KUALA LUMPUR 7 Feb. – Teka-teki mengenai tarikh pilihan raya umum ke-12 terus hangat diperkatakan dengan spekulasi terbaru membayangkan ia akan diadakan seawal 8 Mac atau selewat-lewatnya 15 Mac ini.
Bagi membolehkan pilihan raya diadakan pada tarikh itu, ramai membuat andaian bahawa pembubaran Parlimen akan berlaku sekitar dua minggu lagi.
Sungguhpun pandangan pelbagai pihak menjurus kepada awal Mac, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang diajukan perkara itu hari ini sekadar berkata: ‘‘Khabar angin adalah khabar angin.’’
Abdullah bagaimanapun berkata, apabila beliau membuat keputusan mengenainya, masa tersebut adalah sesuai.
‘‘Sebarang masa adalah sesuai, bila saya buat keputusan,’’ kata Perdana Menteri ketika ditemui pemberita semasa menghadiri Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) di Dewan Wawasan, Menara PGRM di sini.
Walaupun sering mengelak ketika ditanya mengenai tarikh pilihan raya sebelum ini, jawapan Abdullah semasa melawat Kelantan minggu lepas bahawa beliau ‘‘sudah ada ilham’’, memperkuatkan andaian banyak pihak bahawa ia akan diadakan dalam masa terdekat.
Dalam pada itu, kenyataan terbuka Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali hari ini mengenai ramalan tarikh pembubaran Parlimen terus menghangatkan perbualan berhubung pilihan raya umum.
‘‘Pilihan raya umum semakin hampir dan setiap rakyat perlu memberikan sokongan kepada kerajaan sekarang.
‘‘Saya percaya Parlimen akan dibubarkan dalam tempoh dua minggu lagi,” katanya selepas menghadiri majlis sambutan Tahun Baru Cina di rumah Setiausaha Agung MCA, Datuk Ong Ka Chuan di Taman Gunung View, Ipoh.
Semasa pilihan raya umum ke-11, Parlimen dibubarkan pada 4 Mac 2004. Ia diikuti hari penamaan calon sembilan hari kemudian dan tarikh mengundi pada 21 Mac 2004.
Jika mengikut congakan tempoh dua minggu dari hari ini seperti diramalkan Menteri Besar Perak itu, Parlimen mungkin dibubarkan pada 21 Februari ini.
Mengambil kira trend tempoh 17 hari yang diambil bermula hari pembubaran Parlimen pada pilihan raya umum lepas pula, maka tarikh pembuangan undi kali ini ialah pada Sabtu, 8 Mac.
Demam pilihan raya kini semakin membahang dengan Perdana Menteri sering diajukan pertanyaan mengenai tarikh `keramat’ itu walaupun mandat yang dipegang Barisan Nasional (BN) cuma akan berakhir pada 16 Mei 2009.
Ura-ura bahawa pilihan raya umum akan diadakan Mac ini dibuat berdasarkan beberapa petunjuk positif seperti peningkatan pasaran saham tempatan yang pernah disifatkan Abdullah sebagai bukti keyakinan pelabur terhadap ekonomi negara yang sedang berkembang baik.
Sementara itu ketika diminta mengulas pencalonan menantunya yang juga Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin untuk bertanding Parlimen Rembau oleh UMNO bahagian tersebut, Abdullah yang juga Presiden UMNO berkata, beliau tidak akan memberi komen mengenai pencalonan sesiapa.
Friday, February 8, 2008
Wednesday, February 6, 2008
Kuasa kerajaan sementara
Oleh ZULKIFLI JALIL (WARTAWAN UTUSAN)
PADA tahun 1970-an, sifat dan elemen kerajaan sementara (caretaker government) dipersoalkan oleh satu pihak di mahkamah.
Ketika itu, tindakan menteri berkenaan, Tengku Razaleigh Hamzah dipersoalkan kerana mengumumkan satu bantuan untuk rakyat semasa Parlimen telah dibubarkan untuk menghadapi pilihan raya umum.
Keputusan mahkamah bagaimanapun akhirnya memutuskan bahawa kerajaan sementara masih berhak memberikan bantuan kepada rakyat semasa tempoh Parlimen bubar asalkan ia tidak melibatkan kepentingan peribadi calon pilihan raya.
“Dengan ini juga bermakna semua menteri dan timbalan menteri semasa tempoh kerajaan sementara masih boleh menggunakan peruntukan untuk rakyat.
“Antaranya seperti memberi bantuan kewangan untuk membaiki jambatan usang, baik pulih sekolah daif dan memberi sumbangan kepada mangsa banjir, cuma asalkan jangan dikaitkan dengan ‘undilah saya’,” demikian kata pakar Perlembagaan Persekutuan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kepada Utusan Malaysia semalam.
Menurut Rais, fungsi kerajaan sementara berlaku selepas Parlimen dibubarkan yang urusan itu ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong serta diuruskan oleh Jabatan Perdana Menteri.
Maka, apa yang wujud dalam struktur kerajaan ialah kerajaan sementara yang semata-mata mentadbir negara mengikut lunas-lunas Perlembagaan. Namun ia bukan bermakna kerajaan sebelumnya tidak berkuasa. Cuma, yang lupus hanyalah amalan di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.
Juga hak lupus yang kerajaan sebelumnya tidak boleh laksanakan ialah meluluskan peruntukan undang-undang dan dasar baru menerusi kuasa Parlimen.
“Peruntukan undang-undang menerusi Parlimen baru tidak boleh dibuat. Namun begitu, kuasa-kuasa di bawah semua undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen sebelum bubar boleh dilaksanakan terus oleh kerajaan sementara,” kata Rais.
Isnin lalu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang memfailkan saman pemula terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan Malaysia bagi menuntut perisytiharan agar kerajaan sementara mengambil alih kerajaan dalam tempoh antara tarikh pembubaran Parlimen sehingga penubuhan Kabinet baru selepas pilihan raya.
Kit Siang turut menuntut perisytiharan bahawa dalam tempoh tersebut, kerajaan sementara itu hanya melaksanakan pentadbiran harian kerajaan tanpa apa-apa kuasa berhubung dasar kebangsaan, peruntukan kewangan awam atau penggunaan kemudahan-kemudahan awam semasa kempen pilihan raya umum nanti.
Mengulas lanjut, Rais berkata, satu lagi aspek kerajaan sementara ialah ia membawa pengertian mengambil alih kerja-kerja pentadbiran. Ia selaras dengan amalan berkerajaan dunia dan Komanwel semasa Parlimen dibubarkan sehingga Dewan Parlimen baru diwujudkan semula, maka kerajaan sementara itu hendaklah secara berhati-hati menjalankan tugasnya. Ini bermakna secara minimum kerajaan sementara menyudahkan sahaja kerja-kerja pentadbiran yang dilaksanakan.
Namun, kata beliau, sekiranya muncul sebarang peristiwa yang memerlukan tindakan tegas misalnya yang menghendaki Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan tugas penguatkuasaan undang-undang, maka perkara itu masih boleh diteruskan oleh kerajaan sementara. Ia bukan bermakna kuasa itu dihentikan.
“Hakikatnya dalam semua amalan Komanwel yang berasaskan undang-undang Common Law dan amalan berkerajaan berparlimen dunia, Malaysia sebenarnya telah lama menghormati amalan itu sejak merdeka,” kata Rais.
Dalam aspek ini, kata beliau, jika Perdana Menteri berdepan dengan sesuatu darurat, beliau sebenarnya masih boleh menggunakan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan dengan menasihati Yang di-Pertuan Agong sewajarnya serta melaksanakan apa juga tugas sedia ada di bawah undang-undang.
“Antaranya, Perdana Menteri masih boleh memberi arahan sedia ada, cuma untuk memperkenalkan undang-undang yang memerlukan kelulusan Parlimen sahaja tidak boleh,” katanya.
Rais bagaimanapun mengakui Perlembagaan Malaysia tidak memperuntukkan kewujudan sifat kerajaan sementara. Ini kerana ia merupakan satu Konvensyen Berparlimen yang telah menjadi amalan dan adat negara-negara di dunia.
“Masih boleh pihak tertentu mempertikaikan kewujudan kerajaan sementara ini, namun konvensyen berkerajaan dunia ini menjadi terasnya (untuk dikekalkan),” kata beliau.
Dalam hal ini, umum tentunya masih mengingati pertikaian mengenai sifat kerajaan sementara ini yang pernah menarik perhatian ramai pada persidangan Dewan Rakyat 1999 selepas Barisan Nasional (BN) meraih semula majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum 29 November tahun tersebut.
Ini berlaku setelah Yang di-Pertuan Agong mengeluarkan notis memanggil mesyuarat pada 13 Disember tahun itu iaitu dua hari sebelum Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (kini Tun) membentuk kabinet.
Semasa itu, kesemua 43 ahli Parlimen pembangkang yang hadir bertindak keluar dari Dewan Rakyat sebagai membantah notis mesyuarat tersebut kerana mendakwa ia dikeluarkan secara tidak sah kerana ketika itu Kabinet baru belum dibentuk.
Namun, beberapa pengamal undang-undang berpendapat keputusan kerajaan memanggil persidangan Dewan Rakyat sebelum pembentukan Kabinet itu tidak melanggar aturan urusan mesyuarat atau mencabuli Perlembagaan negara.
Tindakan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk mengeluarkan notis memanggil mesyuarat Parlimen, menurut mereka, adalah perkara biasa, yang boleh dilakukan oleh Perdana Menteri mewujudkan sebuah kerajaan sementara.
Penulis undang-undang, Salleh Buang semasa memberikan komennya ketika itu berkata, lazimnya bagi sebuah negara demokrasi, Yang di-Pertuan Agong perlu mendapat nasihat daripada pengerusi Kabinet atau menteri Kabinet sebelum mengeluarkan notis memanggil sidang Parlimen.
Beliau menekankan, fakta kewujudan kerajaan sementara tidak boleh diabaikan begitu sahaja seolah-olah tidak ada kerajaan langsung dari tempoh pembubaran Parlimen sehingga Kabinet baru ditubuhkan.
Sebagai perbandingan, Salleh menarik perhatian kes yang berlaku di India apabila kerajaan sementara di New Delhi berjalan selama enam bulan.
Jadi dalam kes Malaysia, keadaannya adalah ‘lebih bagus’ kerana tempoh kerajaan sementara adalah singkat sahaja.
Apa pun, Rais menarik perhatian parti-parti pembangkang di negara ini pernah mempersoalkan kewujudan kerajaan sementara ini tetapi ia tidak memberi sebarang kesan.
Konsep kerajaan sementara ini secara umumnya dipraktikkan di semua negara Komanwel dan Amerika Syarikat.
“Negara-negara yang mempraktikkan undang-undang sivil seperti Eropah amat mengagumi dan menghormati sifat kerajaan sementara ini dengan tidak mengaitkannya dengan sebarang kepentingan politik dan peribadi,” kata Rais.
PADA tahun 1970-an, sifat dan elemen kerajaan sementara (caretaker government) dipersoalkan oleh satu pihak di mahkamah.
Ketika itu, tindakan menteri berkenaan, Tengku Razaleigh Hamzah dipersoalkan kerana mengumumkan satu bantuan untuk rakyat semasa Parlimen telah dibubarkan untuk menghadapi pilihan raya umum.
Keputusan mahkamah bagaimanapun akhirnya memutuskan bahawa kerajaan sementara masih berhak memberikan bantuan kepada rakyat semasa tempoh Parlimen bubar asalkan ia tidak melibatkan kepentingan peribadi calon pilihan raya.
“Dengan ini juga bermakna semua menteri dan timbalan menteri semasa tempoh kerajaan sementara masih boleh menggunakan peruntukan untuk rakyat.
“Antaranya seperti memberi bantuan kewangan untuk membaiki jambatan usang, baik pulih sekolah daif dan memberi sumbangan kepada mangsa banjir, cuma asalkan jangan dikaitkan dengan ‘undilah saya’,” demikian kata pakar Perlembagaan Persekutuan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim kepada Utusan Malaysia semalam.
Menurut Rais, fungsi kerajaan sementara berlaku selepas Parlimen dibubarkan yang urusan itu ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong serta diuruskan oleh Jabatan Perdana Menteri.
Maka, apa yang wujud dalam struktur kerajaan ialah kerajaan sementara yang semata-mata mentadbir negara mengikut lunas-lunas Perlembagaan. Namun ia bukan bermakna kerajaan sebelumnya tidak berkuasa. Cuma, yang lupus hanyalah amalan di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.
Juga hak lupus yang kerajaan sebelumnya tidak boleh laksanakan ialah meluluskan peruntukan undang-undang dan dasar baru menerusi kuasa Parlimen.
“Peruntukan undang-undang menerusi Parlimen baru tidak boleh dibuat. Namun begitu, kuasa-kuasa di bawah semua undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen sebelum bubar boleh dilaksanakan terus oleh kerajaan sementara,” kata Rais.
Isnin lalu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang memfailkan saman pemula terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan Malaysia bagi menuntut perisytiharan agar kerajaan sementara mengambil alih kerajaan dalam tempoh antara tarikh pembubaran Parlimen sehingga penubuhan Kabinet baru selepas pilihan raya.
Kit Siang turut menuntut perisytiharan bahawa dalam tempoh tersebut, kerajaan sementara itu hanya melaksanakan pentadbiran harian kerajaan tanpa apa-apa kuasa berhubung dasar kebangsaan, peruntukan kewangan awam atau penggunaan kemudahan-kemudahan awam semasa kempen pilihan raya umum nanti.
Mengulas lanjut, Rais berkata, satu lagi aspek kerajaan sementara ialah ia membawa pengertian mengambil alih kerja-kerja pentadbiran. Ia selaras dengan amalan berkerajaan dunia dan Komanwel semasa Parlimen dibubarkan sehingga Dewan Parlimen baru diwujudkan semula, maka kerajaan sementara itu hendaklah secara berhati-hati menjalankan tugasnya. Ini bermakna secara minimum kerajaan sementara menyudahkan sahaja kerja-kerja pentadbiran yang dilaksanakan.
Namun, kata beliau, sekiranya muncul sebarang peristiwa yang memerlukan tindakan tegas misalnya yang menghendaki Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan tugas penguatkuasaan undang-undang, maka perkara itu masih boleh diteruskan oleh kerajaan sementara. Ia bukan bermakna kuasa itu dihentikan.
“Hakikatnya dalam semua amalan Komanwel yang berasaskan undang-undang Common Law dan amalan berkerajaan berparlimen dunia, Malaysia sebenarnya telah lama menghormati amalan itu sejak merdeka,” kata Rais.
Dalam aspek ini, kata beliau, jika Perdana Menteri berdepan dengan sesuatu darurat, beliau sebenarnya masih boleh menggunakan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan dengan menasihati Yang di-Pertuan Agong sewajarnya serta melaksanakan apa juga tugas sedia ada di bawah undang-undang.
“Antaranya, Perdana Menteri masih boleh memberi arahan sedia ada, cuma untuk memperkenalkan undang-undang yang memerlukan kelulusan Parlimen sahaja tidak boleh,” katanya.
Rais bagaimanapun mengakui Perlembagaan Malaysia tidak memperuntukkan kewujudan sifat kerajaan sementara. Ini kerana ia merupakan satu Konvensyen Berparlimen yang telah menjadi amalan dan adat negara-negara di dunia.
“Masih boleh pihak tertentu mempertikaikan kewujudan kerajaan sementara ini, namun konvensyen berkerajaan dunia ini menjadi terasnya (untuk dikekalkan),” kata beliau.
Dalam hal ini, umum tentunya masih mengingati pertikaian mengenai sifat kerajaan sementara ini yang pernah menarik perhatian ramai pada persidangan Dewan Rakyat 1999 selepas Barisan Nasional (BN) meraih semula majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum 29 November tahun tersebut.
Ini berlaku setelah Yang di-Pertuan Agong mengeluarkan notis memanggil mesyuarat pada 13 Disember tahun itu iaitu dua hari sebelum Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (kini Tun) membentuk kabinet.
Semasa itu, kesemua 43 ahli Parlimen pembangkang yang hadir bertindak keluar dari Dewan Rakyat sebagai membantah notis mesyuarat tersebut kerana mendakwa ia dikeluarkan secara tidak sah kerana ketika itu Kabinet baru belum dibentuk.
Namun, beberapa pengamal undang-undang berpendapat keputusan kerajaan memanggil persidangan Dewan Rakyat sebelum pembentukan Kabinet itu tidak melanggar aturan urusan mesyuarat atau mencabuli Perlembagaan negara.
Tindakan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk mengeluarkan notis memanggil mesyuarat Parlimen, menurut mereka, adalah perkara biasa, yang boleh dilakukan oleh Perdana Menteri mewujudkan sebuah kerajaan sementara.
Penulis undang-undang, Salleh Buang semasa memberikan komennya ketika itu berkata, lazimnya bagi sebuah negara demokrasi, Yang di-Pertuan Agong perlu mendapat nasihat daripada pengerusi Kabinet atau menteri Kabinet sebelum mengeluarkan notis memanggil sidang Parlimen.
Beliau menekankan, fakta kewujudan kerajaan sementara tidak boleh diabaikan begitu sahaja seolah-olah tidak ada kerajaan langsung dari tempoh pembubaran Parlimen sehingga Kabinet baru ditubuhkan.
Sebagai perbandingan, Salleh menarik perhatian kes yang berlaku di India apabila kerajaan sementara di New Delhi berjalan selama enam bulan.
Jadi dalam kes Malaysia, keadaannya adalah ‘lebih bagus’ kerana tempoh kerajaan sementara adalah singkat sahaja.
Apa pun, Rais menarik perhatian parti-parti pembangkang di negara ini pernah mempersoalkan kewujudan kerajaan sementara ini tetapi ia tidak memberi sebarang kesan.
Konsep kerajaan sementara ini secara umumnya dipraktikkan di semua negara Komanwel dan Amerika Syarikat.
“Negara-negara yang mempraktikkan undang-undang sivil seperti Eropah amat mengagumi dan menghormati sifat kerajaan sementara ini dengan tidak mengaitkannya dengan sebarang kepentingan politik dan peribadi,” kata Rais.
Suruhanjaya tarik balik hak Anwar ikuti prosiding
KUALA LUMPUR 5 Feb. – Suruhanjaya Diraja Siasatan berhubung klip video membabitkan pengaturan pelantikan hakim-hakim hari ini memutuskan menarik balik hak Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengikuti prosiding melalui peguam pemerhatinya, M. Puravelan dan dua lagi, ekoran keengganan bekas Timbalan Perdana Menteri itu memohon maaf serta menarik balik artikel menghina suruhanjaya yang disiarkan dalam satu laman web.
Keputusan tersebut dibacakan oleh ahli suruhanjaya yang juga bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.
Sejurus selepas keputusan dibacakan, Puravelan, sambil tersenyum kelihatan berjalan keluar meninggalkan prosiding suruhanjaya kira-kira pukul 3.50 petang.
Turut mengekori beliau, peguam Mohd. Yusmadi Md. Yusof, Oh Choong Ghe dan Ravi Nekko yang turut mewakili Anwar, dua pemimpin PKR, R. Sivarasa dan Sim Tze Tsin.
Pada prosiding semalam, oleh kerana Anwar enggan meminta maaf, ahli Suruhanjaya yang juga bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar berkata, mereka sedang memikirkan tindakan lanjut yang akan diambil terhadapnya (Anwar).
Sebelum itu, Suruhanjaya Diraja Siasatan klip video pada 30 Januari lalu telah menegur kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dan Presiden Aliran, R. Ramakrishnan yang menghina suruhanjaya itu.
Ahli Suruhanjaya, diberitahu bahawa kenyataan Ramakrishnan disiar pada 28 Januari lalu dalam laman web pertubuhan tersebut.
Artikel bertajuk Inkuiri Lingam: Aliran terkejut dan kecewa menyalahkan keputusan suruhanjaya yang tidak memanggil Anwar, Sivarasa dan Tze Tsin sebagai saksi.
Dalam artikel bertajuk Tangan-tangan ghaib menguasai suruhanjaya tulisan Andrew Ong, Anwar mendakwa ada pihak yang tidak kelihatan telah mempengaruhi suruhanjaya dalam keputusannya untuk tidak memanggil bekas Timbalan Perdana Menteri itu sebagai saksi.
Keputusan tersebut dibacakan oleh ahli suruhanjaya yang juga bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.
Sejurus selepas keputusan dibacakan, Puravelan, sambil tersenyum kelihatan berjalan keluar meninggalkan prosiding suruhanjaya kira-kira pukul 3.50 petang.
Turut mengekori beliau, peguam Mohd. Yusmadi Md. Yusof, Oh Choong Ghe dan Ravi Nekko yang turut mewakili Anwar, dua pemimpin PKR, R. Sivarasa dan Sim Tze Tsin.
Pada prosiding semalam, oleh kerana Anwar enggan meminta maaf, ahli Suruhanjaya yang juga bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar berkata, mereka sedang memikirkan tindakan lanjut yang akan diambil terhadapnya (Anwar).
Sebelum itu, Suruhanjaya Diraja Siasatan klip video pada 30 Januari lalu telah menegur kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dan Presiden Aliran, R. Ramakrishnan yang menghina suruhanjaya itu.
Ahli Suruhanjaya, diberitahu bahawa kenyataan Ramakrishnan disiar pada 28 Januari lalu dalam laman web pertubuhan tersebut.
Artikel bertajuk Inkuiri Lingam: Aliran terkejut dan kecewa menyalahkan keputusan suruhanjaya yang tidak memanggil Anwar, Sivarasa dan Tze Tsin sebagai saksi.
Dalam artikel bertajuk Tangan-tangan ghaib menguasai suruhanjaya tulisan Andrew Ong, Anwar mendakwa ada pihak yang tidak kelihatan telah mempengaruhi suruhanjaya dalam keputusannya untuk tidak memanggil bekas Timbalan Perdana Menteri itu sebagai saksi.
Khidmat Ketua Hakim Negara dilanjut 6 bulan
KUALA LUMPUR 5 Feb. – Yang di- Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin telah memperkenankan pelanjutan perkhidmatan Datuk Abdul Hamid Mohamad sebagai Ketua Hakim Negara selama enam bulan mulai 18 April hingga 17 Oktober tahun ini.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, pelanjutan itu adalah selaras dengan peruntukan Fasal (1) Perkara 125 Perlembagaan Persekutuan.
Tambah beliau, Abdul Hamid yang dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada 1 November 2007 akan bersara wajib kerana mencapai umur 66 tahun pada 17 April tahun ini.
Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, pelanjutan itu adalah selaras dengan peruntukan Fasal (1) Perkara 125 Perlembagaan Persekutuan.
Tambah beliau, Abdul Hamid yang dilantik sebagai Ketua Hakim Negara pada 1 November 2007 akan bersara wajib kerana mencapai umur 66 tahun pada 17 April tahun ini.
FTA Malaysia, India dimuktamad tahun depan
KUALA LUMPUR 5 Feb. - Hubungan dagang Malaysia dan India meningkat ke tahap baru apabila kedua-dua pihak bersetuju memuktamadkan rundingan mengenai Perjanjian Kerjasama Ekonomi Menyeluruh (CECA) menjelang Mac tahun depan.
Jawatankuasa rundingan dagang kedua-dua negara, yang baru memuktamadkan mesyuarat pertama mereka di sini hari ini, merumuskan bentuk dan rangka pelaksanaan menyeluruh CECA, yang lebih dikenali sebagai Perjanjan Perdagangan Bebas (FTA), dengan objektif untuk menjalin usaha sama ekonomi yang dinamik dalam jangka panjang antara kedua-dua negara.
Menurut Pejabat Persuruhjaya Tinggi India di sini, jawatankuasa itu yang mengadakan mesyuarat selama dua hari mulai semalam, menetapkan skop liputan bagi perdagangan barangan, perdagangan dalam perkhidmatan, pelaburan dan bidang lain kerjasama ekonomi mengikut CECA.
Mereka juga membentuk kumpulan-kumpulan kerja untuk membincangan lebih mendalam isu-isu berkenaan, kata Pejabat Persuruhjaya Tinggi itu menerusi satu kenyataan hari ini.
"Mesyuarat jawatankuasa itu seterusnya ditetapkan antara 10 dan 12 April di New Delhi. Sesi pertemuan kumpulan-kumpulan kerja pula dilakukan menerusi persidangan video.
Delegasi India diketuai oleh Setiausaha Bersama Perdagangan dan Perindustrian P.K Dash manakala Malaysia diketuai oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Perdagangan) Datuk Dr Rebecca Fatima Sta Maria.
Tahun lepas, kedua-dua negara bersetuju memulakan rundungan FTA selepas kajian kesesuaian pelaksanaan FTA antara kedua-dua negara selesai.
Menurut kajian, dagangan antara Malaysia dan India menerusi FTA dua hala boleh meningkat sebayak 1.3 kali kepada AS$11.85 bilion (RM38.24 bilion) bagi Malaysia, dan 2.5 kali kepada AS$4.63 bilion (RM14.94 bilion) bagi India menjelang 2012.
Terdapat 13 sektor berpotensi atau bidang bagi kedua-dua negara meneroka lebih lanjut dan meningkatkan kerjasama dua hala menerusi FTA.
Ia meliputi teknologi maklumat dan komunikasi, terutama dalam pembangunan perisian, bioteknologi, pendidikan dan pelancongan.
- Bernama
Jawatankuasa rundingan dagang kedua-dua negara, yang baru memuktamadkan mesyuarat pertama mereka di sini hari ini, merumuskan bentuk dan rangka pelaksanaan menyeluruh CECA, yang lebih dikenali sebagai Perjanjan Perdagangan Bebas (FTA), dengan objektif untuk menjalin usaha sama ekonomi yang dinamik dalam jangka panjang antara kedua-dua negara.
Menurut Pejabat Persuruhjaya Tinggi India di sini, jawatankuasa itu yang mengadakan mesyuarat selama dua hari mulai semalam, menetapkan skop liputan bagi perdagangan barangan, perdagangan dalam perkhidmatan, pelaburan dan bidang lain kerjasama ekonomi mengikut CECA.
Mereka juga membentuk kumpulan-kumpulan kerja untuk membincangan lebih mendalam isu-isu berkenaan, kata Pejabat Persuruhjaya Tinggi itu menerusi satu kenyataan hari ini.
"Mesyuarat jawatankuasa itu seterusnya ditetapkan antara 10 dan 12 April di New Delhi. Sesi pertemuan kumpulan-kumpulan kerja pula dilakukan menerusi persidangan video.
Delegasi India diketuai oleh Setiausaha Bersama Perdagangan dan Perindustrian P.K Dash manakala Malaysia diketuai oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Perdagangan) Datuk Dr Rebecca Fatima Sta Maria.
Tahun lepas, kedua-dua negara bersetuju memulakan rundungan FTA selepas kajian kesesuaian pelaksanaan FTA antara kedua-dua negara selesai.
Menurut kajian, dagangan antara Malaysia dan India menerusi FTA dua hala boleh meningkat sebayak 1.3 kali kepada AS$11.85 bilion (RM38.24 bilion) bagi Malaysia, dan 2.5 kali kepada AS$4.63 bilion (RM14.94 bilion) bagi India menjelang 2012.
Terdapat 13 sektor berpotensi atau bidang bagi kedua-dua negara meneroka lebih lanjut dan meningkatkan kerjasama dua hala menerusi FTA.
Ia meliputi teknologi maklumat dan komunikasi, terutama dalam pembangunan perisian, bioteknologi, pendidikan dan pelancongan.
- Bernama
PM pengerusikan mesyuarat pertama Majlis Harga Negara

PERDANA Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (tengah) mempengerusikan mesyuarat Majlis Harga Negara di Pejabat Perdana Menteri di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya semalam. – Bernama.
--------------------------------------------------------------------------------
PUTRAJAYA 5 Feb. – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mempengerusikan mesyuarat pertama Majlis Harga Negara (MHN) yang ditubuhkan dengan tujuan untuk mewujudkan mekanisme kawalan harga barangan secara lebih bersepadu.
Mesyuarat yang diadakan di Pejabat Perdana Menteri itu turut dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd. Shafie Apdal; Menteri Kewangan II, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz dan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy.
Majlis tersebut yang penubuhannya dipersetujui pada mesyuarat Kabinet 9 Januari lalu merupakan satu jawatankuasa tertinggi dengan segala keputusannya perlu dilaksanakan oleh semua agensi kerajaan dan diterima pakai oleh sektor swasta berasaskan peruntukan undang-undang.
Sebelum ini, kerajaan mengumumkan tiga inisiatif baru yang diwujudkan di bawah MHN yang dipengerusikan oleh Abdullah untuk memperkukuh strategi bagi memastikan harga barangan keperluan terus stabil dan bekalannya sentiasa mencukupi di pasaran.
Tiga inisiatif itu adalah Stok Penimbal Kebangsaan, Pusat Panggilan Kebangsaan dan kumpulan pakar yang akan memberi nasihat berhubung segala isu berkaitan harga dan bekalan kepada pengguna.
Monday, February 4, 2008
Malaysia sebuah negara kebajikan - PM
04/02/2008 7:40pm
KOTA BHARU 4 Feb — Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sudah memerintah negara ini selama 50 tahun telahpun membuktikan bahawa apa yang telah dilaksanakan jelas menunjukkan Malaysia merupakan sebuah negara “kebajikan”.
Perdana Menteri berkata, apa yang dilaksanakan kerajaan BN termasuk agenda pembangunan negara untuk rakyat selama ini, sebenarnya amat jelas menepati apa yang dimaksudkan sebagai sebuah negara “kebajikan”.
“Memang pun (kita sebuah negara kebajikan) kalau dari segi apa dilaksanakan, kita bantu (rakyat), daripada makna kebajian itu kita pastikan rakyat mendapat bantuan yang berupa bantuan kebajikan, bantuan untuk kesenangan, kesejahteraan mereka,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tertutup jawatankuasa penyelarasan BN Kelantan dan Biro Politik Umno negeri di sini.- Bernama
KOTA BHARU 4 Feb — Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sudah memerintah negara ini selama 50 tahun telahpun membuktikan bahawa apa yang telah dilaksanakan jelas menunjukkan Malaysia merupakan sebuah negara “kebajikan”.
Perdana Menteri berkata, apa yang dilaksanakan kerajaan BN termasuk agenda pembangunan negara untuk rakyat selama ini, sebenarnya amat jelas menepati apa yang dimaksudkan sebagai sebuah negara “kebajikan”.
“Memang pun (kita sebuah negara kebajikan) kalau dari segi apa dilaksanakan, kita bantu (rakyat), daripada makna kebajian itu kita pastikan rakyat mendapat bantuan yang berupa bantuan kebajikan, bantuan untuk kesenangan, kesejahteraan mereka,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tertutup jawatankuasa penyelarasan BN Kelantan dan Biro Politik Umno negeri di sini.- Bernama
Subscribe to:
Posts (Atom)