana ketika itu parti politik Melayu belum wujud. Perkara terbabit adalah identiti dan jati diri negara yang dimaktubkan dikuatkuasakan dalam Perlembagaan dan undang-undang.

Justeru, cubaan mempertikai, apalagi cubaan menghapuskannya adalah suatu usaha jahat yang harus ditentang. Perlembagaan yang ada hari ini juga meletakkan peranan Majlis Raja-Raja mempunyai kuasa tertentu berdasarkan bidang kuasa diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan, khususnya perkara 38(2) dan beberapa peruntukan lain.

Lebih jauh daripada itu, Perkara 38(2) Perlembagaan Persekutuan mengizinkan Raja-Raja membincangkan apa saja hal berkepentingan nasional. Namun, baginda ada caranya tersendiri. Misalnya, pada setiap kali sesi pembukaan sidang Dewan Rakyat, maka titah ucapan baginda turut menyentuh perkara berkaitan hal nasional termasuk menegur hal berkaitan pentadbiran kerajaan yang kemudiannya akan dibahas oleh ahli Dewan Rakyat.

Selaku institusi yang bertindak sebagai Kepala Utama Negara bagi Persekutuan (Artikel 32), maka tidak wajar bagi mana-mana pihak mempersoalkan kedudukan dan kedaulatan Raja-Raja, apatah lagi bersikap biadab dan tidak berakhlak terhadap baginda.

Kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara yang memayungi seluruh rakyat dan negeri di dalam persekutuan dan kedudukan Sultan-Sultan sebagai ketua negeri dan pelindung kepada rakyat harus dihormati semua pihak. Jangan kerana kebencian politik, maka Sultan dan Raja-Raja Melayu dicaci dan dihina.

Sayugia diingat, dengan ada institusi Raja inilah, maka negeri yang ada dalam persekutuan menikmati kestabilan, kemakmuran dan pembangunan. Raja juga adalah lambang kedaulatan negara. Kesetiaan kepada Raja dan negara adalah sebahagian daripada konsep 'kedaulatan' yang sudah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Pencapaian dan keagungan Melaka sebagai pusat politik kesultanan Melayu dikaitkan secara langsung dengan kuasa, keperibadian dan wibawa Raja. Dari sini lahirlah lafaz kalimat 'daulat Tuanku' iaitu istilah konseptual dalam budaya dan politik Melayu. Yang nyata, proses dan organisasi pentadbiran kerajaan Kesultanan Melaka atau mana-mana kesultanan Melayu ketika itu akan berjalan dengan licin dan lancar apabila kuasa dan wibawa Raja dilaksana dengan baik.

Penulis ialah Ketua Unit Komunikasi Media di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan

Tuesday, February 24, 2009

D8 akan tumpu tiga inisiatif bagi jaminan makanan

24/02/2009 6:20pm


KUALA LUMPUR 24 Feb. — Apabila menteri, pembuat keputusan dan pemimpin perniagaan dari lapan negara Islam berhimpun di sini dari esok bagi mesyuarat selama tiga hari, perbincangan mereka akan bertumpu pada tiga inisiatif penting berkaitan jaminan makanan.

Tiga inisiatif itu ialah penubuhan bank benih, pengeluaran dan bekalan baja berkualiti dan makanan ternakan, telah dikenal pasti sebagai input penting yang dapat menjamin peningkatan pengeluaran produk pertanian berkualiti di kalangan anggota negara Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D8).

Malaysia, selaku tuan rumah Mesyuarat Menteri-menteri D8 mengenai Jaminan Makanan, telah menyusun mesyuarat dan aktiviti relevan di mana para perwakilan dapat berbincang dan memperkemaskan sebarang kekurangan yang ada bagi pelaksanaan inisiatif itu.

Antara objektif mesyuarat itu ialah mewujudkan modul bagi kerjasama yang diterajui swasta di kalangan negara anggota dalam projek pertanian, peningkatan perdagangan pertanian dan memperkukuhkan lagi kapasiti pembinaan dan kerjasama teknikal.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed berkata peserta akan menumpukan perbincangan kepada inisiatif yang dicadangkan diterajui sektor swasta iaitu pengeluaran dan bekalan makanan ternakan, baja dan pembangunan bank benih pada skala besar.

“Projek yang akan dilaksanakan di bawah tiga inisiatif itu oleh sektor swasta dijangka mengambil kira keperluan semua negara D8.

“Kerjasama ini akan memastikan skala pengeluaran yang lebih efisien kerana negara D8 akan terbabit dalam pengeluaran yang mereka mempunyai kelebihan,” katanya.

D8 dianggotai Malaysia, Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Iran, Turki, Mesir dan Nigeria.

Sebagai sebahagian mesyuarat itu, Mesyuarat Pemimpin Perniagaan akan diadakan esok membabitkan ketua pegawai eksekutif dan wakil syarikat, Pertubuhan Makanan dan Pertanian FOA) dan Dewan Perniagaan dan Industri dari negara anggota D8.

Antara isu yang akan dibincangkan termasuk cabaran krisis ekonomi global dan jaminan makanan serta mewujudkan persekitaran bagi kerjasama sektor swasta.

“Kami menjangkakan sektor swasta akan mengemukakan cadangan projek spesifik yang mungkin bukan projek baru tetapi juga projek sedia ada dan kini syarikat menawarkan untuk meningkatkan pengeluarannya untuk memenuhi permintaan dan keperluan negara D8,” kata Mustapa.

Beliau berkata sektor swasta D8 juga mempunyai peluang untuk menerokai dan mengenal pasti bidang kerjasama yang dapat dibangunkan berdasarkan pelbagai sumber yang ada di setiap negara.

“Peluang mewujudkan rangkaian perniagaan di kalangan negara D8 amat bernilai kepada sektor swasta,” katanya.

Pada akhir mesyuarat itu nanti, pelan tindakan bersama dikenali sebagai

“Kenyataan-KL: Inisiatif Bagi Penyelesaian Jaminan Makanan oleh negara anggota D-8” dijangka diterima pakai oleh negara anggota D8.

— BERNAMA

Wednesday, February 18, 2009

Kemelut di Perak tonjol Pakatan Rakyat cetek undang-undang

Oleh Jamhariah Jaafar
rencanabh@bharian.com.my

Peralihan kuasa kepada BN berlaku di luar kuasa Dewan Undangan Negeri: Nazri

KEMELUT membelenggu politik Perak yang dianggap berakhir selepas pelantikan Menteri Besar yang baru dan barisan Exconya, terus berkocak dengan tindakan terbaru Pakatan Rakyat mengeluarkan notis saman hadir barisan kepemimpinan diketuai Datuk Dr Zambry Abdul Kadir itu ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sekali lagi, isu ini mencetuskan perdebatan kuasa atau perundangan. Persoalannya apakah Zambry boleh dirujuk kepada jawatankuasa berkenaan dan inilah yang dipertikaikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang bertanggungjawab ke atas Parlimen dan hal ehwal undang-undang.

Menurut Nazri, Zambry tidak boleh dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN kerana semua perkara yang berlaku, terutama membabitkan peralihan kuasa daripada Pakatan Rakyat kepada Barisan Nasional (BN) berlaku di luar kuasa DUN Perak.

"Dia nak rujuk Zambry atas kelakuan apa kerana semua kejadian di Perak sepanjang minggu lalu berlaku di luar DUN. Lebih serius kerana pelantikan sebagai Menteri Besar memang dalam bidang kuasa Sultan Perak. Bagaimana sesuatu yang berlaku di luar DUN boleh dirujuk kepada jawatankuasa DUN," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merujuk kepada kenyataan Speaker DUN Perak, V Sivakumar, yang juga pengerusi jawatankuasa berkenaan, bahawa jawatankuasa sudah mengeluarkan notis saman hadir kepada Zambry, Hamidah Osman, Datuk Ramly Zahari, Dr Mah Hang Soon, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Zainol Fadzi Paharudin.

Jawatankuasa terbabit membuat keputusan itu selepas menerima surat aduan Adun Canning, Wong Kah Woh, Khamis lalu, yang meminta supaya ketujuh-tujuh Adun BN yang juga anggota Exco kerajaan negeri baru Perak itu, dirujuk kepada mereka kerana didakwa menghina dewan.

"Selepas bersidang, pihak jawatankuasa berpendapat ada asas atau prima facie terhadap aduan yang dibuat YB Wong Kah Woh. Oleh yang demikian jawatankuasa sebulat suara membuat keputusan untuk merujuk semua tujuh Ahli Dewan Undangan Negeri kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN," kata Sivakumar.

Sivakumar enggan memperincikan aduan yang dikemukakan Wong, tetapi difahamkan Adun Canning daripada DAP itu dalam surat aduannya mendakwa proses pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar dan barisan Exconya sudah mencabuli Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Pengerusi DAP Perak dan Adun Sitiawan, Datuk Ngeh Koo Ham pula berkata, Sivakumar mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap terhadap Menteri Besar baru Perak dan enam Exco berkenaan jika mereka tidak hadir di hadapan jawatankuasa itu hari ini.

Menjawab soalan, Nazri berkata, Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak seperti juga Parlimen hanya boleh merujuk kelakuan atau perkataan seseorang Adun sekiranya ia dilakukan di dalam Dewan.

"Tidak ada bezanya antara DUN Perak dan Parlimen. Oleh itu, Zambry tidak perlu menghadap jawatankuasa berkenaan kerana apa yang berlaku minggu lalu, terjadi di luar DUN Perak. Speaker kena ingat, sebarang tindakan atau kelakuan yang dilakukan ahli Dewan di luar (Dewan) ia terletak di bawah bidang kuasa undang-undang negara," tegas Nazri.

Mengulas lanjut mengenai krisis politik di Perak yang masih panas, Ahli Parlimen Padang Rengas ini juga menasihatkan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin, ahli politik dan rakyat Perak supaya jangan membuat tuduhan melulu, terutama membabitkan keputusan yang dibuat dan direstui Sultan Perak.

"Siapa Nizar untuk mohon menderhaka dan mempertikai keputusan Sultan Azlan Shah yang merestui kerajaan negeri baru Perak? Saya harap dia berhati-hati dalam membuat kenyataan selepas ini.

"Dia memang dipilih rakyat untuk menjadi wakil rakyat, tetapi dia bukan dipilih rakyat untuk menjadi Menteri Besar kerana tidak ada sebarang pertandingan untuk jawatan Menteri Besar. Sultan Perak yang memilih siapa dikehendaki menjadi Menteri Besar Perak.

"Lebih serius, Sultan Perak adalah bekas Ketua Hakim Negara selama 25 tahun lalu dan baginda amat teliti dalam membuat sebarang keputusan. Siapa Nizar atau Karpal (Singh) atau mana-mana ustaz untuk mempertikai keputusan seorang Sultan yang juga bekas Ketua Hakim Negara," kata Nazri.

Krisis politik di Perak melalui kemelut amat serius apabila keputusan Sultan Azlan Shah yang memberi kebenaran pada BN membentuk kerajaan negeri baru selepas parti ini mengambil alih kuasa majoriti selepas mendapat sokongan tiga Adun pembangkang, bukan saja dipertikai, malah ada usaha untuk menyaman baginda.

Tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh, untuk menyaman Sultan Perak mencetus kemarahan rakyat dan dianggap penderhaka kerana Sultan adalah lambang ketuanan Melayu yang memang termaktub dalam Perlembagaan Negara.

"Siapa Karpal untuk mempertikai keputusan Sultan Perak. Jika Sultan Azlan Shah sebagai Ketua Hakim Negara 25 tahun lalu, Karpal hanya sebagai seorang peguam yang terpaksa menerima sebarang keputusan hakim, apa lagi dengan kedudukan baginda sebagai Sultan Perak hari ini," katanya sinis terhadap tindakan Karpal yang menderhaka.

Kembali kepada soalan, Nazri menjelaskan ramai orang lupa bahawa pelantikan Menteri Besar sebenarnya adalah hak Sultan. Selepas pilihan raya, parti yang mencatat majoriti dan boleh membentuk kerajaan akan menyerahkan senarai nama calon daripada kalangan Adun yang menang kepada Sultan untuk dilantik menjadi Menteri Besar.

Dalam kes kerajaan campuran Pakatan Rakyat yang mencatat majoriti tipis di Perak selepas pilihan raya umum Mac tahun lalu, tiga nama diserahkan kepada Sultan Perak iaitu Nizar daripada Pas, Datuk Ngeh Koo Ham (DAP) dan Jamaluddin Mohd Radzi daripada Pakatan Keadilan Rakyat (PKR).

"Daripada senarai itu Nizar yang dipilih Sultan Perak, bagaimana dia boleh mendabik dada dia dipilih rakyat Perak untuk menjadi Menteri Besar? Kerana itu saya berharap mana-mana Menteri Besar jangan terlalu bangga berkata, rakyat memilih 'aku' sebagai Menteri Besar, kerana yang memilih mereka ialah Sultan," jelasnya.

Nazri berkata, ketika krisis peralihan kuasa tempoh hari, Sultan Azlan Shah amat berhati-hati ketika membuat keputusan dan hanya berpuas hati selepas baginda bertemu semua Adun BN serta menghabiskan masa lebih setengah jam dengan tiga Adun pembangkang yang menyokong BN.

"Perlembagaan yang kita miliki hari ini amat adil. Inilah yang dinamakan 'ketuanan Melayu' sebenarnya. Ramai tersalah anggap dengan perkataan ketuanan Melayu ini. Ketuanan Melayu adalah raja-raja kerana mereka adalah 'tuanku'.

"Ketuanan Melayu bukan bermakna 'malay supremacy' (keagungan Melayu) atau bangsa Melayu lebih agung daripada bangsa lain, tetapi adalah 'malay lordship' – kedudukan raja-raja yang menjadi 'tuan' kepada rakyat Malaysia," kata Nazri.

Friday, February 13, 2009

‘Jangan biadab’

Petikan dari Utusan Online 13 Feb 2009

KENYATAAN AKHBAR KHAS PENEGASAN TERHADAP PERGOLAKAN POLITIK YANG BERLAKU DI NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

Perkembangan politik, peristiwa demonstrasi jalanan serta pertelingkahan antara pelbagai pihak, bersabit dengan pelantikan kerajaan baru negeri Perak baru-baru ini, yang sehingga membawa pada beberapa gelagat biadab terhadap DYMM Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, amat mendukacitakan dan mengecewakan beta Perkara ini lebih-lebih lagi dirasai oleh beta kerana DYMM Paduka Seri Sultan Perak adalah ayahanda saudara beta. Malah, keluarga diraja kedua-dua buah negeri ini mempunyai sejarah pertalian yang erat sehingga hari ini.

DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Shah yang beta kenali adalah seorang tokoh yang tinggi ilmu serta pengalaman perkhidmatan perundangan dan kehakiman baginda, sesuai dengan kedudukan baginda sebelum ini sebagai mantan Ketua Hakim Negara. Baginda dan keluarga baginda juga mempunyai latar belakang serta kelayakan keilmuan yang cemerlang dan sangat peka pada kepentingan rakyat jelata, sehinggakan kebanyakan tindakan baginda akan bersandarkan pada budaya ilmu, pertimbangan syumul serta amalan bermusyawarah bersama pakar-pakar dalam mana-mana satu isu yang bersabit.

Apa yang kita dapat saksikan yang telah dan sedang berlaku semenjak minggu lalu di negeri Perak amat membimbangkan sesiapapun yang mengaku mencintai agama, bangsa, negara Malaysia, kestabilan, kesejahteraan, kemajuan, keselamatan dan masa depan kita bersama.

Kejahilan terhadap peruntukan undang-undang negeri dan persekutuan, ketaksuban terhadap pihak-pihak tertentu, kehilangan pertimbangan ketika emosi terganggu, keangkuhan yang membutakan diri terhadap hak dan kuasa DYMM Paduka Seri Sultan Perak, kebiadaban sebagai anak watan negeri Perak dan warga negara Malaysia serta mudahnya golongan-golongan tertentu terpedaya dengan budaya “mob" amat memalukan.

Bak kata pepatah, ketika peristiwa sebegini berlaku, “barulah kita kenal siapa kaca siapa permata”. Malah dapat juga kita menyelami jati diri pihak-pihak tertentu yang “marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar”.

Beta ingin menasihati dengan penuh keikhlasan dengan mengambil kira kepentingan masa depan agama, bangsa dan negara tercinta kita. Janganlah kita mudah terpedaya dengan gelagat serta tindakan yang hanya akan mencemarkan martabat kita, mengundang risiko yang tinggi terhadap kemajuan kita, serta menghakis asas-asas kedaulatan negara ini dengan sifat-sifat keji seperti biadab, derhaka, angkuh, jahil ilmu dan kemaruk kuasa.

Kegawatan ekonomi yang semakin meruncingkan di peringkat global dan serantau menuntut kita supaya memantapkan perpaduan sesama kita walaupun ada perbezaan pendirian. Jangan sehingga nasi menjadi bubur, di mana terlajak kata boleh dimaafkan, tetapi terlajak perbuatan mungkin akan mengundang bencana.

Kepada mereka yang telah berkali-kali mencabar hak, peranan serta kedudukan yang telah dijamin melalui Perlembagaan Persekutuan, termasuk peranan institusi raja-raja, maka beta ingin menasihatkan supaya rakyat menggunakan pertimbangan dari akal fikiran yang waras sebelum mengambil sebarang tindakan.

Beta terus mendoakan agar Allah SWT akan terus memelihara kita bersama dan menganugerahkan kita dengan hati yang terang, jiwa yang tenang, fikiran yang tajam, perjalanan yang mudah, tindakan yang betul, perhubungan yang harmonis serta waja diri yang unggul untuk mengemudikan negara kita secara bersama dalam mengharungi proses kemajuan seterusnya.

(DULI YANG MAHA MULIA SULTAN SHARAFUDDIN IDRIS SHAH ALHAJ)
SULTAN SELANGOR
13 Februari 2009

Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman bukti keterbukaan kerajaan

Minda Pengarang:


PELANTIKAN sembilan anggota Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman kelmarin melengkapkan hasrat kerajaan untuk meneruskan pembaharuan dalam tadbir urus dan ketelusan pentadbiran yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ketika memegang jawatan itu, empat tahun lalu. Kita yakin pelantikan anggota suruhanjaya itu akan membuka perspektif baru selepas institusi kehakiman menerima kritikan teruk masyarakat berhubung isu video klip membabitkan hakim yang menggemparkan negara awal tahun lalu. Kini rakyat tidak perlu sangsi lagi terhadap proses pelantikan hakim bagi mengisi satu daripada cabang pentadbiran negara, selepas eksekutif dan perundangan melalui Parlimen, yang sejak sekian lama dikaitkan dengan pelbagai polemik sehingga mencemarkan institusi berkenaan. Suruhanjaya itu diketuai Ketua Hakim Negara, Tan Sri Zaki Azmi dengan anggotanya Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, Hakim Besar Malaya, Datuk Ariffin Zakaria, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjun dan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin yang mewakili jabatan kehakiman.

Empat anggota lagi yang dilantik mengikut Seksyen 5(1)(f) Akta Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2009 ialah bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad; bekas Ketua Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong; bekas Hakim Mahkamah Tinggi yang juga bekas Hakim Tribunal Jenayah Antarabangsa bagi bekas Yugoslavia, Tan Sri L C Vohrah dan bekas Peguam Negara wanita pertama, Datuk Seri Ainum Mohd Saaid. Semua anggota berkenaan akan berkhidmat bagi tempoh dua tahun berakhir 2011.

Kini menjadi tanggungjawab Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman berkenaan untuk memilih calon hakim yang sesuai bagi memenuhi jawatan utama mahkamah tertinggi, termasuk Ketua Hakim Negara bagi dikemukakan kepada Perdana Menteri. Sebelum ini, Perdana Menteri mempunyai hak mutlak bagi pemilihan calon berkenaan sebelum dipersembah perkenan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk pelantikan. Dalam pada itu, tugas suruhanjaya ini turut membabitkan cadangan kepada Perdana Menteri bagi meningkatkan mutu pengurusan jabatan kehakiman, selain cadangan penambahbaikan berkaitan bidang kehakiman negara. Bagi kita, pelantikan berkenaan melengkapkan proses pembaharuan kerajaan, namun pemilihan anggota yang terdiri daripada bekas hakim tanpa membabitkan orang awam yang berkelayakan menimbulkan rasa kemusykilan di kalangan rakyat. Daripada empat anggota yang dipilih mengikut akta berkenaan, semuanya bekas hakim dan Peguam Negara, tidak seorang pun di kalangan mereka yang berkaliber terutama orang awam atau peguam yang dihormati terpilih untuk lantikan kali pertama ini. Kita bimbang, niat baik kerajaan untuk memperkenalkan sikap telus pentadbiran tercalar berikutan pemilihan ini, namun kita yakin kerajaan mempunyai hujah tertentu terutama bagi pemilihan anggota pertama suruhanjaya berkenaan. Kita berharap bagi pemilihan anggota suruhanjaya akan datang, perlu membabitkan bukan saja mereka yang berkaitan bidang kehakiman, supaya pentadbirannya tidak dipersoalkan lagi.