Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
(Wartawan utusan)
SIDANG Kemuncak Kumpulan Lapan (G8) yang berlangsung di Toyako, Hokkaido, Jepun kelmarin dibuka dengan tekanan daripada negara-negara Afrika supaya G8 menunaikan janji untuk membantu benua itu.
Desakan secara bersama oleh tujuh pemimpin Afrika itu disuarakan bagi mengulangi komitmen meningkatkan bantuan pembangunan kepada negara-negara benua tersebut sebanyak AS$25 bilion (RM82.5 bilion) setahun sehingga 2010.
Malangnya, komitmen yang dibuat sewaktu persidangan serupa yang diadakan di Scotland, dua tahun lalu tidak ditepati sepenuhnya apabila hanya sebahagian kecil daripada peruntukan yang dijanjikan, diterima oleh negara-negara Afrika.
Dalam situasi ekonomi yang semakin menekan ketika ini, bantuan itu pastinya ditagih sepenuhnya oleh rakyat Afrika yang paling menderita kesan daripada krisis global ekoran kenaikan harga minyak dan kekurangan bekalan makanan.
Persidangan G8 hari kedua pula membawa kepada akar permasalahan utama dunia ketika ini iaitu kenaikan harga minyak dan kekurangan bekalan makanan serta peranan yang seharusnya dimainkan oleh negara-negara maju dalam mengurangkan kesannya terhadap inflasi global.
Selaku kuasa besar ekonomi dunia, peranan G8 dalam memulihkan krisis ekonomi yang menghimpit negara-negara membangun dan miskin ketika ini sememangnya ditagih, dan persidangan kali ini diharapkan mampu merintis ke arah kestabilan ekonomi tersebut.
Namun, harapan yang diletakkan pada persidangan kali ini dijangka sekali lagi berakhir dengan sia-sia sekiranya G8 masih dibelenggu doktrin kapitalisme yang menekan ekonomi dunia secara keseluruhannya.
Seperti yang dijelaskan oleh pensyarah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Mohamad Faisol Keling, sistem kapitalisme yang hanya memberi keuntungan kepada G8 itu turut menjadi punca kepada krisis kenaikan harga minyak dan kekurangan bekalan makanan dunia.
Dasar imperialisme itu secara tidak langsung menafikan hak kepada kebajikan dan kemajuan yang seharusnya dikecapi secara bersama oleh semua negara di seluruh dunia.
"Sistem kapitalisme yang diamalkan oleh G8 menyebabkan negara-negara dunia ketiga mengalami defisit yang melampau. Sekiranya doktrin kapitalisme itu tidak dihapuskan atau diubah, jurang ekonomi di antara negara maju dengan negara membangun akan semakin melebar dan terus menekan negara miskin," katanya.
Menurut Mohamad Faisol, negara-negara Afrika menerima kesan yang paling buruk daripada dasar mengawal ekonomi oleh G8, namun paling sedikit pula mendapat bantuan daripada negara-negara maju berkenaan.
Sebaliknya, sokongan G8 lebih tertumpu kepada negara-negara di Amerika Latin dan Asia yang secara relatifnya masih mampu bertahan di sebalik tekanan ekonomi dan defisit global ketika ini.
"Justeru, persidangan G8 kali ini seharusnya memberi perhatian yang khusus kepada keperluan di kalangan negara-negara dunia ketiga terutamanya berhubung bekalan minyak, sumber makanan dan teknologi, iaitu tiga elemen yang sangat diperlukan oleh negara ini dalam proses bergerak ke arah kemajuan dalam era global," katanya.
RealitiSejauh mana perhatian terhadap keperluan negara-negara dunia ketiga itu mampu menjadi realiti dan tidak berakhir dengan selesainya persidangan G8, pasti dinanti-nantikan seluruh dunia.
Ini kerana jika apa yang berlaku ke atas janji untuk membantu negara-negara Afrika yang dicapai oleh G8 dalam persidangan dua tahun lalu dijadikan ukuran, dunia mempunyai sebab untuk berasa bimbang terbelenggu dalam kemelut ekonomi yang lebih panjang.
Menguatkan lagi kebimbangan itu seperti yang dijelaskan oleh Dekan Pasca Siswazah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Dr. Mohamed Mustafa Ishak, apabila G8 dalam komitmennya untuk membendung kenaikan harga minyak dan kekurangan bekalan makanan, tidak menyatakan secara khusus pelan pemulihan untuk tindakan segera.
Seolah-olah sebuah perancangan tanpa jentera penggerak, komitmen itu tidak membawa sebarang makna kepada negara-negara membangun dan miskin, dan persidangan G8 kali ini juga sekali lagi dilihat hanya medan pertemuan negara maju untuk membincangkan mengenai isu dalaman negara anggota sahaja.
"Tanpa asas untuk berasa tertekan dengan kemelut ekonomi global di sebalik kekayaan negara masing-masing, komitmen yang disuarakan G8 hanyalah retorik semata-mata kerana mereka tidak mempunyai agenda yang jelas untuk membantu meringankan penderitaan penduduk dunia secara keseluruhannya," katanya.
Mohamed Mustafa menambah, ketika negara-negara G8 tidak lagi dapat diletakkan penggantungan untuk membantu memulihkan krisis global, negara-negara membangun dan miskin perlu lebih efektif untuk meneruskan kelangsungan hidup rakyat secara bersama.
Mengambil contoh persidangan Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8) yang baru berakhir, ia seharusnya mampu meningkatkan kerjasama di kalangan negara-negara anggota dalam mendepani krisis global dengan lebih kuat dan efektif.
Menarik perhatian mengenai kehadiran negara-negara Afrika pada persidangan kali ini, Mohamed Mustafa berpendapat, ia bukanlah gambaran keprihatinan G8, sebaliknya tidak lebih daripada usaha untuk me- mastikan pengaruh mereka di rantau itu.
Ia juga bertujuan memastikan negara- negara Afrika tidak dipengaruhi oleh kuasa baru dari Asia terutamanya China dengan mengekang jalinan hubungan diplomatik yang semakin terbina kukuh lewat kebelakangan ini.
"Ia juga sebagai tindak balas terhadap usaha yang dilakukan oleh China yang lebih awal membina hubungan persahabatan berteraskan kekuatan ekonomi dan politik dengan negara-negara Afrika menerusi pertemuan yang diadakan sebelum perjumpaan negara-negara maju dengan negara Eropah pada 2007," katanya.
Thursday, July 10, 2008
D-8 perlu pimpinan dinamik
Oleh Mohamed Mustafa Ishak
Sidang Kemuncak Keenam Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8) yang berlangsung di Kuala Lumpur bermula 5-8 Julai menyaksikan Malaysia sekali lagi diberi tanggungjawab penting di peringkat antarabangsa. Setelah menamatkan tugas memimpin Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) sebelum ini, tugas baru yang diamanah untuk memimpin D-8 adalah suatu peluang terbaik Malaysia untuk menyerlahkan kepemimpinan dan profil antarabangsanya di pentas global.
Kementerian Luar di bawah kepemimpinan Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Malaysia tidak seharusnya mempersia-siakan peluang yang diberikan ini. Untuk tempoh dua tahun dari sekarang (2008-2010), Malaysia akan menerajui D-8, sebuah pertubuhan kerjasama ekonomi lapan buah negara yang lahir di bawah payung OIC pada 15 Jun 1997.
D-8 ditubuhkan di Istanbul, Turki hasil daripada cetusan idea perdana menterinya pada waktu itu Necmetin Erbakan. Pertubuhan lapan buah negara membangun yang terdiri daripada Turki, Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria dan Pakistan bukan satu 'Kelab Elit' di kalangan negara Islam yang me- nganggotai OIC.
Sebaliknya kerana negara-negara tersebut dianggap sebagai sekumpulan negara yang boleh berkerjasama dan mampu berganding bahu membentuk satu mekanisme kerjasama dalam aspek pembangunan ekonomi dan perdagangan.
OIC dengan saiz anggotanya yang begitu besar (57 buah negara), ditambah pula dengan perbezaan pandangan dan sikap politik masing-masing sukar menjadi satu kumpulan kerja yang efektif. Justeru, penubuhan D-8 diharap dapat menjadi pemangkin kepada kewujudan sekumpulan negara Islam yang dapat bekerjasama dan bersepakat dalam memakmur serta memperkasakan kedudukan ekonomi ummah.
Harapan besarnya ialah supaya kekuatan ummah Islam dapat dibina menerusi kejayaan dan keupayaan ekonominya. Persoalannya sekarang, setelah sebelas tahun D-8 diwujudkan, apakah pertubuhan ini sudah mencapai apa yang diharapkan?
Inilah isu dan persoalan besar yang perlu ditangani oleh para pemimpin D-8 dalam sidang kemuncak mereka yang keenam di Kuala Lumpur dan selepas berakhirnya sidang tersebut. Secara jujur, D-8 harus mengakui bahawa mereka belum lagi mencapai suatu pencapaian yang benar-benar memberangsangkan setakat ini.
Namun ini tidak bererti bahawa D-8 harus dilihat sebagai 'Disaster-8', iaitu suatu momokan yang pernah diterimanya pada tahap awal penubuhannya. Tempoh satu dekad adalah terlalu pendek bagi sesebuah pertubuhan antarabangsa yang baru untuk mencapai tahap kecekapan dan keberkesanan.
Oleh itu, D-8 harus mempunyai hala tuju yang jelas tentang arah haluan yang ingin dilaluinya selepas ini. Kejayaan menghasilkan roadmap atau 'peta laluan 10 tahun' untuk D-8 dalam sidang di Kuala Lumpur ini bagi meningkatkan kerjasama ekonomi di kalangan negara anggotanya adalah sesuatu yang penting untuk masa depannya.
Kini dengan mandat yang diberikan, Malaysia sekali lagi berpeluang memimpin sebuah pertubuhan kerjasama ekonomi antarabangsa, yang walaupun kecil tetapi mewakili kekuatan ummah sekitar 950 juta orang.
Ertinya, jika D-8 berjaya diperkasakan dari segi ekonominya, maka majoriti umat Islam juga akan berjaya diangkat martabatnya di mata dunia keseluruhannya. Justeru, D-8 sebenarnya adalah satu pertubuhan yang penting dalam konteks kekuatan ummah.
Umat Islam yang berjaya dari segi ekonominya, pasti mampu melakar dan mencorak arah aliran ekonomi-politik global, seperti mana berkesannya negara-negara maju yang menganggotai Kumpulan Lapan (G8), yang mencorakkan arah aliran politik-ekonomi dunia sejak sekian lama.
Pada tahap awal penubuhan D-8, sebahagian daripada anggotanya sedang bergelut dengan krisis mata wang Asia yang tercetus hanya beberapa bulan selepas ia terbentuk.
Hari ini setelah lebih sedekad usia D-8, seluruh dunia berdepan pula dengan krisis harga minyak yang melambung tinggi sehingga memukul teruk dan meninggalkan kesan mendalam ke atas perkembangan ekonomi global untuk satu jangka waktu yang tidak dapat dipastikan.
Oleh yang demikian, walaupun terdapat kalangan negara anggota D-8 seperti Iran yang lebih cenderung dengan pendirian supaya isu harga minyak ini ditangani di peringkat Pertubuhan Negara- Negara Pengeluar Minyak (OPEC) dan bukannya D-8.
Tetapi isu ini tidak wajar dibiarkan tanpa perhatian penting D-8. Ini kerana isu harga minyak adalah isu global yang mampu menggugat kestabilan politik dan ekonomi dunia keseluruhannya. Betapa pula Iran, Nigeria dan Indonesia yang menjadi rakan kongsi D-8 adalah antara negara anggota OPEC yang penting.
MiskinHakikat betapa OPEC gagal mengawal peningkatan harga minyak yang dikeluarkan olehnya adalah sesuatu yang mengecewakan seluruh dunia, khususnya negara-negara miskin yang menjadi pengimport bahan itu.
Dalam konteks ini, usaha Malaysia supaya deklarasi penutup Sidang D-8 turut menyentuh isu mencari pendekatan praktikal bagi menangani peningkatan harga minyak global adalah satu langkah penting.
Malaysia yang amat menyedari bahawa harga minyak dunia kini jauh mengatasi harga sebenar berdasarkan kos pengeluarannya, mahu kegiatan pasaran hadapan dan spekulator minyak dikawal. Mereka inilah yang mengaut keuntungan besar dengan peningkatan harga minyak di tengah-tengah kesengsaraan rakyat di negara miskin yang terpaksa bertarung dengan peningkatan kos hidup yang tiba-tiba meningkat berkali ganda.
Mereka memanipulasi sentimen pasaran dengan isu-isu yang bersifat spekulatif seperti serangan ke atas Iran, kelembapan dolar Amerika Syarikat dan penguncupan ekonominya termasuk peningkatan keperluan minyak yang semakin besar oleh China dan India bagi menampung perkembangan ekonomi mereka. Lantas mereka melonjakkan harga minyak ke tahap yang boleh membawa malapetaka ekonomi dan sosio-politik kepada dunia keseluruhannya.
Harga minyak dijangka boleh mencecah sehingga AS$200 setong menjelang akhir tahun ini. Dunia sedang bersiap sedia menghadapi satu malapetaka ekonomi yang boleh membawa kepada satu ancaman sosial dan politik yang di luar jangkaan.
Semasa sebahagian negara Asia terpukul teruk dengan krisis mata wang sekitar 1997-1998 dahulu, kegiatan spekulator mata wang juga yang dikaitkan sebagai punca terpenting krisis tersebut. Kali ini minyak pula yang menjadi tumpuan spekulatif mereka.
Justeru, sesuatu mesti dilakukan ke atas perkara ini, walaupun ia mungkin mendapat tentangan sesetengah negara lain kerana ketaksuban mereka kepada ekonomi pasaran bebas. D-8 seharusnya bertindak lebih agresif dan efektif dalam memperjuangkan soal ini demi kesejahteraan ummah dan manfaat dunia umumnya.
Perkara ini satu tugas penting Malaysia sebagai pengerusi D-8 untuk tempoh dua tahun dari sekarang.
Iran sekurang-kurangnya telah berjaya mencuri perhatian D-8 dengan menekankan betapa kewajaran dan kebijaksanaan dasarnya mengenai tenaga dengan memajukan sumber nuklear sebagai sumber tenaga alternatif. Malahan Iran menekankan supaya isu nuklear untuk tenaga ini di masukkan dalam Deklarasi Kuala Lumpur.
Walaupun masih mewah dengan simpanan minyak mentahnya, Iran nyata tidak mahu bergantung kepada minyak selama-lamanya kerana menyedari bekalannya mungkin kering satu hari nanti. Justeru, memajukan sumber tenaga nuklear yang jauh lebih murah menjadi satu dasar nasional yang dipertahankannya.
Soalnya apakah D-8 bersedia untuk satu hari nanti menjadikan pendekatan Iran ini sebagai pendekatan bersama kumpulan itu? Hanya masa yang akan menentukannya, walaupun ternyata ini bukanlah sesuatu yang begitu mudah untuk dipersetujui dan dilaksanakan.
Langkah D-8 untuk menyentuh isu bekalan makanan dunia yang kini menjadi satu agenda 'keselamatan bukan tra- disional' (non-traditional security issues) juga merupakan sesuatu yang sangat penting. Dengan bilangan keseluruhan penduduk yang hampir mencecah satu bilion, isu bekalan makanan tidak boleh dipandang ringan oleh negara anggota D-8.
Peningkatan luar biasa harga minyak dan perubahan iklim dunia menjadikan bekalan makanan suatu isu penting manusia sejagat. Dunia telah menyaksikan betapa harga bijirin seperti beras dan gandum meningkat berkali ganda seperti mana meningkatnya harga minyak sejak kebelakangan ini.
MakananDunia perlu menambah stok atau bekalan makanannya segera jika tidak mahu menyaksikan berlaku fenomena kebuluran global. Pandangan Bangladesh supaya D-8 menubuhkan bank makanan bagi memastikan bekalan makanan mencukupi adalah suatu pandangan yang sangat tepat pada masa dan keadaan. Hanya mekanisme penubuhannya sahaja yang perlu diperhalusi dan diperincikan.
D-8 harus memikirkan program-program berkesan bagaimana mereka dapat menyumbang kepada penambahan makanan di kalangan negara anggota kerana saiz penduduknya yang besar. Ini adalah satu aspek bidang kerjasama ekonomi yang memerlukan penelitian rapi mereka.
Peta laluan D-8 untuk tempoh sepuluh tahun turut menggariskan keupayaan meningkatkan perdagangan sesama anggotanya yang pada masa ini berlegar sekitar daripada lima peratus kepada 15 hingga 20 peratus menjelang 2018. Peningkatan perdagangan antara negara anggota D-8 penting dalam usaha meningkatkan saling bergantungan antara negara-negara D-8 sekali gus dapat memperteguhkan ikatan kerjasama mereka.
Hubungan dagang dan ekonomi yang semakin mantap di kalangan anggota D-8 akan dapat menyerlahkan lagi nilai kerjasama kumpulan itu sekali gus menjayakan objektif penubuhannya yang asal. Selain itu kerjasama dalam menjayakan program secara usahasama di kalangan negara anggota juga dapat mengeratkan dan memperteguhkan kerjasama dalam D-8.
Bagi menjayakan tujuan tersebut, Malaysia harus menggunakan kelebihan dan pengalamannya dalam pembangunan modal insan untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang pendidikan dan latihan teknikal khususnya di peringkat pengajian tinggi di kalangan negara D-8.
Malaysia mempunyai banyak kelebihan dalam soal ini dan harus memanfaat sepenuhnya peluang memimpin D-8 dalam mewujudkan lebih banyak projek kerjasama pendidikan dan latihan teknikal dalam kumpulan itu. Kerjasama di antara universiti-universiti dalam D-8 belum lagi diterokai secara meluas. Malah sehingga kini kerjasama secara khusus di bawah payung D-8 dalam bidang ini belum lagi wujud. Maka 'peta laluan' Kuala Lumpur harus menunjuk jalan ke arah ini.
Kerjasama dalam aspek ini sebenarnya menguntungkan semua pihak dan tidak harus dipandang sebagai memihak kepada mana-mana negara semata-mata. Pengwujudan dana dan biasiswa bagi pembangunan modal insan di bawah program D-8 pasti amat dialu-alukan oleh semua Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia. Justeru, D-8 harus menangani isu-isu ini dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya seperti isu visa dan permit bagi melancarkan kerjasama dibidang ini.
Berdasarkan peta laluan dan deklarasi Kuala Lumpur 2008, D-8 yang kini dipimpin oleh Malaysia harus menggerakkan sekretariatnya secara lebih berkesan. Wisma Putra harus mengorak langkah lebih proaktif dan dinamik memastikan roadmap dan Deklarasi Kuala Lumpur yang dikeluarkan di akhir Sidang D-8 kali ini tidak terbiar tanpa perhatian. Di sinilah letaknya kepemimpinan dinamik Malaysia dalam menerajui pertubuhan ini.
Malaysia harus memanfaatkan sepenuhnya peluang ini dalam meletakkan profil antarabangsanya seperti yang pernah dilakukannya sebelum ini. Dunia membangun amat mengharapkan daya pimpinan Malaysia bagi menghadapi cabaran-cabaran global yang semakin mendesak.
Sidang Kemuncak Keenam Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8) yang berlangsung di Kuala Lumpur bermula 5-8 Julai menyaksikan Malaysia sekali lagi diberi tanggungjawab penting di peringkat antarabangsa. Setelah menamatkan tugas memimpin Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) sebelum ini, tugas baru yang diamanah untuk memimpin D-8 adalah suatu peluang terbaik Malaysia untuk menyerlahkan kepemimpinan dan profil antarabangsanya di pentas global.
Kementerian Luar di bawah kepemimpinan Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Malaysia tidak seharusnya mempersia-siakan peluang yang diberikan ini. Untuk tempoh dua tahun dari sekarang (2008-2010), Malaysia akan menerajui D-8, sebuah pertubuhan kerjasama ekonomi lapan buah negara yang lahir di bawah payung OIC pada 15 Jun 1997.
D-8 ditubuhkan di Istanbul, Turki hasil daripada cetusan idea perdana menterinya pada waktu itu Necmetin Erbakan. Pertubuhan lapan buah negara membangun yang terdiri daripada Turki, Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria dan Pakistan bukan satu 'Kelab Elit' di kalangan negara Islam yang me- nganggotai OIC.
Sebaliknya kerana negara-negara tersebut dianggap sebagai sekumpulan negara yang boleh berkerjasama dan mampu berganding bahu membentuk satu mekanisme kerjasama dalam aspek pembangunan ekonomi dan perdagangan.
OIC dengan saiz anggotanya yang begitu besar (57 buah negara), ditambah pula dengan perbezaan pandangan dan sikap politik masing-masing sukar menjadi satu kumpulan kerja yang efektif. Justeru, penubuhan D-8 diharap dapat menjadi pemangkin kepada kewujudan sekumpulan negara Islam yang dapat bekerjasama dan bersepakat dalam memakmur serta memperkasakan kedudukan ekonomi ummah.
Harapan besarnya ialah supaya kekuatan ummah Islam dapat dibina menerusi kejayaan dan keupayaan ekonominya. Persoalannya sekarang, setelah sebelas tahun D-8 diwujudkan, apakah pertubuhan ini sudah mencapai apa yang diharapkan?
Inilah isu dan persoalan besar yang perlu ditangani oleh para pemimpin D-8 dalam sidang kemuncak mereka yang keenam di Kuala Lumpur dan selepas berakhirnya sidang tersebut. Secara jujur, D-8 harus mengakui bahawa mereka belum lagi mencapai suatu pencapaian yang benar-benar memberangsangkan setakat ini.
Namun ini tidak bererti bahawa D-8 harus dilihat sebagai 'Disaster-8', iaitu suatu momokan yang pernah diterimanya pada tahap awal penubuhannya. Tempoh satu dekad adalah terlalu pendek bagi sesebuah pertubuhan antarabangsa yang baru untuk mencapai tahap kecekapan dan keberkesanan.
Oleh itu, D-8 harus mempunyai hala tuju yang jelas tentang arah haluan yang ingin dilaluinya selepas ini. Kejayaan menghasilkan roadmap atau 'peta laluan 10 tahun' untuk D-8 dalam sidang di Kuala Lumpur ini bagi meningkatkan kerjasama ekonomi di kalangan negara anggotanya adalah sesuatu yang penting untuk masa depannya.
Kini dengan mandat yang diberikan, Malaysia sekali lagi berpeluang memimpin sebuah pertubuhan kerjasama ekonomi antarabangsa, yang walaupun kecil tetapi mewakili kekuatan ummah sekitar 950 juta orang.
Ertinya, jika D-8 berjaya diperkasakan dari segi ekonominya, maka majoriti umat Islam juga akan berjaya diangkat martabatnya di mata dunia keseluruhannya. Justeru, D-8 sebenarnya adalah satu pertubuhan yang penting dalam konteks kekuatan ummah.
Umat Islam yang berjaya dari segi ekonominya, pasti mampu melakar dan mencorak arah aliran ekonomi-politik global, seperti mana berkesannya negara-negara maju yang menganggotai Kumpulan Lapan (G8), yang mencorakkan arah aliran politik-ekonomi dunia sejak sekian lama.
Pada tahap awal penubuhan D-8, sebahagian daripada anggotanya sedang bergelut dengan krisis mata wang Asia yang tercetus hanya beberapa bulan selepas ia terbentuk.
Hari ini setelah lebih sedekad usia D-8, seluruh dunia berdepan pula dengan krisis harga minyak yang melambung tinggi sehingga memukul teruk dan meninggalkan kesan mendalam ke atas perkembangan ekonomi global untuk satu jangka waktu yang tidak dapat dipastikan.
Oleh yang demikian, walaupun terdapat kalangan negara anggota D-8 seperti Iran yang lebih cenderung dengan pendirian supaya isu harga minyak ini ditangani di peringkat Pertubuhan Negara- Negara Pengeluar Minyak (OPEC) dan bukannya D-8.
Tetapi isu ini tidak wajar dibiarkan tanpa perhatian penting D-8. Ini kerana isu harga minyak adalah isu global yang mampu menggugat kestabilan politik dan ekonomi dunia keseluruhannya. Betapa pula Iran, Nigeria dan Indonesia yang menjadi rakan kongsi D-8 adalah antara negara anggota OPEC yang penting.
MiskinHakikat betapa OPEC gagal mengawal peningkatan harga minyak yang dikeluarkan olehnya adalah sesuatu yang mengecewakan seluruh dunia, khususnya negara-negara miskin yang menjadi pengimport bahan itu.
Dalam konteks ini, usaha Malaysia supaya deklarasi penutup Sidang D-8 turut menyentuh isu mencari pendekatan praktikal bagi menangani peningkatan harga minyak global adalah satu langkah penting.
Malaysia yang amat menyedari bahawa harga minyak dunia kini jauh mengatasi harga sebenar berdasarkan kos pengeluarannya, mahu kegiatan pasaran hadapan dan spekulator minyak dikawal. Mereka inilah yang mengaut keuntungan besar dengan peningkatan harga minyak di tengah-tengah kesengsaraan rakyat di negara miskin yang terpaksa bertarung dengan peningkatan kos hidup yang tiba-tiba meningkat berkali ganda.
Mereka memanipulasi sentimen pasaran dengan isu-isu yang bersifat spekulatif seperti serangan ke atas Iran, kelembapan dolar Amerika Syarikat dan penguncupan ekonominya termasuk peningkatan keperluan minyak yang semakin besar oleh China dan India bagi menampung perkembangan ekonomi mereka. Lantas mereka melonjakkan harga minyak ke tahap yang boleh membawa malapetaka ekonomi dan sosio-politik kepada dunia keseluruhannya.
Harga minyak dijangka boleh mencecah sehingga AS$200 setong menjelang akhir tahun ini. Dunia sedang bersiap sedia menghadapi satu malapetaka ekonomi yang boleh membawa kepada satu ancaman sosial dan politik yang di luar jangkaan.
Semasa sebahagian negara Asia terpukul teruk dengan krisis mata wang sekitar 1997-1998 dahulu, kegiatan spekulator mata wang juga yang dikaitkan sebagai punca terpenting krisis tersebut. Kali ini minyak pula yang menjadi tumpuan spekulatif mereka.
Justeru, sesuatu mesti dilakukan ke atas perkara ini, walaupun ia mungkin mendapat tentangan sesetengah negara lain kerana ketaksuban mereka kepada ekonomi pasaran bebas. D-8 seharusnya bertindak lebih agresif dan efektif dalam memperjuangkan soal ini demi kesejahteraan ummah dan manfaat dunia umumnya.
Perkara ini satu tugas penting Malaysia sebagai pengerusi D-8 untuk tempoh dua tahun dari sekarang.
Iran sekurang-kurangnya telah berjaya mencuri perhatian D-8 dengan menekankan betapa kewajaran dan kebijaksanaan dasarnya mengenai tenaga dengan memajukan sumber nuklear sebagai sumber tenaga alternatif. Malahan Iran menekankan supaya isu nuklear untuk tenaga ini di masukkan dalam Deklarasi Kuala Lumpur.
Walaupun masih mewah dengan simpanan minyak mentahnya, Iran nyata tidak mahu bergantung kepada minyak selama-lamanya kerana menyedari bekalannya mungkin kering satu hari nanti. Justeru, memajukan sumber tenaga nuklear yang jauh lebih murah menjadi satu dasar nasional yang dipertahankannya.
Soalnya apakah D-8 bersedia untuk satu hari nanti menjadikan pendekatan Iran ini sebagai pendekatan bersama kumpulan itu? Hanya masa yang akan menentukannya, walaupun ternyata ini bukanlah sesuatu yang begitu mudah untuk dipersetujui dan dilaksanakan.
Langkah D-8 untuk menyentuh isu bekalan makanan dunia yang kini menjadi satu agenda 'keselamatan bukan tra- disional' (non-traditional security issues) juga merupakan sesuatu yang sangat penting. Dengan bilangan keseluruhan penduduk yang hampir mencecah satu bilion, isu bekalan makanan tidak boleh dipandang ringan oleh negara anggota D-8.
Peningkatan luar biasa harga minyak dan perubahan iklim dunia menjadikan bekalan makanan suatu isu penting manusia sejagat. Dunia telah menyaksikan betapa harga bijirin seperti beras dan gandum meningkat berkali ganda seperti mana meningkatnya harga minyak sejak kebelakangan ini.
MakananDunia perlu menambah stok atau bekalan makanannya segera jika tidak mahu menyaksikan berlaku fenomena kebuluran global. Pandangan Bangladesh supaya D-8 menubuhkan bank makanan bagi memastikan bekalan makanan mencukupi adalah suatu pandangan yang sangat tepat pada masa dan keadaan. Hanya mekanisme penubuhannya sahaja yang perlu diperhalusi dan diperincikan.
D-8 harus memikirkan program-program berkesan bagaimana mereka dapat menyumbang kepada penambahan makanan di kalangan negara anggota kerana saiz penduduknya yang besar. Ini adalah satu aspek bidang kerjasama ekonomi yang memerlukan penelitian rapi mereka.
Peta laluan D-8 untuk tempoh sepuluh tahun turut menggariskan keupayaan meningkatkan perdagangan sesama anggotanya yang pada masa ini berlegar sekitar daripada lima peratus kepada 15 hingga 20 peratus menjelang 2018. Peningkatan perdagangan antara negara anggota D-8 penting dalam usaha meningkatkan saling bergantungan antara negara-negara D-8 sekali gus dapat memperteguhkan ikatan kerjasama mereka.
Hubungan dagang dan ekonomi yang semakin mantap di kalangan anggota D-8 akan dapat menyerlahkan lagi nilai kerjasama kumpulan itu sekali gus menjayakan objektif penubuhannya yang asal. Selain itu kerjasama dalam menjayakan program secara usahasama di kalangan negara anggota juga dapat mengeratkan dan memperteguhkan kerjasama dalam D-8.
Bagi menjayakan tujuan tersebut, Malaysia harus menggunakan kelebihan dan pengalamannya dalam pembangunan modal insan untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang pendidikan dan latihan teknikal khususnya di peringkat pengajian tinggi di kalangan negara D-8.
Malaysia mempunyai banyak kelebihan dalam soal ini dan harus memanfaat sepenuhnya peluang memimpin D-8 dalam mewujudkan lebih banyak projek kerjasama pendidikan dan latihan teknikal dalam kumpulan itu. Kerjasama di antara universiti-universiti dalam D-8 belum lagi diterokai secara meluas. Malah sehingga kini kerjasama secara khusus di bawah payung D-8 dalam bidang ini belum lagi wujud. Maka 'peta laluan' Kuala Lumpur harus menunjuk jalan ke arah ini.
Kerjasama dalam aspek ini sebenarnya menguntungkan semua pihak dan tidak harus dipandang sebagai memihak kepada mana-mana negara semata-mata. Pengwujudan dana dan biasiswa bagi pembangunan modal insan di bawah program D-8 pasti amat dialu-alukan oleh semua Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia. Justeru, D-8 harus menangani isu-isu ini dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya seperti isu visa dan permit bagi melancarkan kerjasama dibidang ini.
Berdasarkan peta laluan dan deklarasi Kuala Lumpur 2008, D-8 yang kini dipimpin oleh Malaysia harus menggerakkan sekretariatnya secara lebih berkesan. Wisma Putra harus mengorak langkah lebih proaktif dan dinamik memastikan roadmap dan Deklarasi Kuala Lumpur yang dikeluarkan di akhir Sidang D-8 kali ini tidak terbiar tanpa perhatian. Di sinilah letaknya kepemimpinan dinamik Malaysia dalam menerajui pertubuhan ini.
Malaysia harus memanfaatkan sepenuhnya peluang ini dalam meletakkan profil antarabangsanya seperti yang pernah dilakukannya sebelum ini. Dunia membangun amat mengharapkan daya pimpinan Malaysia bagi menghadapi cabaran-cabaran global yang semakin mendesak.
Wednesday, July 9, 2008
G8 fokus usaha atasi inflasi global
TOYAKO, Jepun 8 Julai - Para pemimpin negara industri terkaya dunia bertemu hari ini dalam usaha mencari penyelesaian bagi menangani masalah kenaikan harga minyak dan makanan serta memastikan jaminan bekalan makanan dunia.
Sidang Kemuncak Kumpulan Lapan (G8) yang masuk hari kedua akan memberi tumpuan kepada krisis yang menyebabkan inflasi, kekacauan berhubung kekurangan makanan dan ancaman kepada perkembangan ekonomi global.
"Pemimpin-pemimpin dijadual membincangkan keadaan ekonomi dunia dan memfokuskan kepada langkah mengatasi inflasi serta peningkatan harga komoditi penting," kata seorang pegawai Kementerian Luar Jepun.
Sehari selepas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon menyertai pemimpin Afrika mendesak G8 menunaikan janji untuk memberi bantuan kepada benua itu, kumpulan negara kaya ini akan menumpukan perbincangan kepada usaha menentang inflasi global dan menstabilkan pasaran kewangan.
Persetujuan untuk bersama dalam usaha menghentikan kenaikan harga minyak mentah menjadi tajuk utama persidangan yang berlangsung di sebuah hotel mewah di tepi tasik di bandar Toyako, Hokkaido ini.
Harga minyak meningkat lima kali ganda dalam tempoh lima tahun lalu dan dua kali ganda sejak tahun lalu.
Harga minyak mentah setakat semalam bernilai AS$141.37 (RM459.74) setong.
Pemimpin G8 juga dijangka membincangkan Pusingan Doha yang masih tertunggak dan peranan spekulasi dalam pasaran minyak dunia tetapi mereka masih belum mencapai kata sepakat.
Tujuh pemimpin Afrika turut menyertai pemimpin G8 semalam dan mendesak masalah kenaikan harga minyak dan barang makanan diatasi kerana ia menyukarkan lagi hidup benua yang sedia dalam kesusahan.
- AFP
Sidang Kemuncak Kumpulan Lapan (G8) yang masuk hari kedua akan memberi tumpuan kepada krisis yang menyebabkan inflasi, kekacauan berhubung kekurangan makanan dan ancaman kepada perkembangan ekonomi global.
"Pemimpin-pemimpin dijadual membincangkan keadaan ekonomi dunia dan memfokuskan kepada langkah mengatasi inflasi serta peningkatan harga komoditi penting," kata seorang pegawai Kementerian Luar Jepun.
Sehari selepas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon menyertai pemimpin Afrika mendesak G8 menunaikan janji untuk memberi bantuan kepada benua itu, kumpulan negara kaya ini akan menumpukan perbincangan kepada usaha menentang inflasi global dan menstabilkan pasaran kewangan.
Persetujuan untuk bersama dalam usaha menghentikan kenaikan harga minyak mentah menjadi tajuk utama persidangan yang berlangsung di sebuah hotel mewah di tepi tasik di bandar Toyako, Hokkaido ini.
Harga minyak meningkat lima kali ganda dalam tempoh lima tahun lalu dan dua kali ganda sejak tahun lalu.
Harga minyak mentah setakat semalam bernilai AS$141.37 (RM459.74) setong.
Pemimpin G8 juga dijangka membincangkan Pusingan Doha yang masih tertunggak dan peranan spekulasi dalam pasaran minyak dunia tetapi mereka masih belum mencapai kata sepakat.
Tujuh pemimpin Afrika turut menyertai pemimpin G8 semalam dan mendesak masalah kenaikan harga minyak dan barang makanan diatasi kerana ia menyukarkan lagi hidup benua yang sedia dalam kesusahan.
- AFP
498,800 isi rumah berpendapatan kurang RM1,000 sebulan
KUALA LUMPUR: Sebanyak 498,800 atau 8.6 peratus daripada 5.8 juta isi rumah di negara ini memperoleh pendapatan di bawah RM1,000 sebulan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Amirsham A Aziz.
Beliau berkata, perangkaan terkini itu berdasarkan Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah atau Kemudahan Asas yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia tahun lalu.
“Penyiasatan ini meliputi kawasan bandar dan luar bandar dengan jumlah isi rumah Malaysia pada 2007 dianggar 5.8 juta,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat hari ini.
Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Dr Micheal Jeyakumar Devaraj (PKR-Sungai Siput) berhubung pendapatan isi rumah di negara ini.
Amirsham berkata, bagi kategori isi rumah berpendapatan RM1,000 hingga RM2,000 sebulan, terdapat 1,705,200 atau 29.4 peratus, RM2,001 hingga RM3,000 (1,148,400 atau 19.8 peratus) dan RM3,001 hingga RM4,000 (748,200 atau 12.9 peratus).
Katanya, sebanyak 731,000 atau 8.6 peratus isi rumah berpendapatan RM4,001 hingga RM5,000 sebulan, RM5,001 hingga RM10,000 (916,400 atau 15.8 peratus), dan RM10,001 ke atas (284,200 atau 4.9 peratus).
Menjawab soalan Jeyakumar mengenai mengurangkan jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin, Amirsham berkata perkara itu adalah sasaran kerajaan termasuk untuk mengurangkan jurang kemiskinan antara kaum.
“Ini adalah sasaran kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan kita akan menjayakannya,” katanya.
Beliau berkata, antara dasar RMK-9 ialah untuk menaikkan lagi pendapatan penduduk di negara ini dan menambah peluang pekerjaan bagi kaum yang tercicir. - Bernama
Beliau berkata, perangkaan terkini itu berdasarkan Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah atau Kemudahan Asas yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia tahun lalu.
“Penyiasatan ini meliputi kawasan bandar dan luar bandar dengan jumlah isi rumah Malaysia pada 2007 dianggar 5.8 juta,” katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat hari ini.
Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Dr Micheal Jeyakumar Devaraj (PKR-Sungai Siput) berhubung pendapatan isi rumah di negara ini.
Amirsham berkata, bagi kategori isi rumah berpendapatan RM1,000 hingga RM2,000 sebulan, terdapat 1,705,200 atau 29.4 peratus, RM2,001 hingga RM3,000 (1,148,400 atau 19.8 peratus) dan RM3,001 hingga RM4,000 (748,200 atau 12.9 peratus).
Katanya, sebanyak 731,000 atau 8.6 peratus isi rumah berpendapatan RM4,001 hingga RM5,000 sebulan, RM5,001 hingga RM10,000 (916,400 atau 15.8 peratus), dan RM10,001 ke atas (284,200 atau 4.9 peratus).
Menjawab soalan Jeyakumar mengenai mengurangkan jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin, Amirsham berkata perkara itu adalah sasaran kerajaan termasuk untuk mengurangkan jurang kemiskinan antara kaum.
“Ini adalah sasaran kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan kita akan menjayakannya,” katanya.
Beliau berkata, antara dasar RMK-9 ialah untuk menaikkan lagi pendapatan penduduk di negara ini dan menambah peluang pekerjaan bagi kaum yang tercicir. - Bernama
Menangani cabaran bersama

Abdullah Ahmad Badawi menyampaikan ucapan ketika membuka Sidang Kemuncak Keenam Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8), semalam.
--------------------------------------------------------------------------------
SAYA amat gembira dan mengalu-alukan kehadiran pemimpin-pemimpin yang dihormati ke Kuala Lumpur untuk pertemuan D-8 ini. Kehadiran tuan-tuan menunjukkan komitmen anda untuk terus memperkukuhkan kerjasama di antara kita melalui inisiatif yang kita namakan Developing Eight (D-8).
Kita kini bertemu ketika ekonomi dunia berdepan dengan ancaman serius terhadap kestabilannya kesan daripada pelbagai cabaran yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Harga minyak mentah telah meningkat secara drastik ke satu tahap yang tidak pernah diduga oleh perancang ekonomi dan strategik. Harga makanan juga telah meningkat melepasi keupayaan kuasa membayar biasa golongan miskin, yang merupakan majoriti penduduk dunia.
Dan masalah ini telah muncul ketika ekonomi dunia secara umum dan meluas berpotensi mengharungi kemelesetan ekonomi global.
Rakyat kita di kalangan negara kumpulan D-8 akan menjadi antara mereka yang paling merasai keperitan akibat kelembapan ekonomi antarabangsa semasa.
Kita perlu memperkukuh keadaan kita, mengenal pasti polisi yang betul dan mengambil langkah tepat dalam mengurangkan penderitaan rakyat kita, terutamanya mereka yang dalam kategori berpendapatan rendah.
Tanpa diragukan, setiap daripada kita akan melakukan yang terbaik setakat yang termampu bagi negara masing-masing. Tetapi usaha bersendirian hanya akan memberi kesan yang sedikit ke arah memperbaiki situasi ekonomi semasa antarabangsa secara keseluruhannya.
Situasi masalah dunia seperti yang saya tekankan secara jelas memerlukan penyelesaian bersifat global. Untuk itu, pada pertemuan ini, kita perlu mencapai konsensus kepada permasalahan dan bersetuju untuk menghantar mesej secara bersepadu kepada dunia bagi menyatakan pandangan kita berhubung masalah tersebut yang kini membelenggu komuniti antarabangsa.
Pada pandangan saya, cabaran paling utama yang perlu kita hadapi ialah kekurangan bekalan makanan dunia, yang menyebabkan peningkatan mendadak harga makanan. Dianggarkan harga makanan global telah meningkat sehingga 75 peratus sejak 2000. Peningkatan harga makanan itu secara jelas menambah beban kepada perbelanjaan keluarga, terutamanya di kalangan keluarga miskin di negara membangun.
Saya percaya keutamaan yang diberikan oleh banyak negara pada masa lalu kepada ekonomi berasaskan perindustrian telah menyebabkan sektor pertanian diabaikan. Pelaburan yang rendah terhadap sektor ini telah menyebabkan perkembangan dan modenisasi pertanian secara umumnya tidak mencukupi, mendorong kepada kekurangan bekalan makanan dan krisis makanan yang dihadapi ketika ini.
Di Malaysia, kami telah memberi penekanan kepada pembangunan sektor pertanian dalam pelan pembangunan kebangsaan dan kami akan meneruskannya dalam tahun-tahun mendatang.
Saya berpendapat, pertemuan kali ini seharusnya memberikan mesej yang sangat jelas kepada keperluan meningkatkan pengeluaran makanan dunia. Ini terutamanya diperlukan dalam kesukaran yang disebabkan oleh perubahan cuaca dan bencana alam. Bahaya krisis makanan turut mencetuskan ketidakstabilan politik di kebanyakan negara.
Ancaman Peningkatan harga minyak juga merupakan cabaran yang sama penting. Selain meningkatkan kos makanan, harga minyak mentah yang tinggi juga menjadi ancaman kritikal kepada kestabilan ekonomi dunia. Terdapat ramalan bahawa harga minyak boleh meningkat sehingga AS$170 setong menjelang hujung tahun ini, dan boleh meningkat sehingga AS$200 setong pada tahun hadapan.
Kami percaya bahawa negara pengeluar minyak utama mempunyai peranan yang sangat penting dalam mengenal pasti perkaitan masalah bekalan minyak dengan harga minyak. Dengan itu, kami mengalu-alukan pertemuan terkini mereka di Jeddah untuk mengenal pasti masalah ini serta masalah-masalah berkaitan yang lain.
Arab Saudi telah mengetuai ikrar untuk meningkatkan pengeluaran minyak mentah. Kami berharap negara-negara utama pengeluar minyak yang lain turut mencontohi langkah yang sama. Penyelesaian jangka masa panjang perlu dicari dalam menstabilkan harga minyak. Sebagai contoh, komuniti antarabangsa boleh menentukan bagaimana pasaran hadapan patut diurus dalam membantu menstabilkan harganya.
Konsensus kepada kaedah bersesuaian juga diperlukan dalam penghasilan atau pengeluaran sumber tenaga alternatif. Pembukaan tanah pertanian secara meluas dalam memenuhi penghasilan minyak bio perlu dihentikan kerana tindakan itu akan menambah kekurangan makanan global dan makin meningkatkan harga makanan. Kita seharusnya tidak membenarkan usaha memperkukuhkan keselamatan tenaga bertembung secara langsung dengan kehendak asas bagi pengeluaran makanan.
Krisis semasa dalam bekalan makanan dan peningkatan harga minyak telah memaksa kerajaan mengurangkan perbelanjaan atau mengkaji semula peruntukan untuk pembangunan dalam memenuhi keperluan segera rakyat. Kita perlu berkongsi idea mengenai bagaimana untuk meringankan impak negatif daripada tindakan jangka pendek ini terhadap keperluan mengekalkan perkembangan dan pembangunan dalam jangka masa panjang.
Langkah-langkahUntuk itu kita perlu mengenal pasti langkah-langkah jelas yang perlu diambil tindakan sekarang dalam menjamin kestabilan ekonomi dan rakyat kita pada masa depan. Mengekalkan kestabilan dan perkembangan berterusan ekonomi boleh menjadi sumbangan kita dalam melawan ancaman kemelesetan yang melanda ekonomi global.
Kumpulan kita, D-8 kini berada pada persimpangan. Satu dekad telah berlalu sejak kita muncul bersama dengan objektif utama menguatkan ekonomi dan perhubungan perdagangan. Pencapaian kita sebagai sebuah kumpulan adalah sederhana, dan kita perlu menerimanya. Kita perlu secara serius mengambil perhatian daripada apa yang kita capai dan apa yang seharusnya mampu kita capai.
Ini akan membolehkan kita untuk menentukan cara terbaik untuk menambah nilai kepada apa yang telah kita kecapi sehingga kini. Adalah bersesuaian untuk kita menerima pakai, pada Sidang Kemuncak Keenam ini, satu Pelan Tindakan Baru untuk dekad kerjasama yang akan datang.
Malaysia memilih untuk menjadi tuan rumah persidangan ini di bawah tema 'Mendepani Cabaran Global Menerusi Kerjasama Inovatif.' Kita juga perlu menjadi inovatif dalam mengenal pasti kumpulan aktiviti, program dan projek yang sesuai. Saya percaya satu perkara penting untuk dilakukan ialah mengambil usaha bersepadu bagi meningkatkan penglibatan sektor swasta dalam aktiviti, program dan projek kita. Mereka adalah enjin pertumbuhan sebenar kepada perkembangan dan pembangunan dalam ekonomi kita. Saya suka untuk menambah bahawa kita juga perlu melibatkan masyarakat madani mengikut kesesuaian.
Kita perlu memilih inisiatif yang berorientasikan hasil. Dalam konteks kesedaran semasa, D-8 mungkin mahu memberikan keutamaan kepada projek dalam bidang tenaga yang boleh diperbaharui dan meningkatkan pembangunan industri halal. Saya percaya Forum Perniagaan D-8 yang telah membincangkan isu ini sebelum ini, dapat segera tampil dengan kerjasama yang kukuh dan boleh dilaksanakan.
Malaysia telah diberi kepercayaan untuk mempengerusikan D-8 selepas Indonesia. Kami telah bersedia untuk menjalankan tugas kami dalam meningkatkan jalinan kerjasama di antara dan di kalangan ahli negara kumpulan. Dengan kerjasama, sokongan dan komitmen penuh daripada setiap negara anggota, kita boleh mencapai sasaran.
Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghormatan dan penghargaan kepada Presiden Indonesia, Dr. Susilo Bambang Yudhoyono di atas dedikasi dan usaha sepanjang menjadi Pengerusi D-8 selama dua tahun lalu. Terlalu banyak yang dilakukan beliau dalam memastikan D-8 terus relevan.
Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Setiausaha Agung, Dr. Dipo Alam dan kakitangannya atas kerja keras dan sumbangan mereka dalam memastikan kejayaan berterusan D-8.
Tabung makanan ditubuh Deklarasi Kuala Lumpur garis strategi tangani krisis peringkat global

BERSATU... Para pemimpin D-8 bergambar beramai-ramai sebelum majlis perasmian Sidang Kemuncak Keenam kumpulan itu di Kuala Lumpur, semalam. Dari kiri, Setiausaha Tetap Nigeria, R. N. Okenwa; Menteri Luar Turki, Ali Babacan; Perdana Menteri Pakistan, Makhdoom Syed Yousuf Raza Gillani; Presiden Indonesia, Dr. Susilo Bambang Yudhoyono; Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi; Presiden Iran, Dr. Mahmoud Ahmadinejad; Ketua Penasihat kerajaan Bangladesh, Dr. Fakhruddin Ahmed; Menteri Kerjasama Antarabangsa Mesir, Fayza Mohamed Aboul Naga; dan Setiausaha Agung D-8, Dipo Alam.
--------------------------------------------------------------------------------
KUALA LUMPUR 8 Julai – Sidang Kemuncak Keenam Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8) yang berakhir hari ini sepakat menerima Deklarasi Kuala Lumpur, yang antara lain menggariskan strategi khusus untuk menangani krisis makanan global termasuk menubuhkan Tabung Makanan D-8.
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Pengerusi D-8 memberitahu, kumpulan tersebut memperakui betapa serius ancaman harga makanan yang melambung dan kekurangan bekalannya kepada kestabilan sosioekonomi negara-negara membangun.
Perdana Menteri berkata, D-8 bersetuju untuk mengatasi masalah itu melalui usaha sama dan penglibatan sektor swasta di bawah pelan tindakan yang telah dipersetujui untuk dekad akan datang (2008-2018).
“Pada sidang ini, kami mengadakan perbincangan menarik mengenai projek-projek praktikal yang akan dilaksanakan oleh negara anggota, antaranya dalam pengeluaran baja dan makanan ternakan.
“Kami juga merancang menubuhkan bank benih untuk mengatasi kekangan bekalan yang dihadapi bidang pertanian bagi melipatgandakan pengeluaran makanan dalam jangka masa pendek, sederhana dan panjang,” kata Abdullah pada sidang akhbar bersama ketua-ketua delegasi D-8 selepas menutup sidang kemuncak itu di sini.
Hadir sama ialah Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad dan Perdana Menteri Pakistan, Makhdoom Syed Yousuf Raza Gillani.
Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono yang sudah berlepas ke Jepun bagi menghadiri Sidang Kemuncak Kumpulan Lapan Negara Maju (G8), diwakili Menteri Luarnya, Dr. Hassan Wirajuda.
Turut hadir ialah Ketua Penasihat kerajaan Bangladesh, Dr. Fakhruddin Ahmed; Menteri Luar Turki, Ali Babacan; Menteri Kerjasama Antarabangsa Mesir, Fayza Mohamed Aboul Naga dan Setiausaha Tetap Nigeria, R. N. Okenwa.
Deklarasi 25 perenggan D-8 itu turut menyentuh komitmen D-8 untuk secara bersama meningkatkan kerjasama dalam pembinaan kapasiti, pemindahan teknologi dan penerokaan sumber tenaga baru termasuk penggunaan tenaga nuklear untuk tujuan keamanan.
Ia turut menyentuh gesaan untuk mengesahkan Perjanjian Perdagangan Keutamaan (PTA) oleh negara anggota D-8 secepat mungkin serta penubuhan pangkalan data tenaga selain cadangan penubuhan kumpulan kerja mengenai perlombongan dan logam.
Malaysia, selaku Pengerusi baru D-8 selepas Indonesia, akan memacu arah kumpulan itu untuk tempoh dua tahun akan datang.
D-8 yang ditubuhkan pada 1997 dianggotai Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria, Pakistan dan Turki.
Sidang Kemuncak D-8 hari ini juga meluluskan kemudahan syarat visa untuk mempermudahkan urusan ahli perniagaan D-8 dalam usaha meningkatkan nilai dagangan antara negara anggota.
Semasa Sidang Kemuncak Kelima D-8 di Bali, Indonesia dua tahun lalu, nilai dagangan kumpulan itu dilaporkan sebanyak AS$750 bilion dengan AS$34 bilion daripadanya adalah perdagangan kalangan negara anggota.
Mengikut statistik terbaru, nilai dagangan D-8 kini mencecah AS$1.15 trilion dengan AS$60.5 bilion daripadanya merupakan perdagangan antara negara anggota.
Monday, July 7, 2008
D-8 PTA asas FTA Islam sejagat
Oleh Abdul Rahim Anuar
Momentum pembangunan di bawah separuh penggal kedua Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tergendala sementara apabila berlaku krisis politik di peringkat tertinggi pada masa ini. Krisis itu berlaku secara kebetulan selepas pembentangan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di Parlimen dan juga ketika negara sedang menganjur Sidang Kemuncak Keenam Lapan Negara Membangun (D-8).
Pengumuman pencapaian projek pembangunan di bawah Kajian Separuh Penggal RMK-9 itu ditenggelami dengan isu politik yang merunsingkan rakyat tentang masa depan negara kerana ia membabitkan kredibiliti dan integriti institusi kerajaan. Begitu juga personaliti politik yang terbabit.
Imej Malaysia yang selama ini menjadi model pembangunan ekonomi dan politik untuk dicontohi oleh negara membangun Islam lain boleh tercemar dengan kemelut politik semasa. Krisis politik itu juga mendapat perhatian masyarakat antarabangsa dan campur tangan politik daripada polis dunia, Amerika Syarikat (AS). Kerajaan membantah keras campur tangan kerajaan AS dalam hal ehwal negara.
Krisis politik negara diharapkan dapat diselesai dengan adil dan segera. Imej negara dipulihkan. Begitu juga keyakinan rakyat ke atas integriti institusi kerajaan. Semua ingin keadilan. Rakyat mahu keamanan. Pelabur mengharap kestabilan ekonomi.
Kerajaan pula ingin menumpu dan meneruskan agenda pembangunannya untuk kebajikan rakyat. Semua tidak mahu keperitan hidup. Ia menyusah dan membebankan, lebih-lebih di tengah-tengah tekanan inflasi yang hebat dalam negara dan keadaan geo-politik global yang tidak menentu pada masa depan.
Krisis ekonomi global juga sebahagiannya berpunca daripada campur tangan politik AS dalam negara pengeluar minyak di Asia Barat yang mengakibatkan harga minyak mentah dunia meningkat lebih AS$130 setong.
Situasi ekonomi politik yang stabil membolehkan kerajaan menjana aktiviti ekonomi baru, seperti pelaksanaan wilayah pembangunan koridor dan projek pembangunan berimpak tinggi dalam tempoh kedua RMK-9.
Aktiviti itu mewujudkan peluang pekerjaan. Mereka yang bekerja memperoleh upah dan gaji. Pendapatan itu dibelanja untuk maksud penggunaan, tabungan dan pelaburan. Kesan rantaian aktivitinya menjana lagi pendapatan kepada pelaku ekonomi. Masing-masing mendapat bahagiannya tanpa sikap prejudis apabila kekayaan negara diagihkan dengan adil dan saksama.
Kerajaan pula mendapat hasil melalui cukai yang dikenakan ke atas aktiviti pelaku ekonomi. Hasil kerajaan itu diguna semula untuk membiayai projek pembangunan untuk kepentingan pelaku ekonomi. Dasar kerajaan itu merapatkan jurang agihan pendapatan dan kekayaan rakyat. Semua berpuas hati. Itulah economics of life.
Pelaku ekonomi dalam negara juga mendapat faedah apabila kerajaan mengambil inisiatif menjalinkan hubungan antarabangsa. Ini dilakukan menerusi perjanjian perdagangan dan pelaburan antarabangsa sama ada dalam bentuk dua hala atau pelbagai hala.
Baru-baru ini kerajaan meningkatkan kerjasama ekonomi dengan Bosnia-Herzegovina yang majoriti penduduknya ialah Islam. Ahli perniagaan tempatan khususnya dalam industri makanan halal boleh mengambil kesempatan daripada peluang yang diwujudkan melalui kerjasama ekonomi itu.
KerjasamaPada hari ini pula Sidang Kemuncak Keenam Lapan Negara Membangun (D-8), dilangsungkan di Kuala Lumpur. D-8 terdiri daripada negara Islam dan dianggotai oleh Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria, Pakistan dan Turki.
Idea kerjasama antara negara Islam yang terpilih dari Asia Tenggara hingga Afrika dikemukakan oleh Perdana Menteri Turki Dr. Necmettin Erbakan di Persidangan 'Kerjasama dalam Pembangunan' di Istanbul pada 1996. Persidangan itu membuka laluan kepada pembentukan D-8 di Sidang Kemuncak Pertamanya di Istanbul pada 1997 dengan Deklarasi Istanbul.
Matlamat penubuhan D-8 adalah untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang perdagangan, pelaburan, pembangunan luar bandar, pembangunan sumber manusia, sains dan teknologi, tenaga, pertanian dan kesihatan, bagi meningkatkan status ekonomi negara anggota.
Di kalangan negara D-8, enam daripada lapan negara iaitu Malaysia, Indonesia, Iran, Mesir, Nigeria dan Turki adalah negara pengeluar dan pengeskport minyak mentah dunia. Menurut data Pertubuhan Negara-Negara Pengeluar Minyak (OPEC) pada 2006, mereka menyumbang kira-kira 12 peratus daripada jumlah pengeluaran minyak mentah dunia.
Iran dan Nigeria adalah pengeluar utama dalam D-8 masing-masing dengan empat juta tong sehari (b/d) dan dua juta b/d. Malaysia dan Indonesia antara 700,000- 900,000 b/d, manakala Mesir dan Turki masing-masing mengeluar 533,000 b/d dan 42,000 b/d.
Kenaikan harga minyak dunia yang mencecah AS$140 b/d sudah pasti meningkatkan hasil eksport mereka. Hasil petrol itu boleh digunakan untuk membiayai projek pembangunan yang dikenal pasti oleh D-8 bagi meningkat kebajikan negara anggota. Ada di kalangan perwakilan D-8, mencadangkan supaya negara yang mendapat 'durian runtuh' susulan harga minyak yang melonjak naik, berkongsi keuntungan dengan negara anggota membangun lain yang terjejas akibat krisis tenaga semasa. Semangat ini bertepatan dengan matlamatnya.
Oleh itu pelaksanaan Perjanjian Perdagangan Keutamaan D-8 (D-8 PTA) adalah wajar membantu negara Islam yang miskin menerusi ciptaan dagangan dan pelaburan sesama mereka. Dalam pada itu, merapatkan jurang agihan pendapatan dan kekayaan dalam kalangan negara Islam. Ia adalah jihad pembangunan di kalangan negara Islam.
D-8 PTA yang dimeterai dalam Sidang Kemuncak Kelima D-8 di Bali, Indonesia pada 2006 bertujuan memberikan konsesi tarif keutamaan ke atas barangan terpilih di kalangan negara anggota. Konsep PTA adalah asas kepada pembentukan kawasan perdagangan bebas (FTA). Tatacara pelaksanaan D-8 PTA adalah sama dengan konsep pembentukan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA). Tetapi, memfokus kepada FTA negara Islam terpilih pada permulaannya.
Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Malaysia pada Sidang Kemuncak Keenam ini akan membincangkan dengan lebih terperinci D-8 PTA khususnya mengenai Peraturan Negara Asal (RoO) dan Prosedur Persijilan Operasi (OCP) bagi RoO. Langkah memuktamadkan RoO dan OCP perlu bagi melaksanakan D-8 PTA dengan lebih efisien supaya dasar pengurangan tarif sesama negara anggota adalah mengikut jadual.
Pada skop yang lebih luas, sidang di Kuala Lumpur itu juga membincangkan pemeteraian Perjanjian Perdagangan Terpilih, Perjanjian Kastam dan Perjanjian Visa antara negara anggota, kesemuanya bermatlamat memperkukuhkan pertukaran dagangan di kalangan lapan negara anggota.
Perjanjian Perdagangan Terpilih merupakan jentera utama perdagangan sesama negara anggota manakala perjanjian kastam akan memudahkan pergerakan barangan manakala perjanjian visa membolehkan perjalanan yang lancar bagi masyarakat perniagaan di negara anggota. Ringkasnya, perbincangan di Sidang Kemuncak itu adalah untuk mengukuhkan sistem penyampaian D-8 PTA.
Oleh kerana negara D-8 adalah juga negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), D-8 PTA akan menjadi asas kepada negara Islam lain untuk menyertainya dan melebarkan sempadan FTA D-8 pada masa depan.
Gabungan penduduk D-8 yang hampir seramai 950 juta orang pada tahun 2007 mewujudkan pasaran yang sudah sedia ada kepada ahli perniagaan dalam negara anggota. Ini dapat mengurangkan pergantungan pasaran eksport negara Barat, khususnya di Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah.
Kecuali Iran, negara D-8 lain banyak bergantung kepada pasaran AS. Eksport Nigeria ke AS adalah tertinggi, hampir 50 peratus daripada jumlah eksportnya. Ini diikuti dengan Mesir (32 peratus), Bangladesh (26 peratus), Pakistan (24 peratus), Malaysia (20 peratus), dan Indonesia (13 peratus).
Eksport Turki ke AS adalah yang terendah (empat peratus). Ini kerana sebahagian besar daripada eksport Turki adalah ke Kesatuan Eropah (EU), iaitu 35 peratus daripada eksportnya. Malah Turki bakal menjadi ahli EU pada masa depan.
Bagi Iran, AS telah mengenakan sekatan ekonomi ke atasnya. Bagaimanapun, pasaran eksportnya yang utama ialah Jepun (24 peratus), China (23 peratus) dan EU (20 peratus). Ini bererti Iran, masih dapat membangunkan ekonominya walaupun AS mengenakan sekatan ekonomi unilateral ke atasnya.
Sekatan ekonomi AS mempunyai implikasi dasar yang penting kepada negara Islam. Mempelbagai, mencari alternatif pasaran eksport dan membangunkan pasaran eksport baru adalah kritikal bagi mengelak pergantungan dengan Barat. Sebagai langkah pertama, D-8 PTA sudah menyedia alternatif pasaran baru apabila negara OIC lain menyertainya pada masa depan.
Dalam konteks Malaysia, adalah menjadi dasar kerajaan untuk meluaskan pasaran eksportnya menerusi carian pasaran baru dengan mewujudkan kawasan perdagangan yang berbentuk dua hala atau pelbagai hala. Contohnya, kerajaan komited dalam pembangunan D-8 PTA. Ini dibukti dengan data dagangannya.
Pada 2007, jumlah perdagangan Malaysia dengan negara D-8 adalah kira-kira RM55 bilion berbanding RM46 bilion dalam 2006. Eksport dan import meningkat masing-masing kepada RM31 bilion dan RM24 bilion. Perdagangan dengan negara anggota D-8 lain, memihak kepada Malaysia. Oleh itu, D-8 PTA adalah platform yang terbaik bagi kerajaan untuk meningkatkan hasil negara menerusi perolehan tukaran asing.
Meningkatkan perdagangan dan pelaburan sesama negara Islam adalah satu amanah bagi membantu negara Islam lain yang mundur. Pergantungan kepada negara Barat memberi implikasi yang tidak sihat, kerana negara pengeksport tidak bebas daripada pengaruh dasar luar negara Barat.
Oleh itu, OIC adalah platform terbaik untuk mengukuh dan meluaskan kawasan perdagangan bebasnya dan D-8 PTA adalah langkah pertama ke arah itu.
Momentum pembangunan di bawah separuh penggal kedua Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tergendala sementara apabila berlaku krisis politik di peringkat tertinggi pada masa ini. Krisis itu berlaku secara kebetulan selepas pembentangan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di Parlimen dan juga ketika negara sedang menganjur Sidang Kemuncak Keenam Lapan Negara Membangun (D-8).
Pengumuman pencapaian projek pembangunan di bawah Kajian Separuh Penggal RMK-9 itu ditenggelami dengan isu politik yang merunsingkan rakyat tentang masa depan negara kerana ia membabitkan kredibiliti dan integriti institusi kerajaan. Begitu juga personaliti politik yang terbabit.
Imej Malaysia yang selama ini menjadi model pembangunan ekonomi dan politik untuk dicontohi oleh negara membangun Islam lain boleh tercemar dengan kemelut politik semasa. Krisis politik itu juga mendapat perhatian masyarakat antarabangsa dan campur tangan politik daripada polis dunia, Amerika Syarikat (AS). Kerajaan membantah keras campur tangan kerajaan AS dalam hal ehwal negara.
Krisis politik negara diharapkan dapat diselesai dengan adil dan segera. Imej negara dipulihkan. Begitu juga keyakinan rakyat ke atas integriti institusi kerajaan. Semua ingin keadilan. Rakyat mahu keamanan. Pelabur mengharap kestabilan ekonomi.
Kerajaan pula ingin menumpu dan meneruskan agenda pembangunannya untuk kebajikan rakyat. Semua tidak mahu keperitan hidup. Ia menyusah dan membebankan, lebih-lebih di tengah-tengah tekanan inflasi yang hebat dalam negara dan keadaan geo-politik global yang tidak menentu pada masa depan.
Krisis ekonomi global juga sebahagiannya berpunca daripada campur tangan politik AS dalam negara pengeluar minyak di Asia Barat yang mengakibatkan harga minyak mentah dunia meningkat lebih AS$130 setong.
Situasi ekonomi politik yang stabil membolehkan kerajaan menjana aktiviti ekonomi baru, seperti pelaksanaan wilayah pembangunan koridor dan projek pembangunan berimpak tinggi dalam tempoh kedua RMK-9.
Aktiviti itu mewujudkan peluang pekerjaan. Mereka yang bekerja memperoleh upah dan gaji. Pendapatan itu dibelanja untuk maksud penggunaan, tabungan dan pelaburan. Kesan rantaian aktivitinya menjana lagi pendapatan kepada pelaku ekonomi. Masing-masing mendapat bahagiannya tanpa sikap prejudis apabila kekayaan negara diagihkan dengan adil dan saksama.
Kerajaan pula mendapat hasil melalui cukai yang dikenakan ke atas aktiviti pelaku ekonomi. Hasil kerajaan itu diguna semula untuk membiayai projek pembangunan untuk kepentingan pelaku ekonomi. Dasar kerajaan itu merapatkan jurang agihan pendapatan dan kekayaan rakyat. Semua berpuas hati. Itulah economics of life.
Pelaku ekonomi dalam negara juga mendapat faedah apabila kerajaan mengambil inisiatif menjalinkan hubungan antarabangsa. Ini dilakukan menerusi perjanjian perdagangan dan pelaburan antarabangsa sama ada dalam bentuk dua hala atau pelbagai hala.
Baru-baru ini kerajaan meningkatkan kerjasama ekonomi dengan Bosnia-Herzegovina yang majoriti penduduknya ialah Islam. Ahli perniagaan tempatan khususnya dalam industri makanan halal boleh mengambil kesempatan daripada peluang yang diwujudkan melalui kerjasama ekonomi itu.
KerjasamaPada hari ini pula Sidang Kemuncak Keenam Lapan Negara Membangun (D-8), dilangsungkan di Kuala Lumpur. D-8 terdiri daripada negara Islam dan dianggotai oleh Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria, Pakistan dan Turki.
Idea kerjasama antara negara Islam yang terpilih dari Asia Tenggara hingga Afrika dikemukakan oleh Perdana Menteri Turki Dr. Necmettin Erbakan di Persidangan 'Kerjasama dalam Pembangunan' di Istanbul pada 1996. Persidangan itu membuka laluan kepada pembentukan D-8 di Sidang Kemuncak Pertamanya di Istanbul pada 1997 dengan Deklarasi Istanbul.
Matlamat penubuhan D-8 adalah untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang perdagangan, pelaburan, pembangunan luar bandar, pembangunan sumber manusia, sains dan teknologi, tenaga, pertanian dan kesihatan, bagi meningkatkan status ekonomi negara anggota.
Di kalangan negara D-8, enam daripada lapan negara iaitu Malaysia, Indonesia, Iran, Mesir, Nigeria dan Turki adalah negara pengeluar dan pengeskport minyak mentah dunia. Menurut data Pertubuhan Negara-Negara Pengeluar Minyak (OPEC) pada 2006, mereka menyumbang kira-kira 12 peratus daripada jumlah pengeluaran minyak mentah dunia.
Iran dan Nigeria adalah pengeluar utama dalam D-8 masing-masing dengan empat juta tong sehari (b/d) dan dua juta b/d. Malaysia dan Indonesia antara 700,000- 900,000 b/d, manakala Mesir dan Turki masing-masing mengeluar 533,000 b/d dan 42,000 b/d.
Kenaikan harga minyak dunia yang mencecah AS$140 b/d sudah pasti meningkatkan hasil eksport mereka. Hasil petrol itu boleh digunakan untuk membiayai projek pembangunan yang dikenal pasti oleh D-8 bagi meningkat kebajikan negara anggota. Ada di kalangan perwakilan D-8, mencadangkan supaya negara yang mendapat 'durian runtuh' susulan harga minyak yang melonjak naik, berkongsi keuntungan dengan negara anggota membangun lain yang terjejas akibat krisis tenaga semasa. Semangat ini bertepatan dengan matlamatnya.
Oleh itu pelaksanaan Perjanjian Perdagangan Keutamaan D-8 (D-8 PTA) adalah wajar membantu negara Islam yang miskin menerusi ciptaan dagangan dan pelaburan sesama mereka. Dalam pada itu, merapatkan jurang agihan pendapatan dan kekayaan dalam kalangan negara Islam. Ia adalah jihad pembangunan di kalangan negara Islam.
D-8 PTA yang dimeterai dalam Sidang Kemuncak Kelima D-8 di Bali, Indonesia pada 2006 bertujuan memberikan konsesi tarif keutamaan ke atas barangan terpilih di kalangan negara anggota. Konsep PTA adalah asas kepada pembentukan kawasan perdagangan bebas (FTA). Tatacara pelaksanaan D-8 PTA adalah sama dengan konsep pembentukan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA). Tetapi, memfokus kepada FTA negara Islam terpilih pada permulaannya.
Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Malaysia pada Sidang Kemuncak Keenam ini akan membincangkan dengan lebih terperinci D-8 PTA khususnya mengenai Peraturan Negara Asal (RoO) dan Prosedur Persijilan Operasi (OCP) bagi RoO. Langkah memuktamadkan RoO dan OCP perlu bagi melaksanakan D-8 PTA dengan lebih efisien supaya dasar pengurangan tarif sesama negara anggota adalah mengikut jadual.
Pada skop yang lebih luas, sidang di Kuala Lumpur itu juga membincangkan pemeteraian Perjanjian Perdagangan Terpilih, Perjanjian Kastam dan Perjanjian Visa antara negara anggota, kesemuanya bermatlamat memperkukuhkan pertukaran dagangan di kalangan lapan negara anggota.
Perjanjian Perdagangan Terpilih merupakan jentera utama perdagangan sesama negara anggota manakala perjanjian kastam akan memudahkan pergerakan barangan manakala perjanjian visa membolehkan perjalanan yang lancar bagi masyarakat perniagaan di negara anggota. Ringkasnya, perbincangan di Sidang Kemuncak itu adalah untuk mengukuhkan sistem penyampaian D-8 PTA.
Oleh kerana negara D-8 adalah juga negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), D-8 PTA akan menjadi asas kepada negara Islam lain untuk menyertainya dan melebarkan sempadan FTA D-8 pada masa depan.
Gabungan penduduk D-8 yang hampir seramai 950 juta orang pada tahun 2007 mewujudkan pasaran yang sudah sedia ada kepada ahli perniagaan dalam negara anggota. Ini dapat mengurangkan pergantungan pasaran eksport negara Barat, khususnya di Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah.
Kecuali Iran, negara D-8 lain banyak bergantung kepada pasaran AS. Eksport Nigeria ke AS adalah tertinggi, hampir 50 peratus daripada jumlah eksportnya. Ini diikuti dengan Mesir (32 peratus), Bangladesh (26 peratus), Pakistan (24 peratus), Malaysia (20 peratus), dan Indonesia (13 peratus).
Eksport Turki ke AS adalah yang terendah (empat peratus). Ini kerana sebahagian besar daripada eksport Turki adalah ke Kesatuan Eropah (EU), iaitu 35 peratus daripada eksportnya. Malah Turki bakal menjadi ahli EU pada masa depan.
Bagi Iran, AS telah mengenakan sekatan ekonomi ke atasnya. Bagaimanapun, pasaran eksportnya yang utama ialah Jepun (24 peratus), China (23 peratus) dan EU (20 peratus). Ini bererti Iran, masih dapat membangunkan ekonominya walaupun AS mengenakan sekatan ekonomi unilateral ke atasnya.
Sekatan ekonomi AS mempunyai implikasi dasar yang penting kepada negara Islam. Mempelbagai, mencari alternatif pasaran eksport dan membangunkan pasaran eksport baru adalah kritikal bagi mengelak pergantungan dengan Barat. Sebagai langkah pertama, D-8 PTA sudah menyedia alternatif pasaran baru apabila negara OIC lain menyertainya pada masa depan.
Dalam konteks Malaysia, adalah menjadi dasar kerajaan untuk meluaskan pasaran eksportnya menerusi carian pasaran baru dengan mewujudkan kawasan perdagangan yang berbentuk dua hala atau pelbagai hala. Contohnya, kerajaan komited dalam pembangunan D-8 PTA. Ini dibukti dengan data dagangannya.
Pada 2007, jumlah perdagangan Malaysia dengan negara D-8 adalah kira-kira RM55 bilion berbanding RM46 bilion dalam 2006. Eksport dan import meningkat masing-masing kepada RM31 bilion dan RM24 bilion. Perdagangan dengan negara anggota D-8 lain, memihak kepada Malaysia. Oleh itu, D-8 PTA adalah platform yang terbaik bagi kerajaan untuk meningkatkan hasil negara menerusi perolehan tukaran asing.
Meningkatkan perdagangan dan pelaburan sesama negara Islam adalah satu amanah bagi membantu negara Islam lain yang mundur. Pergantungan kepada negara Barat memberi implikasi yang tidak sihat, kerana negara pengeksport tidak bebas daripada pengaruh dasar luar negara Barat.
Oleh itu, OIC adalah platform terbaik untuk mengukuh dan meluaskan kawasan perdagangan bebasnya dan D-8 PTA adalah langkah pertama ke arah itu.
Subscribe to:
Posts (Atom)