Kadar pemberian susu ibu hampir cecah sasaran: Kajian
WASHINGTON: Peratusan wanita Amerika Syarikat (AS) yang menyusukan bayi mereka mencecah rekod paling tinggi di tengah-tengah pertambahan bukti ia memberi banyak faedah kesihatan kepada anak, kata pegawai.
Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) berkata, 74 peratus wanita AS yang melahirkan anak pada 2004 menyusukan bayi mereka sekurang-kurangnya beberapa waktu, meneruskan arah aliran meningkat amalan itu sejak awal 1990-an.“Kami agak berjaya,” kata Pakar Epidemiologi CDC, Dr Celeste Philip, mengenai penyusuan bayi.Kadar penyusuan bayi hampir mencecah sasaran kerajaan sebanyak 75 peratus, mengikut laporan tetapi ramai wanita tidak menyusukan bayi mereka secara eksklusif dalam beberapa bulan pertama selepas kelahiran seperti dicadangkan pakar, sebaliknya turut bergantung kepada susu formula.Akademi Pediatrik Amerika mencadangkan wanita yang tidak mempunyai masalah kesihatan menyusukan bayi mereka secara eksklusif selama sekurang-kurangnya enam bulan pertama, dengan penyusuan berterusan sekurang-kurangnya sepanjang tahun pertama hayat bayi mereka ketika memperkenalkan makanan lain.CDC menyokong cadangan itu, kata Philip. Laporan CDC mendapati di kalangan bayi yang lahir pada 2004, kadar penyusuan eksklusif sepanjang tiga bulan pertama selepas kelahiran ialah 31 peratus, kurang daripada sasaran kerajaan sebanyak 60 peratus, dan sepanjang enam bulan 11 peratus, di bawah 25 peratus sasaran kerajaan.Laporan memperincikan kaum dan perbezaan sosioekonomi di kalangan wanita yang menyusukan bayi mereka secara eksklusif dalam beberapa bulan pertama, dengan wanita kulit hitam, usia remaja, tinggal di pedalaman, kurang berpendidikan, berpendapatan rendah dan tidak berkahwin kurang berbuat demikian.Philip berkata, dia berharap statistik baru akan mendorong doktor memperbaharui usaha memujuk ibu supaya menyusukan bayi mereka. Katanya, CDC bekerjasama dengan hospital untuk menggalakkan sokongan penyusuan sebaik selepas bersalin.Kadar 74 peratus penyusuan bayi pada 2004 adalah yang tertinggi sejak statistik seumpama pertama kali dikumpulkan bagi wanita Amerika pada tahun 1950-an, kata Philip.Kadar terendah ialah pada 1971, apabila cuma 25 peratus ibu menyusukan bayi mereka di tengah-tengah pertukaran budaya besar melanda negara itu.CDC mengenal pasti penyusuan bayi dikaitkan dengan pengurangan risiko banyak penyakit, termasuk jangkitan telinga, jangkitan laluan pernafasan, sindrom kematian bayi tiba-tiba, obesiti, ekzema dan cirit-birit. Ia juga memberi faedah kepada wanita, termasuk risiko rendah bentuk diabetes paling biasa, barah ovari dan barah payu dara. – Agensi
Wednesday, August 8, 2007
Dua mahkamah guna sidang video bulan depan
Sumber: Berita Harian Online (8/8/07)
KUALA LUMPUR: Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Duta di sini, dan Mahkamah Shah Alam akan menjadi mahkamah pertama di Semenanjung menggunakan persidangan video mulai 1 September ini.Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, berkata selain persidangan video, mahkamah terbabit juga akan dilengkapkan dengan Sistem Persidangan Telefon, Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) dan Sistem Rakaman Mahkamah, bertujuan mempercepatkan kes sivil dan reman.
“Sistem ini akan menjimatkan kos pengangkutan dan keselamatan kerana anggota polis dan penjara tidak perlu lagi membawa tahanan ke mahkamah setiap kali ada prosiding terutama jika ia hanya membabitkan sebutan.“Malah ia turut memberikan kelebihan kepada peguam yang sentiasa berulang alik ke mahkamah berlainan kerana mereka tidak perlu lagi memikirkan mengenai kos pengangkutan dan penginapan,” katanya.
Ahmad Fairuz berkata demikian selepas menyaksikan Demonstrasi Prosiding Mahkamah Melalui Persidangan Video Antara Mahkamah Kuala Lumpur, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dan Penjara Kajang yang diadakan di Mahkamah Tinggi Malaya (Bahagian Harta Intelek) di sini, semalam.Ahmad Fairuz berkata beliau berpuas hati dengan demonstrasi itu walaupun masih ada beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki.
KUALA LUMPUR: Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Duta di sini, dan Mahkamah Shah Alam akan menjadi mahkamah pertama di Semenanjung menggunakan persidangan video mulai 1 September ini.Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, berkata selain persidangan video, mahkamah terbabit juga akan dilengkapkan dengan Sistem Persidangan Telefon, Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) dan Sistem Rakaman Mahkamah, bertujuan mempercepatkan kes sivil dan reman.
“Sistem ini akan menjimatkan kos pengangkutan dan keselamatan kerana anggota polis dan penjara tidak perlu lagi membawa tahanan ke mahkamah setiap kali ada prosiding terutama jika ia hanya membabitkan sebutan.“Malah ia turut memberikan kelebihan kepada peguam yang sentiasa berulang alik ke mahkamah berlainan kerana mereka tidak perlu lagi memikirkan mengenai kos pengangkutan dan penginapan,” katanya.
Ahmad Fairuz berkata demikian selepas menyaksikan Demonstrasi Prosiding Mahkamah Melalui Persidangan Video Antara Mahkamah Kuala Lumpur, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dan Penjara Kajang yang diadakan di Mahkamah Tinggi Malaya (Bahagian Harta Intelek) di sini, semalam.Ahmad Fairuz berkata beliau berpuas hati dengan demonstrasi itu walaupun masih ada beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki.
Modal insan fokus utama
MESRA PEMIMPIN: Abdullah melihat Presiden Uganda, YoweriKaguta Museveni memukul gong sambil dibantuSyed Hamid di LID, semalam.Negara anggota lancar pelan 'Menuju ke Hadapan' basmi kemiskinanSEMUA negara peserta Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) 2007 yang berakhir di sini, semalam, sepakat bahawa usaha menghapus kemiskinan perlu ditangani secara menyeluruh dengan membangunkan modal insan, membina keupayaan dan meningkatkan kemudahan pendidikan.Dalam pelan tindakan ‘Menuju ke Hadapan’, yang dikeluarkan selepas dialog itu, pemimpin 10 negara yang menyertai LID 2007, juga bersetuju bahawa aspek pembangunan ilmu, kemahiran dan modal intelektual harus diberi keutamaan.
Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika mengumumkan pelan tindakan itu berkata, negara peserta LID juga bersetuju untuk menggalakkan budaya kerja dan pemikiran yang kreatif, inovatif serta progresif. “Peserta juga bersetuju bahawa penyediaan infrastruktur dan persekitaran dasar yang kondusif bagi pembangunan ekonomi dengan sasaran utama adalah menghapuskan kemiskinan,” katanya.
Antara dasar dan pelan tindakan yang digariskan peserta bagi menghapuskan kemiskinan ialah mewujudkan peluang pekerjaan termasuk bekerja sendiri dengan menyediakan akses kepada tanah, modal dan sumber produktif lain. Selain itu, peserta juga sepakat bahawa perlu diwujudkan persekitaran kondusif untuk keupayaan kendiri ekonomi; pembangunan dan penyediaan perkhidmatan sosial dan prasarana asas; serta pengupayaan wanita menerusi kesaksamaan gender.Katanya, mereka peserta dialog juga sependapat supaya pembangunan ekonomi dan sosial; melindungi hak kanak-kanak terhadap sistem pendidikan dan perkhidmatan kesihatan serta tadbir urus korporat yang berkesan dalam sistem pentadbiran perlu diwujudkan.Syed Hamid berkata, bagi mencapai objektif disasarkan itu, peserta LID bersetuju juga melaksanakan pelbagai langkah strategik dalam pelbagai bidang merangkumi pembangunan modal insan dan pembinaan keupayaan. Bagi pembangunan modal insan, peserta LID 2007 sepakat memastikan akses kepada pendidikan untuk setiap peringkat rakyat tanpa mengira jantina, menggalakkan latihan teknikal dan kemahiran vokasional kepada belia dan menggalakkan penyertaan swasta dalam penyediaan latihan serta peluang pekerjaan. Turut akan dilaksanakan ialah keseimbangan gender dengan menggalakkan penyertaan lebih besar wanita di sekolah; mewujudkan persekitaran kondusif untuk pendidikan; mempertingkatkan usaha sama antara kerajaan dan penduduk setempat serta rakan asing.Bagi pembinaan keupayaan, peserta sepakat mempertingkatkan kesedaran dan akses kepada perkhidmatan kesihatan dan pendidikan kepada semua; menggunakan pendekatan bersepadu dalam pembangunan luar bandar; dan serta menubuhkan institusi khusus bagi menyediakan pengurusan, dana, latihan dan perkhidmatan sokongan. Syed Hamid berkata, bagi melaksanakan langkah strategik itu kerajaan dan sektor swasta akan melaksanakan beberapa langkah segera merangkumi penubuhan badan perantara di peringkat nasional bagi menyelaras pelbagai kementerian dan agensi yang terbabit.
Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika mengumumkan pelan tindakan itu berkata, negara peserta LID juga bersetuju untuk menggalakkan budaya kerja dan pemikiran yang kreatif, inovatif serta progresif. “Peserta juga bersetuju bahawa penyediaan infrastruktur dan persekitaran dasar yang kondusif bagi pembangunan ekonomi dengan sasaran utama adalah menghapuskan kemiskinan,” katanya.
Antara dasar dan pelan tindakan yang digariskan peserta bagi menghapuskan kemiskinan ialah mewujudkan peluang pekerjaan termasuk bekerja sendiri dengan menyediakan akses kepada tanah, modal dan sumber produktif lain. Selain itu, peserta juga sepakat bahawa perlu diwujudkan persekitaran kondusif untuk keupayaan kendiri ekonomi; pembangunan dan penyediaan perkhidmatan sosial dan prasarana asas; serta pengupayaan wanita menerusi kesaksamaan gender.Katanya, mereka peserta dialog juga sependapat supaya pembangunan ekonomi dan sosial; melindungi hak kanak-kanak terhadap sistem pendidikan dan perkhidmatan kesihatan serta tadbir urus korporat yang berkesan dalam sistem pentadbiran perlu diwujudkan.Syed Hamid berkata, bagi mencapai objektif disasarkan itu, peserta LID bersetuju juga melaksanakan pelbagai langkah strategik dalam pelbagai bidang merangkumi pembangunan modal insan dan pembinaan keupayaan. Bagi pembangunan modal insan, peserta LID 2007 sepakat memastikan akses kepada pendidikan untuk setiap peringkat rakyat tanpa mengira jantina, menggalakkan latihan teknikal dan kemahiran vokasional kepada belia dan menggalakkan penyertaan swasta dalam penyediaan latihan serta peluang pekerjaan. Turut akan dilaksanakan ialah keseimbangan gender dengan menggalakkan penyertaan lebih besar wanita di sekolah; mewujudkan persekitaran kondusif untuk pendidikan; mempertingkatkan usaha sama antara kerajaan dan penduduk setempat serta rakan asing.Bagi pembinaan keupayaan, peserta sepakat mempertingkatkan kesedaran dan akses kepada perkhidmatan kesihatan dan pendidikan kepada semua; menggunakan pendekatan bersepadu dalam pembangunan luar bandar; dan serta menubuhkan institusi khusus bagi menyediakan pengurusan, dana, latihan dan perkhidmatan sokongan. Syed Hamid berkata, bagi melaksanakan langkah strategik itu kerajaan dan sektor swasta akan melaksanakan beberapa langkah segera merangkumi penubuhan badan perantara di peringkat nasional bagi menyelaras pelbagai kementerian dan agensi yang terbabit.
Ketua Polis Pahang berang siasatan 'janji siap'
(Sumber : Berita harian Online)
KUANTAN: Ketua Polis Pahang, Datuk Ayob Mohamed, semalam berang dengan sikap pegawai polis yang menjalankan siasatan secara `janji siap' berkaitan satu kes pembunuhan sehingga menyebabkan mahkamah terpaksa membebaskan dua tertuduh, kelmarin.Ayob dikatakan mengadakan lawatan mengejut ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini, pagi semalam, sebelum mengadakan mesyuarat tergempar di Ibu Pejabat Kontinjen Negeri (IPK) pada sebelah petang.
Beberapa pegawai polis, termasuk yang terbabit dalam kes berkenaan turut dipanggil bagi memberi penjelasan terperinci berhubung kaedah siasatan yang dilakukan.Ayob ketika dihubungi, berkata siasatan terperinci akan dilakukan segera bagi mencari jalan terbaik untuk meningkatkan prosedur siasatan, sekali gus memperbaiki hasil siasatan dan memperkukuhkan pendakwaan.
Beliau bagaimanapun enggan mengulas sama ada polis sudah mengambil sebarang tindakan proaktif bagi menahan pihak yang terbabit dalam kes pembunuhan itu.Kelmarin, Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Abdul Halim Aman, menegur sikap pegawai polis yang menjalankan siasatan secara `janji siap' sehingga menyebabkan mahkamah terpaksa melepas dan membebaskan dua tertuduh dalam kes pembunuhan seorang lelaki di Felda Lepar Hilir 2, Gambang, tahun lalu.Ketika membuat keputusan melepas dan membebaskan Syed Halil Syed Mohamad, 23, dan Mohd Nazri Jailani, 23, beliau berkata, kekuatan kes itu bergantung sepenuhnya kepada hasil siasatan polis, tetapi dalam kes berkenaan siasatan Asisten Superintendan Noorleyda Ahmad hanya sebagai memenuhi `pelengkap cara'.Syed Halil dan Mohd Nazri, kedua-duanya buruh ladang di Felda Lepar Hilir 2, bersama lima lagi yang masih bebas, didakwa membunuh Jamzi Afzan Ahmad, 22 antara jam 12.01 pagi hingga 2.15 pagi, 7 Julai 2006 dalam kebun getah Blok 12, Lot 1349 ladang berkenaan.Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama. Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Amy Ling Huoy Yi.Syed Halil diwakili peguam Bob Arumugam, manakala Mohd Nazri diwakili Sairil Ahmd Abdul Manaf.Sementara itu, bapa mangsa pembunuhan berkenaan, Ahmad Hassan, 47, mahu polis terus mencari pembunuh anaknya bagi menegakkan keadilan."Kami mahu pihak berkuasa menegakkan keadilan selepas anak saya mati dalam keadaan yang tidak sepatutnya berlaku," katanya yang juga seorang peneroka Felda.
KUANTAN: Ketua Polis Pahang, Datuk Ayob Mohamed, semalam berang dengan sikap pegawai polis yang menjalankan siasatan secara `janji siap' berkaitan satu kes pembunuhan sehingga menyebabkan mahkamah terpaksa membebaskan dua tertuduh, kelmarin.Ayob dikatakan mengadakan lawatan mengejut ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di sini, pagi semalam, sebelum mengadakan mesyuarat tergempar di Ibu Pejabat Kontinjen Negeri (IPK) pada sebelah petang.
Beberapa pegawai polis, termasuk yang terbabit dalam kes berkenaan turut dipanggil bagi memberi penjelasan terperinci berhubung kaedah siasatan yang dilakukan.Ayob ketika dihubungi, berkata siasatan terperinci akan dilakukan segera bagi mencari jalan terbaik untuk meningkatkan prosedur siasatan, sekali gus memperbaiki hasil siasatan dan memperkukuhkan pendakwaan.
Beliau bagaimanapun enggan mengulas sama ada polis sudah mengambil sebarang tindakan proaktif bagi menahan pihak yang terbabit dalam kes pembunuhan itu.Kelmarin, Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Abdul Halim Aman, menegur sikap pegawai polis yang menjalankan siasatan secara `janji siap' sehingga menyebabkan mahkamah terpaksa melepas dan membebaskan dua tertuduh dalam kes pembunuhan seorang lelaki di Felda Lepar Hilir 2, Gambang, tahun lalu.Ketika membuat keputusan melepas dan membebaskan Syed Halil Syed Mohamad, 23, dan Mohd Nazri Jailani, 23, beliau berkata, kekuatan kes itu bergantung sepenuhnya kepada hasil siasatan polis, tetapi dalam kes berkenaan siasatan Asisten Superintendan Noorleyda Ahmad hanya sebagai memenuhi `pelengkap cara'.Syed Halil dan Mohd Nazri, kedua-duanya buruh ladang di Felda Lepar Hilir 2, bersama lima lagi yang masih bebas, didakwa membunuh Jamzi Afzan Ahmad, 22 antara jam 12.01 pagi hingga 2.15 pagi, 7 Julai 2006 dalam kebun getah Blok 12, Lot 1349 ladang berkenaan.Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama. Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Amy Ling Huoy Yi.Syed Halil diwakili peguam Bob Arumugam, manakala Mohd Nazri diwakili Sairil Ahmd Abdul Manaf.Sementara itu, bapa mangsa pembunuhan berkenaan, Ahmad Hassan, 47, mahu polis terus mencari pembunuh anaknya bagi menegakkan keadilan."Kami mahu pihak berkuasa menegakkan keadilan selepas anak saya mati dalam keadaan yang tidak sepatutnya berlaku," katanya yang juga seorang peneroka Felda.
PM ajak kotakan apa dikata
Oleh Azmi Md Deros, Abdul Halim Yusof dan Zainab Mohd Yatim
(Sumber: Berita Harian Online)
SATU ARAH: Abdullah bersama (dari kiri) PresidenLesotho, Pakalitha Mosisili; Presiden Namibia, HifikepunyaPohamba; Menteri Perdagangan Zambia, Felix Mutati danRaja Swaziland, Mswati III (kanan) memegangsimbol kerjasama perkongsian pintar (molekul karbon 60)selepas menutup sesi terakhir LID 2007di langkawi, semalam.Peserta LID mesti realisasi pelan tindakan 'Menuju Ke Hadapan' basmi kemiskinanLANGKAWI: “Marilah kita kotakan apa yang kita katakan.” Itulah mesej Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika menutup Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) 2007 yang berakhir di sini, malam tadi.Perdana Menteri menegaskan pelan tindakan ‘Menuju Ke Hadapan’ yang dirumuskan selepas dialog tiga hari yang disertai 40 negara itu, hendaklah direalisasikan di negara masing-masing.
“Seperti yang kita sedia maklum, bertindak lebih baik daripada sekadar bercakap. Jadi, apabila kita meninggalkan Pulau Langkawi yang indah ini, marilah kita, setiap daripada kita, mencari penyelesaian dan memainkan peranan untuk mempraktikkannya dan memastikan pelaksanaan pelan tindakan yang kita baru saja persetujui di sini,” katanya.Berucap pada majlis jamuan penutup LID 2007, Abdullah yang menyifatkan dialog itu sebagai berhasil dan berbaloi, yakin ia akan dapat membantu menyemai semangat kerjasama dan kesediaan untuk berkongsi peluang meningkatkan taraf hidup rakyat.
Abdullah berkata, usaha itu boleh dilakukan, terutama melalui perkongsian antara sektor awam dan swasta.“Saya amat gembira dengan komitmen yang ditunjukkan peserta, dinilai daripada kesungguhan yang dipamerkan sepanjang perbincangan rancak selama tiga hari ini.“Saya rasa kita juga telah mencapai tahap keakraban baru di kalangan peserta dalam suasana yang menyeronokkan tanpa mengira status serta sempadan politik dan ideologi,” katanya.Terdahulu, pada akhir dialog berkenaan semua negara peserta memberi komitmen untuk menjayakan pelan tindakan berkenaan bagi menyemarakkan usaha membasmi kemiskinan di negara membangun.Dokumen pelan tindakan itu antara lain menggesa usaha bersepadu dilaksanakan bagi membantu golongan miskin dan tertindas, melindungi hak kanak-kanak dan memperkasakan wanita. Dialog tiga hari bertemakan ‘Menghapuskan Kemiskinan Melalui Pembangunan Modal Insan dan Pembinaan Keupayaan’ itu, disertai kira-kira 500 peserta dari 40 negara, kebanyakannya negara selatan dan timur Afrika. Buat kali pertama, tiga negara Asia - Thailand, Laos dan Kemboja, turut menghadiri dialog itu.Pada sidang medianya sebelum itu, Perdana Menteri menjelaskan negara peserta LID tidak dipaksa melaksanakan semua resolusi yang terkandung dalam pelan tindakan itu.“Kita hanya beri komitmen dan tidak akan memaksa. Semua itu terletak kepada mereka untuk memikirkan apa yang dirasakan wajar serta sesuai dengan keadaan mereka," katanya dalam sidang akhbar di sini.Perdana Menteri berkata, LID kali ini berjaya mencapai matlamatnya sebagai forum untuk bertukar pendapat dan berkongsi idea dalam usaha menghapuskan kemiskinan dan memperbaiki taraf hidup rakyat di kalangan negara peserta, terutama di Afrika.“Saya rasa ia akan menjadi pelan yang baik bagi mereka yang berhasrat melaksanakan idea yang diperoleh dalam dialog ini. Kita menjalani perbincangan yang cukup baik dan saling bertukar idea, untuk faedah semua pihak,” katanya.Ditanya jika LID akan datang juga memerlukan pelan tindakan, Abdullah berkata, jika kata-kata boleh diterjemahkan kepada pelan tindakan, ia adalah sesuatu yang baik kerana ia dapat dijadikan rekod untuk rujukan masa depan.INFO: Pelan tindakan 'Menuju ke Hadapan'
Menambah baik keupayaan kumpulan sasaran untuk melaksanakan program mapan bagi menjana pendapatan, termasuk menerusi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Mewujudkan program pembiayaan kredit mikro yang sesuai dengan keadaan dan kemampuan di negara masing-masing.
Mewujudkan penasihat kewangan merangkumi sektor awam dan swasta bagi menyediakan perkhidmatan perundingan dan khidmat nasihat.
Menubuhkan rantaian Rakan Kewangan antara institusi kewangan, agensi kerajaan dan orang awam bagi meningkatkan kefahaman kewangan.
Meningkatkan keupayaan golongan pembuat keputusan dan dasar menerusi latihan dan perkongsian bestari.
Mengupayakan kepimpinan tempatan dan masyarakat awam untuk menyumbang dengan berkesan kepada usaha menghapuskan kemiskinan.
Menubuhkan sistem pangkalan data berpusat untuk memantau kemajuan pelaksanaan program membasmi kemiskinan.
(Sumber: Berita Harian Online)
SATU ARAH: Abdullah bersama (dari kiri) PresidenLesotho, Pakalitha Mosisili; Presiden Namibia, HifikepunyaPohamba; Menteri Perdagangan Zambia, Felix Mutati danRaja Swaziland, Mswati III (kanan) memegangsimbol kerjasama perkongsian pintar (molekul karbon 60)selepas menutup sesi terakhir LID 2007di langkawi, semalam.Peserta LID mesti realisasi pelan tindakan 'Menuju Ke Hadapan' basmi kemiskinanLANGKAWI: “Marilah kita kotakan apa yang kita katakan.” Itulah mesej Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika menutup Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) 2007 yang berakhir di sini, malam tadi.Perdana Menteri menegaskan pelan tindakan ‘Menuju Ke Hadapan’ yang dirumuskan selepas dialog tiga hari yang disertai 40 negara itu, hendaklah direalisasikan di negara masing-masing.
“Seperti yang kita sedia maklum, bertindak lebih baik daripada sekadar bercakap. Jadi, apabila kita meninggalkan Pulau Langkawi yang indah ini, marilah kita, setiap daripada kita, mencari penyelesaian dan memainkan peranan untuk mempraktikkannya dan memastikan pelaksanaan pelan tindakan yang kita baru saja persetujui di sini,” katanya.Berucap pada majlis jamuan penutup LID 2007, Abdullah yang menyifatkan dialog itu sebagai berhasil dan berbaloi, yakin ia akan dapat membantu menyemai semangat kerjasama dan kesediaan untuk berkongsi peluang meningkatkan taraf hidup rakyat.
Abdullah berkata, usaha itu boleh dilakukan, terutama melalui perkongsian antara sektor awam dan swasta.“Saya amat gembira dengan komitmen yang ditunjukkan peserta, dinilai daripada kesungguhan yang dipamerkan sepanjang perbincangan rancak selama tiga hari ini.“Saya rasa kita juga telah mencapai tahap keakraban baru di kalangan peserta dalam suasana yang menyeronokkan tanpa mengira status serta sempadan politik dan ideologi,” katanya.Terdahulu, pada akhir dialog berkenaan semua negara peserta memberi komitmen untuk menjayakan pelan tindakan berkenaan bagi menyemarakkan usaha membasmi kemiskinan di negara membangun.Dokumen pelan tindakan itu antara lain menggesa usaha bersepadu dilaksanakan bagi membantu golongan miskin dan tertindas, melindungi hak kanak-kanak dan memperkasakan wanita. Dialog tiga hari bertemakan ‘Menghapuskan Kemiskinan Melalui Pembangunan Modal Insan dan Pembinaan Keupayaan’ itu, disertai kira-kira 500 peserta dari 40 negara, kebanyakannya negara selatan dan timur Afrika. Buat kali pertama, tiga negara Asia - Thailand, Laos dan Kemboja, turut menghadiri dialog itu.Pada sidang medianya sebelum itu, Perdana Menteri menjelaskan negara peserta LID tidak dipaksa melaksanakan semua resolusi yang terkandung dalam pelan tindakan itu.“Kita hanya beri komitmen dan tidak akan memaksa. Semua itu terletak kepada mereka untuk memikirkan apa yang dirasakan wajar serta sesuai dengan keadaan mereka," katanya dalam sidang akhbar di sini.Perdana Menteri berkata, LID kali ini berjaya mencapai matlamatnya sebagai forum untuk bertukar pendapat dan berkongsi idea dalam usaha menghapuskan kemiskinan dan memperbaiki taraf hidup rakyat di kalangan negara peserta, terutama di Afrika.“Saya rasa ia akan menjadi pelan yang baik bagi mereka yang berhasrat melaksanakan idea yang diperoleh dalam dialog ini. Kita menjalani perbincangan yang cukup baik dan saling bertukar idea, untuk faedah semua pihak,” katanya.Ditanya jika LID akan datang juga memerlukan pelan tindakan, Abdullah berkata, jika kata-kata boleh diterjemahkan kepada pelan tindakan, ia adalah sesuatu yang baik kerana ia dapat dijadikan rekod untuk rujukan masa depan.INFO: Pelan tindakan 'Menuju ke Hadapan'
Menambah baik keupayaan kumpulan sasaran untuk melaksanakan program mapan bagi menjana pendapatan, termasuk menerusi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Mewujudkan program pembiayaan kredit mikro yang sesuai dengan keadaan dan kemampuan di negara masing-masing.
Mewujudkan penasihat kewangan merangkumi sektor awam dan swasta bagi menyediakan perkhidmatan perundingan dan khidmat nasihat.
Menubuhkan rantaian Rakan Kewangan antara institusi kewangan, agensi kerajaan dan orang awam bagi meningkatkan kefahaman kewangan.
Meningkatkan keupayaan golongan pembuat keputusan dan dasar menerusi latihan dan perkongsian bestari.
Mengupayakan kepimpinan tempatan dan masyarakat awam untuk menyumbang dengan berkesan kepada usaha menghapuskan kemiskinan.
Menubuhkan sistem pangkalan data berpusat untuk memantau kemajuan pelaksanaan program membasmi kemiskinan.
Monday, August 6, 2007
NCER tepati konsep baru ekonomi
Oleh Reezal Merican Naina Merican
Pembangunan wilayah berkesan hadapi saingan globalisasi, tingkat taraf hidup
BERASASKAN ucapan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika merasmikan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) baru-baru ini, jelas memaparkan harapan Perdana Menteri untuk melihat segala macam idea dan perancangan strategik dapat dilaksanakan secara menyeluruh. Selepas kejayaan merasmikan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Johor, NCER akan membawa satu lagi lembaran baru pembangunan Malaysia yang lebih menyeluruh dan untuk kepentingan semua. Lebih penting, beberapa koridor pembangunan baru yang diperkenalkan kerajaan inilah yang bakal menyediakan negara untuk persaingan pada masa akan datang. Idea pembinaan koridor pembangunan baru adalah bersifat jangka panjang dan sangat strategik.
Sememangnya, sesuatu yang tidak begitu wajar, sekiranya pembangunan ekonomi menjadi terlalu tertumpu kepada sesuatu kawasan geografi semata-mata. Berbanding WPI yang lebih menjurus kepada usaha penarikan pelaburan bersifat teknologi tinggi, NCER mempunyai sentuhan pembangunan sosial yang lebih nyata. Perbezaan orientasi dan cita pembangunan antara kedua-dua wilayah pembangunan baru ini tidak seharusnya dilihat sebagai wujudnya kelas tertentu dalam pelaksanaan strategi ekonomi baru. Lebih penting, semua perancangan rapi ini menjadi pelengkap kepada usaha Malaysia menjadi lebih kompetitif dalam landskap ekonomi dunia.
Sarjana dari Harvard, Dr Michael E Porter, dalam bukunya bertajuk The Competitive Advantage of Nations (1990) mencadangkan bahawa pembangunan ekonomi berteraskan kluster adalah strategi tepat untuk sesebuah negara bangkit sebagai sebuah ekonomi yang lebih kompetitif. Porter cukup yakin bahawa hanya dengan mempunyai pengkhususan dan kepakaran dalam kluster tertentu - sesebuah negara mampu mewujudkan suatu kelebihan berbanding negara lain. Melalui strategi diperkenal oleh Porter, sekumpulan ahli strategi di Arizona sudah membuat kajian mengenai makna sebenar pembangunan berasaskan kluster ini. Kumpulan ini akhirnya bersetuju dan memperkenalkan suatu teori yang diperkenalkan sebagai ‘The Vital Cycle’ yang membayangkan bagaimana sebuah strategi ekonomi yang baik akan dapat dilaksanakan dengan kewujudan kluster tepat - dan asas ekonomi yang baik. Definisi mudah kluster ekonomi adalah menjurus kepada konsentrasi geografi di mana wujudnya sekumpulan firma/syarikat yang kompetitif, menjalankan perniagaan secara bersama. Kepada mereka yang percaya dengan pembangunan bersifat kluster seperti ini, kewujudan sekumpulan firma/syarikat dan kewujudan industri hiliran yang saling membantu - lebih baik dan kompetitif berbanding wujudnya sebuah firma di sesuatu kawasan, tidak kira walau sebesar mana sekalipun syarikat terbabit. Asas ekonomi pula lebih menjurus kepada infra yang wujud bagi memperkasa kluster sedia ada. Infra nyata seperti kemudahan pengangkutan, pelabuhan, sistem percukaian, birokrat yang wibawa - juga disokong dengan infra modal insan seperti sistem pendidikan, budaya keusahawanan dan kemahiran; akan saling membantu mewujudkan kitaran penting tadi. Koridor Pembangunan Baru, sama ada WPI atau NCER adalah suatu terjemahan baru kepada konsep ekonomi berasaskan kluster. Terjemahan baru kerana ia jelas lebih holistik dan mampu mengangkat suasana ekonomi kompetitif lebih berselerak di seluruh negara. Lebih menarik lagi, kekuatan sedia ada di lingkaran geografi terbabit bakal diguna pakai secara tersusun dan dinamik. Pengwujudan WPI, NCER dan koridor pembangunan lain nanti harus dilihat sebagai usaha untuk membawa pembangunan ekonomi mantap ke seluruh negara. Sebaik mungkin, kita tidak mahu sebarang hambatan dijadikan alasan kepada usaha memperkasa koridor pembangunan yang lebih berjaya. Idea mewujudkan koridor pembangunan dengan kluster ekonomi tertentu adalah sangat tepat, sejajar dengan trend ekonomi semasa. Trend yang sama dikatakan sedang membugar di seluruh dunia. Dalam kajian yang dilaksanakan pada 2003, dikatakan wujud perkembangan pelbagai inisiatif ekonomi berasaskan kluster, dalam pelbagai saiz dan skop di seluruh dunia (rujuk: http://www.dinarstandard.com/innovation/Clusters). Kalangan negara membangun juga mempunyai pelbagai inisiatif ekonomi berasaskan kluster, seperti di Panama (Knowledge City), Doha (Education City), Oman (Knowledge Oasis) dan tidak ketinggalan Cyberjaya (Malaysia). Idea ini jugalah yang menjadi teras pembangunan di WPI nanti. Hidup mati dan kayu pengukur kepada kejayaan WPI akan banyak bergantung kepada kemampuan menampilkan WPI sebagai wilayah pembangunan masa hadapan dalam erti kata yang sebenarnya. WPI, menurut sasaran disediakan Khazanah Nasional, akan dihuni 1.35 juta rakyat (48.2 peratus Melayu; Cina (35.8); India (9.4) dan bangsa lain (6.6). Suatu petanda bahawa WPI akan sebenar-benarnya menyediakan daerah persaingan yang serba terbuka kepada semua kaum. Jika dilaksanakan sepenuhnya nanti, WPI akan sebenar-benarnya menjadi `metropolis keilmuan dan kewibawaan' kepada Malaysia dan rantau sebelah sini. WPI akan pastinya cuba menggunakan kepentingan kerjasama yang wujud dalam hubungan Indonesia - Malaysia - Singapura (Pertumbuhan Segi Tiga IMS) dalam menyediakan platform pelaburan terbaik di rantau ini. NCER, tidak terkecuali akan turut menyediakan platform kepada kerjasama sedia wujud dalam IMT GT. Inilah peluang terbaik dan terbesar untuk membentuk kerjasama sesama negara Asean. Mungkin ada yang mengatakan apakah keperluan mewujudkan Koridor Pembangunan sekiranya dunia sememangnya sudah benar-benar menjadi sebuah `kampung global'. Namun, idea pembangunan koridor baru pembangunan ini adalah suatu manifestasi - bahawa keperluan mewujudkan suasana kondusif, dengan segala kelengkapan bersifat terkini akan pantas mewujudkan komuniti perniagaan berdaya saing dan maju. WPI, NCER dan koridor pembangunan lainnya nanti tidak akan mampu mencatatkan kejayaan dalam sekelip mata. Kesemua perancangan ini memerlukan komitmen, kesungguhan dan kerja secara menyeluruh daripada semua pihak. Yang lebih penting, kebanyakan perancangan ini adalah khusus untuk menyediakan `asas tepat' kepada generasi muda Malaysia pada masa akan datang. WPI misalnya, akan hanya memasuki fasa `manfaat sepenuhnya' pasca tahun 2020 nanti. WPI bukan untuk pembangunan lima tahun, malahan jauh menjangkau tempoh waktu yang lebih lama. Demikianlah juga keadaannya dengan NCER. Walaupun NCER dibangunkan atas asas yang sedia ada, banyak usaha pelengkap yang perlu dijayakan dalam memastikan semua manfaat akan dijayakan seperti direncanakan. WPI, NCER, Koridor Pantai Timur dan apa yang direncana untuk Sabah dan Sarawak adalah khusus untuk membawa Malaysia jauh ke hadapan. Generasi muda Malaysia harus bersedia menerima cabaran untuk menjadi kumpulan yang mengisi `tanggungjawab dan peranan' dalam menjayakan matlamat jangka panjang koridor pembangunan ini. WPI dan NCER akan banyak mengajar dan melatih kita untuk bersaing dalam ruang lebih kompetitif dan berdaya saing. Generasi muda Malaysia tidak boleh gagal dalam mengecap segala nikmat pembangunan yang ada dalam cabaran membina kluster ekonomi masa depan. Tidak ada maknanya jika kita hanya menjadi pemerhati kepada segala pembangunan yang ada di halaman kita sendiri. Minda kita jangan terlalu tertumpu kepada persoalan `pengagihan', tanpa melihat peranan besar yang boleh dimainkan sebagai sebahagian daripada pemain dalam koridor pembangunan baru. Usaha mesti dilakukan untuk kita mencerap seberapa banyak tenaga mahir untuk sama-sama berada dalam arus pembangunan yang baru seperti ini. WPI, NCER dan koridor pembangunan lain akan menyediakan prasarana `kelas pertama' yang menuntut asas pemikiran dalam kelompok yang sama. Jurang antara keduanya, akan sekali lagi menjadikan kita ketinggalan dan gagal untuk berada sezaman dengan kemajuan. Tidaklah begitu bermakna agaknya, jika segala bentuk kehebatan yang bakal dibawa oleh koridor baru pembangunan masih lagi menjadikan kita di kalangan yang menjadi pemerhati. NCER misalnya, akan membawa rangsangan pembangunan di halaman anak muda di Kedah, Perak, Perlis dan Pulau Pinang. Dengan wujudnya peluang di halaman sendiri, kita tidak perlu lagi berebut-rebut berada di Lembah Klang bagi mengadu nasib untuk berjaya dengan cemerlang. Ruang itu sudah dibawa kepada kita melalui NCER – dan cabarannya akan banyak bergantung kepada kemampuan dan kemahuan kita. Generasi muda bangsa Melayu perlu banyak bermuhasabah mengenai peranan dan tanggungjawab mereka dalam mengisi cabaran pembangunan baru ini. Jangan kita terlalu manja sehingga mahu disuap setiap masa. WPI dan NCER harus dianggap sebagai asas kepada kebangkitan bangsa. Inilah cermin kepada persaingan sebenar dunia global. Kita mesti terbabit sama dalam mengisi maksud koridor pembangunan baru - sekali gus memberi erti sebenar kepada makna kemerdekaan. Datuk Reezal Merican adalah Pengerusi Biro Ekonomi Pemuda Umno
Pembangunan wilayah berkesan hadapi saingan globalisasi, tingkat taraf hidup
BERASASKAN ucapan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika merasmikan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) baru-baru ini, jelas memaparkan harapan Perdana Menteri untuk melihat segala macam idea dan perancangan strategik dapat dilaksanakan secara menyeluruh. Selepas kejayaan merasmikan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Johor, NCER akan membawa satu lagi lembaran baru pembangunan Malaysia yang lebih menyeluruh dan untuk kepentingan semua. Lebih penting, beberapa koridor pembangunan baru yang diperkenalkan kerajaan inilah yang bakal menyediakan negara untuk persaingan pada masa akan datang. Idea pembinaan koridor pembangunan baru adalah bersifat jangka panjang dan sangat strategik.
Sememangnya, sesuatu yang tidak begitu wajar, sekiranya pembangunan ekonomi menjadi terlalu tertumpu kepada sesuatu kawasan geografi semata-mata. Berbanding WPI yang lebih menjurus kepada usaha penarikan pelaburan bersifat teknologi tinggi, NCER mempunyai sentuhan pembangunan sosial yang lebih nyata. Perbezaan orientasi dan cita pembangunan antara kedua-dua wilayah pembangunan baru ini tidak seharusnya dilihat sebagai wujudnya kelas tertentu dalam pelaksanaan strategi ekonomi baru. Lebih penting, semua perancangan rapi ini menjadi pelengkap kepada usaha Malaysia menjadi lebih kompetitif dalam landskap ekonomi dunia.
Sarjana dari Harvard, Dr Michael E Porter, dalam bukunya bertajuk The Competitive Advantage of Nations (1990) mencadangkan bahawa pembangunan ekonomi berteraskan kluster adalah strategi tepat untuk sesebuah negara bangkit sebagai sebuah ekonomi yang lebih kompetitif. Porter cukup yakin bahawa hanya dengan mempunyai pengkhususan dan kepakaran dalam kluster tertentu - sesebuah negara mampu mewujudkan suatu kelebihan berbanding negara lain. Melalui strategi diperkenal oleh Porter, sekumpulan ahli strategi di Arizona sudah membuat kajian mengenai makna sebenar pembangunan berasaskan kluster ini. Kumpulan ini akhirnya bersetuju dan memperkenalkan suatu teori yang diperkenalkan sebagai ‘The Vital Cycle’ yang membayangkan bagaimana sebuah strategi ekonomi yang baik akan dapat dilaksanakan dengan kewujudan kluster tepat - dan asas ekonomi yang baik. Definisi mudah kluster ekonomi adalah menjurus kepada konsentrasi geografi di mana wujudnya sekumpulan firma/syarikat yang kompetitif, menjalankan perniagaan secara bersama. Kepada mereka yang percaya dengan pembangunan bersifat kluster seperti ini, kewujudan sekumpulan firma/syarikat dan kewujudan industri hiliran yang saling membantu - lebih baik dan kompetitif berbanding wujudnya sebuah firma di sesuatu kawasan, tidak kira walau sebesar mana sekalipun syarikat terbabit. Asas ekonomi pula lebih menjurus kepada infra yang wujud bagi memperkasa kluster sedia ada. Infra nyata seperti kemudahan pengangkutan, pelabuhan, sistem percukaian, birokrat yang wibawa - juga disokong dengan infra modal insan seperti sistem pendidikan, budaya keusahawanan dan kemahiran; akan saling membantu mewujudkan kitaran penting tadi. Koridor Pembangunan Baru, sama ada WPI atau NCER adalah suatu terjemahan baru kepada konsep ekonomi berasaskan kluster. Terjemahan baru kerana ia jelas lebih holistik dan mampu mengangkat suasana ekonomi kompetitif lebih berselerak di seluruh negara. Lebih menarik lagi, kekuatan sedia ada di lingkaran geografi terbabit bakal diguna pakai secara tersusun dan dinamik. Pengwujudan WPI, NCER dan koridor pembangunan lain nanti harus dilihat sebagai usaha untuk membawa pembangunan ekonomi mantap ke seluruh negara. Sebaik mungkin, kita tidak mahu sebarang hambatan dijadikan alasan kepada usaha memperkasa koridor pembangunan yang lebih berjaya. Idea mewujudkan koridor pembangunan dengan kluster ekonomi tertentu adalah sangat tepat, sejajar dengan trend ekonomi semasa. Trend yang sama dikatakan sedang membugar di seluruh dunia. Dalam kajian yang dilaksanakan pada 2003, dikatakan wujud perkembangan pelbagai inisiatif ekonomi berasaskan kluster, dalam pelbagai saiz dan skop di seluruh dunia (rujuk: http://www.dinarstandard.com/innovation/Clusters). Kalangan negara membangun juga mempunyai pelbagai inisiatif ekonomi berasaskan kluster, seperti di Panama (Knowledge City), Doha (Education City), Oman (Knowledge Oasis) dan tidak ketinggalan Cyberjaya (Malaysia). Idea ini jugalah yang menjadi teras pembangunan di WPI nanti. Hidup mati dan kayu pengukur kepada kejayaan WPI akan banyak bergantung kepada kemampuan menampilkan WPI sebagai wilayah pembangunan masa hadapan dalam erti kata yang sebenarnya. WPI, menurut sasaran disediakan Khazanah Nasional, akan dihuni 1.35 juta rakyat (48.2 peratus Melayu; Cina (35.8); India (9.4) dan bangsa lain (6.6). Suatu petanda bahawa WPI akan sebenar-benarnya menyediakan daerah persaingan yang serba terbuka kepada semua kaum. Jika dilaksanakan sepenuhnya nanti, WPI akan sebenar-benarnya menjadi `metropolis keilmuan dan kewibawaan' kepada Malaysia dan rantau sebelah sini. WPI akan pastinya cuba menggunakan kepentingan kerjasama yang wujud dalam hubungan Indonesia - Malaysia - Singapura (Pertumbuhan Segi Tiga IMS) dalam menyediakan platform pelaburan terbaik di rantau ini. NCER, tidak terkecuali akan turut menyediakan platform kepada kerjasama sedia wujud dalam IMT GT. Inilah peluang terbaik dan terbesar untuk membentuk kerjasama sesama negara Asean. Mungkin ada yang mengatakan apakah keperluan mewujudkan Koridor Pembangunan sekiranya dunia sememangnya sudah benar-benar menjadi sebuah `kampung global'. Namun, idea pembangunan koridor baru pembangunan ini adalah suatu manifestasi - bahawa keperluan mewujudkan suasana kondusif, dengan segala kelengkapan bersifat terkini akan pantas mewujudkan komuniti perniagaan berdaya saing dan maju. WPI, NCER dan koridor pembangunan lainnya nanti tidak akan mampu mencatatkan kejayaan dalam sekelip mata. Kesemua perancangan ini memerlukan komitmen, kesungguhan dan kerja secara menyeluruh daripada semua pihak. Yang lebih penting, kebanyakan perancangan ini adalah khusus untuk menyediakan `asas tepat' kepada generasi muda Malaysia pada masa akan datang. WPI misalnya, akan hanya memasuki fasa `manfaat sepenuhnya' pasca tahun 2020 nanti. WPI bukan untuk pembangunan lima tahun, malahan jauh menjangkau tempoh waktu yang lebih lama. Demikianlah juga keadaannya dengan NCER. Walaupun NCER dibangunkan atas asas yang sedia ada, banyak usaha pelengkap yang perlu dijayakan dalam memastikan semua manfaat akan dijayakan seperti direncanakan. WPI, NCER, Koridor Pantai Timur dan apa yang direncana untuk Sabah dan Sarawak adalah khusus untuk membawa Malaysia jauh ke hadapan. Generasi muda Malaysia harus bersedia menerima cabaran untuk menjadi kumpulan yang mengisi `tanggungjawab dan peranan' dalam menjayakan matlamat jangka panjang koridor pembangunan ini. WPI dan NCER akan banyak mengajar dan melatih kita untuk bersaing dalam ruang lebih kompetitif dan berdaya saing. Generasi muda Malaysia tidak boleh gagal dalam mengecap segala nikmat pembangunan yang ada dalam cabaran membina kluster ekonomi masa depan. Tidak ada maknanya jika kita hanya menjadi pemerhati kepada segala pembangunan yang ada di halaman kita sendiri. Minda kita jangan terlalu tertumpu kepada persoalan `pengagihan', tanpa melihat peranan besar yang boleh dimainkan sebagai sebahagian daripada pemain dalam koridor pembangunan baru. Usaha mesti dilakukan untuk kita mencerap seberapa banyak tenaga mahir untuk sama-sama berada dalam arus pembangunan yang baru seperti ini. WPI, NCER dan koridor pembangunan lain akan menyediakan prasarana `kelas pertama' yang menuntut asas pemikiran dalam kelompok yang sama. Jurang antara keduanya, akan sekali lagi menjadikan kita ketinggalan dan gagal untuk berada sezaman dengan kemajuan. Tidaklah begitu bermakna agaknya, jika segala bentuk kehebatan yang bakal dibawa oleh koridor baru pembangunan masih lagi menjadikan kita di kalangan yang menjadi pemerhati. NCER misalnya, akan membawa rangsangan pembangunan di halaman anak muda di Kedah, Perak, Perlis dan Pulau Pinang. Dengan wujudnya peluang di halaman sendiri, kita tidak perlu lagi berebut-rebut berada di Lembah Klang bagi mengadu nasib untuk berjaya dengan cemerlang. Ruang itu sudah dibawa kepada kita melalui NCER – dan cabarannya akan banyak bergantung kepada kemampuan dan kemahuan kita. Generasi muda bangsa Melayu perlu banyak bermuhasabah mengenai peranan dan tanggungjawab mereka dalam mengisi cabaran pembangunan baru ini. Jangan kita terlalu manja sehingga mahu disuap setiap masa. WPI dan NCER harus dianggap sebagai asas kepada kebangkitan bangsa. Inilah cermin kepada persaingan sebenar dunia global. Kita mesti terbabit sama dalam mengisi maksud koridor pembangunan baru - sekali gus memberi erti sebenar kepada makna kemerdekaan. Datuk Reezal Merican adalah Pengerusi Biro Ekonomi Pemuda Umno
Saturday, August 4, 2007
LID bukan forum kosong
ISNIN ini, Pulau Langkawi sekali lagi dibanjiri para pemimpin pelbagai negara bagi menjayakan Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) Kelapan selama empat hari setelah menyepi selama tiga tahun.
Bahang dialog perkongsian bijak ini menghimpunkan ketua-ketua kerajaan yang kebanyakannya datang dari Afrika untuk berkongsi pengalaman dalam bidang kerajaan, ekonomi dan sosiopolitik nyata belum malap.
Kali ini, dengan berpaut pada perjuangan yang dekat kepada hati Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, seramai 263 peserta dari 16 negara akan mendalami isu-isu pembasmian kemiskinan, pembinaan keupayaan dan pembangunan modal insan.
Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar dalam wawancara bersama wartawan RAJA LUVENA SHARIFUDDIN dan NIZAM YATIM serta jurugambar ASWAD YAHYA di Kuala Lumpur, Khamis lalu berkata, dialog kali ini mahu menghasilkan pelan tindakan yang praktikal melalui perbincangan bebas bagi melahirkan situasi menang-menang.
“Ini satu-satunya forum di mana matlamatnya bukan matlamat politik tetapi berbentuk ekonomi, khususnya sosioekonomi dan pembangunan ekonomi untuk melahirkan rangkaian menang-menang antara negara-negara yang mengambil bahagian,” katanya.
Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) yang terakhir berlangsung pada tahun 2004. Mengapakah LID 2007 ini diadakan pada tempoh yang agak lama dari yang terdahulu?
SYED HAMID: Ia berhubung kait dengan soal persediaan.
Setelah menghubungi pihak Perkongsian Komanwel mengenai Pengurusan Teknologi (CPTM) yang banyak terlibat dengan penganjuran dialog ini, mereka berpendapat bahawa tarikh yang kita mula-mula hendak adakan LID kelapan, iaitu pada akhir tahun 2006 atau awal 2007 adalah tidak sesuai dan banyak ketua negara mungkin tidak dapat menghadiri dialog tersebut.
Oleh itu kita telah ganjakkan tarikhnya mengikut masa yang dianggap lebih sesuai, yang akan membolehkan penglibatan seramai mungkin ahli-ahli dari negara-negara Afrika ke LID.
Tetapi kenapa jurang masanya terlalu besar?
Tidak, ia macam ni. LID selalu diadakan tiap-tiap dua tahun di Malaysia dan satu tahunnya bersilih ganti dengan negara-negara di selatan Afrika.
Bila kita buat macam itu bermakna kita seharusnya adakan LID kelapan ini pada tahun 2006 tetapi tarikh yang kita ada pada 2006 dikatakan tidak sesuai kerana dekat dengan akhir tahun, jadi susah untuk mendapat penglibatan ketua-ketua kerajaan yang ingin menghadirinya.
Oleh itu kita ganjakkan kepada awal tahun 2007, iaitu bulan Januari, lepas itu Mac, tetapi itu juga dianggap tidak sesuai.
Akhirnya kita bagi tarikh mengikut apa yang sesuai dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi iaitu pada bulan Ogos.
Jarak masanya tidak berapa jauh. Kalau kita tengok dari segi tahun ke tahun, hanya pada tahun 2006 ia tidak diadakan tetapi diadakan pada tahun 2007, dan ini juga tidak bermakna kita berhenti daripada memberikan keutamaan kepada LID.
Ada cakap-cakap yang menyatakan bahawa seolah-olah kita tidak lagi memberi tumpuan kepada LID sebagai satu forum yang bermanfaat.
Ini adalah tidak benar, kerana ia lebih melibatkan soal pentadbiran dan kehadiran.
Kementerian Luar juga diarahkan oleh Perdana Menteri untuk mengambil alih penganjuran LID atas asas ia adalah sebahagian daripada beberapa mekanisme yang mempunyai kaitan rapat dengan Komanwel seperti Mesyuarat Komanwel Peringkat Menteri dan Persidangan Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM).
Apakah pembaharuan yang akan berlaku di LID, apatah lagi Kementerian Luar pula mengambil alih penganjuran buat pertama kali?
Dulu tumpuan dialog selalunya kepada pembangunan teknologi dan perkongsian bijak, tanpa tema-tema tertentu, tapi pada kali ini oleh kerana Perdana Menteri kita begitu ghairah dengan tajuk pembasmian kemiskinan, bina upaya dan modal insan, maka pada kali ini forum diadakan secara bertajuk.
Bertajuk bermakna LID 2007 dianggap lebih praktikal dan akan membolehkan kita mengaitkan teknologi kepada program-program yang hendak kita laksanakan dan rumusan yang hendak kita capai.
Dan diharapkan habis daripada ini akan ada satu pelan tindakan, jadi ini mungkin akan lebih menarik kepada mereka yang mengambil bahagian kerana sekurang-kurangnya mereka nampak lebih tertumpu.
Pada masa yang sama, kita tidak meninggalkan perkongsian pintar ataupun penggunaan teknologi bagi menghasilkan pembangunan ekonomi dan pembangunan sosial yang dapat mengeluarkan rakyat daripada paras kemiskinan.
Selain itu, kita dapat membina keupayaan dan modal insan supaya negara-negara membangun dapat mengambil bahagian secara berkesan dalam proses yang sedang berlaku, yang tidak dapat dihentikan, iaitu proses globalisasi, proses pasaran terbuka, dunia yang berasaskan kepada perdagangan dan rejim perdagangan.
Jadi, ini semua memerlukan keterampilan yang akan membolehkan negara membangun mengambil bahagian melalui perkongsian pengalaman dan model-model yang berjaya.
Mesyuarat ini akan dibuat dalam bentuk meja bulat dan perbincangannya akan dibawa kepada satu perbincangan yang akan membolehkan kita merumus di peringkat plenari dan perkara itu akan dibentangkan kepada ketua kerajaan untuk diterima pakai.
Nampaknya ada kelainan pada LID 2007, jadi apakah temanya kali ini?
Pembasmian Kemiskinan, Pembinaan Keupayaan dan Pembangunan Modal Insan.
Ini adalah subjek kegemaran Perdana Menteri dan saya fikir dia letakkan pembangunan sesebuah negara itu bergantung kepada pembangunan insan itu sendiri dan kalau mahu keluarkan orang daripada kemiskinan, kita mesti mengatasi kejahilan dan kita mesti memberikan keupayaan dari segi pengisian ilmu.
Itu tajuk utama yang akan dibahaskan.
Ia juga bertujuan melahirkan rangkaian melalui perkongsian pintar di antara pemimpin lama yang menjadi Felo Emeritus dengan kumpulan sumber, pegawai-pegawai kerajaan, ahli perniagaan, usahawan industri dan golongan akademik.
Melalui cara itu, kita dapat mengupas dan menganalisis perkara-perkara yang penting dan boleh kita utamakan.
Oleh sebab tiga tahun tidak diadakan, bagaimana sambutan penyertaan untuk LID kali ini?
Amat baik. Seramai 263 peserta telah mengesahkan penyertaan. Apa yang penting bukan sahaja bilangan peserta tetapi juga kualiti mereka.
Kalau kita tengok pada tahun 2004, kehadiran di LID pada peringkat ketua kerajaan atau ketua negara ialah empat orang dan menteri 17 orang.
Kali ini, 14 ketua negara atau ketua kerajaan dan 35 menteri akan hadir, yang mana 12 ialah dari Malaysia dan 23 dari negara luar.
Selain itu, seramai lima Felo akan hadir, 25 kumpulan sumber daripada CPTM, 66 pegawai kerajaan kanan (45 dari Malaysia dan 21 dari luar negara), 105 wakil industri (58 dari Malaysia dan 47 dari luar negara) dan 10 ahli akademik akan turut hadir.
Mereka datang dari Gambia, Kenya, Lesotho, Malawi, Mozambique, Namibia, St. Vincent & The Grenadines, Sudan, Swaziland, Uganda, Zambia dan Zimbabwe.
Empat adalah dari negara ASEAN, iaitu Kemboja di peringkat menteri kanan dan Thailand pada peringkat Perdana Menteri dan tiga menteri, Vietnam dan Malaysia.
Tak semuanya dari negara-negara Komanwel, tapi asas perkembangan pada mula-mula LID diperkenalkan ialah penglibatan negara-negara Komanwel sebagai kumpulan pokok.
Tapi tidak semestinya (hanya terhad kepada negara-negara Komanwel) kerana LID lebih tertumpu kepada kerjasama dan melahirkan rangkaian di kalangan Negara Selatan-Selatan dan negara-negara membangun.
Antara peserta LID adalah Felo Emeritus iaitu bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, bekas Presiden Mozambique, Joaqim Alberto Chissano dan bekas Perdana Menteri Botswana, Ketumile Masire serta isteri-isteri mereka seperti Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.
Selain itu kita juga ada Naib Presiden Malawi dan Sir Charles Masefield dari BAE Systems yang akan mewakili syarikat United Kingdomnya ke sini, selain nama-nama besar Malaysia seperti Petronas, Telekom dan Tenaga Nasional Bhd. (TNB).
Mereka akan bercampur dengan pegawai kerajaan kerana kita nak ada penglibatan di antara pembuat dasar, pelaksana dasar dengan penerima dasar.
Dengan itu, mereka dapat berbincang dengan lebih berkesan lagi.
Adakah Felo Emeritus setakat hadir atau mereka sama-sama dapat menyertai perbincangan meja bulat?
Mereka boleh turut serta, tiada apa yang menghalang mereka daripada berbuat demikian.
Kita ada dua bahagian. Yang pertama, sesi meja bulat yang melibatkan ketua-ketua kerajaan yang mana mereka boleh turut serta.
Selain itu ada juga kumpulan mereka sendiri, yang dipanggil perkongsian pintar, iaitu Mesyuarat Felo dan Felo Emeritus yang akan diadakan sebanyak dua sesi, itu di antara mereka sahaja.
Tapi antara mereka pun, saya fikir semua ketua kerajaan sekarang adalah Felo, jadi mereka akan sentiasa berbincang sama-sama.
Bagaimanakah bentuk dialog kali ini?
Idea dan konsep perbincangan dalam meja bulat ini adalah semuanya berasaskan kepada perbincangan bebas, jadi dia (pemimpin) tidak boleh membaca daripada ucapan atau kenyataan yang telah disediakan.
Semuanya adalah berasaskan interaksi dan dia reaktif kepada bahan yang dibincangkan dan isi perbincangan yang berjalan di dalam proses itu.
Tiap-tiap negara akan memimpin sesi-sesi yang telah kita tetapkan.
Apakah sesi dialog yang bakal menarik perhatian?
Kita ada satu sesi yang sangat menarik yang telah diperkenalkan pada tahun 2004 dan akan diteruskan kali ini iaitu pembalikan media.
Ini bermakna, daripada media mewawancara ketua kerajaan, kini ketua-ketua kerajaan pula akan mewawancara wakil-wakil media.
Sesi terakhir telah dipimpin oleh saya tetapi kali ini saya tidak tahu lagi.
Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim menyuruh Pengerusi Bernama, Datuk Mohamed Annuar Zaini untuk mempengerusinya.
Apa yang dapat diperoleh daripada sesi sebegitu?
Agak menarik, sesetengah pemimpin berubah menjadi tegas apabila berhubung dengan media, sesetengah wakil media menjadi takut kerana kini pemimpin yang bercakap mengenai mereka.
Pada kali terakhir, saya telah meminta pemimpin untuk bercakap mengenai pendapat mereka mengenai media, perkara-perkara yang mereka mahu paparkan dalam media, pendapat mereka mengenai liputan berita dan saya kemudiannya membenarkan wakil-wakil media, iaitu ketua-ketua pengarang memberi maklum balas.
Kemudian mereka memberi maklum balas mengapa mereka berbuat sesuatu dalam cara yang tertentu, atau mungkin mereka tidak bersetuju dengan pendapat pemimpin dan memberikan pendapat mengenai mereka.
Selain daripada itu, apa lagi acara yang akan diadakan sempena LID 2007?
Akan ada pameran inovasi dan teknologi serta teknologi maklumat (IT) yang kebanyakannya datang dari syarikat-syarikat Malaysia.
Yang ini, kita berikan kepada Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia untuk Teknologi Tinggi (Might) terus melakukannya dengan berperanan sebagai sekretariat sokongan, di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.
Kita juga ada program untuk isteri ketua-ketua kerajaan yang pertama kalinya akan melibatkan Datin Seri Jeanne Abdullah.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil akan bertindak sebagai moderator dan sesi mereka akan melibatkan soal peranan kanak-kanak dan kedudukan mereka dalam konteks pembangunan.
Di akhir dialog ini, apakah objektif dan hasil yang diharapkan?
Bagaimana kita dapat melahirkan satu situasi di mana kedua-dua belah pihak, merasakan menang-menang iaitu boleh melahirkan peluang perniagaan, boleh melahirkan model-model pembangunan yang berjaya dan apakah tindakan yang memperlihatkan keberkesanan perkongsian pintar.
Sebab itu akan ada pelan tindakan di akhir dialog untuk melihat kepada pelaksanaannya.
Kali ini kita nak lebihkan (perkara tersebut), ia akan menjadi tindakan praktikal dan bukannya berbincang sahaja.
Jika tidak, orang kata dialog sahaja dan ada orang mempunyai tanggapan LID ini banyak buang masa, buang duit, tapi orang tidak nampak sumbangannya yang sebenar, secara langsung dan tidak langsung.
Melaluinya kita dapat melahirkan rangkaian dalam hubungan diplomatik, ekonomi, politik, perdagangan dan pelaburan.
Rangkaian ini adalah satu unsur yang penting dan Malaysia berjaya memasuki pasaran baru di Afrika kerana kita ada hubungan-hubungan melalui forum-forum sebegini rupa.
Dengan kehadiran Perdana Menteri Thailand, Surayud Chulanont ke LID 2007, adakah isu selatan Thailand akan dimasukkan dalam perbincangan pembasmian kemiskinan?
Saya fikir tak bincang secara khusus (perkara itu), pasal kita akan lihat pada model-model dan kalau dah ada, ada minat untuk adakan usaha sama atau untuk syarikat melabur.
Kita sudah ada senarai, sekurang-kurangnya ada jaringan kerja, dia tahu, kenal dan faham orang-orang yang terlibat.
Kita tak bincang isu-isu politik. Forum ini adalah satu forum pembangunan sosioekonomi.
Sebab itu kita jemput Sudan, walaupun ia bukan dalam Komanwel dan ada negara tak suka Sudan, dan kita jemput Zimbabwe.
Daripada asal lagi Zimbabwe adalah ahli LID dan tujuannya adalah untuk kita bangunkan.
Kita tidak boleh melihat dalam konteks politik, kita mesti melihat daripada manfaat yang akan diperoleh melalui perkongsian, pandangan, pendapat dan melihat kepada contoh Malaysia, misalnya, kita melalui program seperti menawarkan Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP) .
Ada yang tak seronok dengan kehadiran Zimbabwe dan Sudan, lebih-lebih lagi Zimbabwe kerana ia bukan ahli Komanwel, ia disingkir kerana dikatakan telah melanggar hak asasi manusia dan kebebasan demokrasi.
Ada negara menyuarakan kenapa dijemput (dua negara berkenaan). LID kita adalah satu forum untuk membincangkan pembangunan.
Ada pihak yang tak setuju tapi tidaklah menarik diri kerana yang tak puas hati ialah orang yang tak hadir.
Saya tak mahu namakan mana-mana negara (yang tidak bersetuju), kita cari kawan bukan nak cari musuh.
Apa pun kita buat, ada matlamatnya, macam matlamat politik.
Ini satu-satunya forum di mana matlamatnya bukan matlamat politik tetapi berbentuk ekonomi, khususnya sosioekonomi dan pembangunan ekonomi untuk melahirkan rangkaian menang-menang antara negara-negara yang mengambil bahagian.
Bahang dialog perkongsian bijak ini menghimpunkan ketua-ketua kerajaan yang kebanyakannya datang dari Afrika untuk berkongsi pengalaman dalam bidang kerajaan, ekonomi dan sosiopolitik nyata belum malap.
Kali ini, dengan berpaut pada perjuangan yang dekat kepada hati Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, seramai 263 peserta dari 16 negara akan mendalami isu-isu pembasmian kemiskinan, pembinaan keupayaan dan pembangunan modal insan.
Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar dalam wawancara bersama wartawan RAJA LUVENA SHARIFUDDIN dan NIZAM YATIM serta jurugambar ASWAD YAHYA di Kuala Lumpur, Khamis lalu berkata, dialog kali ini mahu menghasilkan pelan tindakan yang praktikal melalui perbincangan bebas bagi melahirkan situasi menang-menang.
“Ini satu-satunya forum di mana matlamatnya bukan matlamat politik tetapi berbentuk ekonomi, khususnya sosioekonomi dan pembangunan ekonomi untuk melahirkan rangkaian menang-menang antara negara-negara yang mengambil bahagian,” katanya.
Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) yang terakhir berlangsung pada tahun 2004. Mengapakah LID 2007 ini diadakan pada tempoh yang agak lama dari yang terdahulu?
SYED HAMID: Ia berhubung kait dengan soal persediaan.
Setelah menghubungi pihak Perkongsian Komanwel mengenai Pengurusan Teknologi (CPTM) yang banyak terlibat dengan penganjuran dialog ini, mereka berpendapat bahawa tarikh yang kita mula-mula hendak adakan LID kelapan, iaitu pada akhir tahun 2006 atau awal 2007 adalah tidak sesuai dan banyak ketua negara mungkin tidak dapat menghadiri dialog tersebut.
Oleh itu kita telah ganjakkan tarikhnya mengikut masa yang dianggap lebih sesuai, yang akan membolehkan penglibatan seramai mungkin ahli-ahli dari negara-negara Afrika ke LID.
Tetapi kenapa jurang masanya terlalu besar?
Tidak, ia macam ni. LID selalu diadakan tiap-tiap dua tahun di Malaysia dan satu tahunnya bersilih ganti dengan negara-negara di selatan Afrika.
Bila kita buat macam itu bermakna kita seharusnya adakan LID kelapan ini pada tahun 2006 tetapi tarikh yang kita ada pada 2006 dikatakan tidak sesuai kerana dekat dengan akhir tahun, jadi susah untuk mendapat penglibatan ketua-ketua kerajaan yang ingin menghadirinya.
Oleh itu kita ganjakkan kepada awal tahun 2007, iaitu bulan Januari, lepas itu Mac, tetapi itu juga dianggap tidak sesuai.
Akhirnya kita bagi tarikh mengikut apa yang sesuai dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi iaitu pada bulan Ogos.
Jarak masanya tidak berapa jauh. Kalau kita tengok dari segi tahun ke tahun, hanya pada tahun 2006 ia tidak diadakan tetapi diadakan pada tahun 2007, dan ini juga tidak bermakna kita berhenti daripada memberikan keutamaan kepada LID.
Ada cakap-cakap yang menyatakan bahawa seolah-olah kita tidak lagi memberi tumpuan kepada LID sebagai satu forum yang bermanfaat.
Ini adalah tidak benar, kerana ia lebih melibatkan soal pentadbiran dan kehadiran.
Kementerian Luar juga diarahkan oleh Perdana Menteri untuk mengambil alih penganjuran LID atas asas ia adalah sebahagian daripada beberapa mekanisme yang mempunyai kaitan rapat dengan Komanwel seperti Mesyuarat Komanwel Peringkat Menteri dan Persidangan Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM).
Apakah pembaharuan yang akan berlaku di LID, apatah lagi Kementerian Luar pula mengambil alih penganjuran buat pertama kali?
Dulu tumpuan dialog selalunya kepada pembangunan teknologi dan perkongsian bijak, tanpa tema-tema tertentu, tapi pada kali ini oleh kerana Perdana Menteri kita begitu ghairah dengan tajuk pembasmian kemiskinan, bina upaya dan modal insan, maka pada kali ini forum diadakan secara bertajuk.
Bertajuk bermakna LID 2007 dianggap lebih praktikal dan akan membolehkan kita mengaitkan teknologi kepada program-program yang hendak kita laksanakan dan rumusan yang hendak kita capai.
Dan diharapkan habis daripada ini akan ada satu pelan tindakan, jadi ini mungkin akan lebih menarik kepada mereka yang mengambil bahagian kerana sekurang-kurangnya mereka nampak lebih tertumpu.
Pada masa yang sama, kita tidak meninggalkan perkongsian pintar ataupun penggunaan teknologi bagi menghasilkan pembangunan ekonomi dan pembangunan sosial yang dapat mengeluarkan rakyat daripada paras kemiskinan.
Selain itu, kita dapat membina keupayaan dan modal insan supaya negara-negara membangun dapat mengambil bahagian secara berkesan dalam proses yang sedang berlaku, yang tidak dapat dihentikan, iaitu proses globalisasi, proses pasaran terbuka, dunia yang berasaskan kepada perdagangan dan rejim perdagangan.
Jadi, ini semua memerlukan keterampilan yang akan membolehkan negara membangun mengambil bahagian melalui perkongsian pengalaman dan model-model yang berjaya.
Mesyuarat ini akan dibuat dalam bentuk meja bulat dan perbincangannya akan dibawa kepada satu perbincangan yang akan membolehkan kita merumus di peringkat plenari dan perkara itu akan dibentangkan kepada ketua kerajaan untuk diterima pakai.
Nampaknya ada kelainan pada LID 2007, jadi apakah temanya kali ini?
Pembasmian Kemiskinan, Pembinaan Keupayaan dan Pembangunan Modal Insan.
Ini adalah subjek kegemaran Perdana Menteri dan saya fikir dia letakkan pembangunan sesebuah negara itu bergantung kepada pembangunan insan itu sendiri dan kalau mahu keluarkan orang daripada kemiskinan, kita mesti mengatasi kejahilan dan kita mesti memberikan keupayaan dari segi pengisian ilmu.
Itu tajuk utama yang akan dibahaskan.
Ia juga bertujuan melahirkan rangkaian melalui perkongsian pintar di antara pemimpin lama yang menjadi Felo Emeritus dengan kumpulan sumber, pegawai-pegawai kerajaan, ahli perniagaan, usahawan industri dan golongan akademik.
Melalui cara itu, kita dapat mengupas dan menganalisis perkara-perkara yang penting dan boleh kita utamakan.
Oleh sebab tiga tahun tidak diadakan, bagaimana sambutan penyertaan untuk LID kali ini?
Amat baik. Seramai 263 peserta telah mengesahkan penyertaan. Apa yang penting bukan sahaja bilangan peserta tetapi juga kualiti mereka.
Kalau kita tengok pada tahun 2004, kehadiran di LID pada peringkat ketua kerajaan atau ketua negara ialah empat orang dan menteri 17 orang.
Kali ini, 14 ketua negara atau ketua kerajaan dan 35 menteri akan hadir, yang mana 12 ialah dari Malaysia dan 23 dari negara luar.
Selain itu, seramai lima Felo akan hadir, 25 kumpulan sumber daripada CPTM, 66 pegawai kerajaan kanan (45 dari Malaysia dan 21 dari luar negara), 105 wakil industri (58 dari Malaysia dan 47 dari luar negara) dan 10 ahli akademik akan turut hadir.
Mereka datang dari Gambia, Kenya, Lesotho, Malawi, Mozambique, Namibia, St. Vincent & The Grenadines, Sudan, Swaziland, Uganda, Zambia dan Zimbabwe.
Empat adalah dari negara ASEAN, iaitu Kemboja di peringkat menteri kanan dan Thailand pada peringkat Perdana Menteri dan tiga menteri, Vietnam dan Malaysia.
Tak semuanya dari negara-negara Komanwel, tapi asas perkembangan pada mula-mula LID diperkenalkan ialah penglibatan negara-negara Komanwel sebagai kumpulan pokok.
Tapi tidak semestinya (hanya terhad kepada negara-negara Komanwel) kerana LID lebih tertumpu kepada kerjasama dan melahirkan rangkaian di kalangan Negara Selatan-Selatan dan negara-negara membangun.
Antara peserta LID adalah Felo Emeritus iaitu bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, bekas Presiden Mozambique, Joaqim Alberto Chissano dan bekas Perdana Menteri Botswana, Ketumile Masire serta isteri-isteri mereka seperti Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.
Selain itu kita juga ada Naib Presiden Malawi dan Sir Charles Masefield dari BAE Systems yang akan mewakili syarikat United Kingdomnya ke sini, selain nama-nama besar Malaysia seperti Petronas, Telekom dan Tenaga Nasional Bhd. (TNB).
Mereka akan bercampur dengan pegawai kerajaan kerana kita nak ada penglibatan di antara pembuat dasar, pelaksana dasar dengan penerima dasar.
Dengan itu, mereka dapat berbincang dengan lebih berkesan lagi.
Adakah Felo Emeritus setakat hadir atau mereka sama-sama dapat menyertai perbincangan meja bulat?
Mereka boleh turut serta, tiada apa yang menghalang mereka daripada berbuat demikian.
Kita ada dua bahagian. Yang pertama, sesi meja bulat yang melibatkan ketua-ketua kerajaan yang mana mereka boleh turut serta.
Selain itu ada juga kumpulan mereka sendiri, yang dipanggil perkongsian pintar, iaitu Mesyuarat Felo dan Felo Emeritus yang akan diadakan sebanyak dua sesi, itu di antara mereka sahaja.
Tapi antara mereka pun, saya fikir semua ketua kerajaan sekarang adalah Felo, jadi mereka akan sentiasa berbincang sama-sama.
Bagaimanakah bentuk dialog kali ini?
Idea dan konsep perbincangan dalam meja bulat ini adalah semuanya berasaskan kepada perbincangan bebas, jadi dia (pemimpin) tidak boleh membaca daripada ucapan atau kenyataan yang telah disediakan.
Semuanya adalah berasaskan interaksi dan dia reaktif kepada bahan yang dibincangkan dan isi perbincangan yang berjalan di dalam proses itu.
Tiap-tiap negara akan memimpin sesi-sesi yang telah kita tetapkan.
Apakah sesi dialog yang bakal menarik perhatian?
Kita ada satu sesi yang sangat menarik yang telah diperkenalkan pada tahun 2004 dan akan diteruskan kali ini iaitu pembalikan media.
Ini bermakna, daripada media mewawancara ketua kerajaan, kini ketua-ketua kerajaan pula akan mewawancara wakil-wakil media.
Sesi terakhir telah dipimpin oleh saya tetapi kali ini saya tidak tahu lagi.
Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim menyuruh Pengerusi Bernama, Datuk Mohamed Annuar Zaini untuk mempengerusinya.
Apa yang dapat diperoleh daripada sesi sebegitu?
Agak menarik, sesetengah pemimpin berubah menjadi tegas apabila berhubung dengan media, sesetengah wakil media menjadi takut kerana kini pemimpin yang bercakap mengenai mereka.
Pada kali terakhir, saya telah meminta pemimpin untuk bercakap mengenai pendapat mereka mengenai media, perkara-perkara yang mereka mahu paparkan dalam media, pendapat mereka mengenai liputan berita dan saya kemudiannya membenarkan wakil-wakil media, iaitu ketua-ketua pengarang memberi maklum balas.
Kemudian mereka memberi maklum balas mengapa mereka berbuat sesuatu dalam cara yang tertentu, atau mungkin mereka tidak bersetuju dengan pendapat pemimpin dan memberikan pendapat mengenai mereka.
Selain daripada itu, apa lagi acara yang akan diadakan sempena LID 2007?
Akan ada pameran inovasi dan teknologi serta teknologi maklumat (IT) yang kebanyakannya datang dari syarikat-syarikat Malaysia.
Yang ini, kita berikan kepada Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia untuk Teknologi Tinggi (Might) terus melakukannya dengan berperanan sebagai sekretariat sokongan, di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.
Kita juga ada program untuk isteri ketua-ketua kerajaan yang pertama kalinya akan melibatkan Datin Seri Jeanne Abdullah.
Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil akan bertindak sebagai moderator dan sesi mereka akan melibatkan soal peranan kanak-kanak dan kedudukan mereka dalam konteks pembangunan.
Di akhir dialog ini, apakah objektif dan hasil yang diharapkan?
Bagaimana kita dapat melahirkan satu situasi di mana kedua-dua belah pihak, merasakan menang-menang iaitu boleh melahirkan peluang perniagaan, boleh melahirkan model-model pembangunan yang berjaya dan apakah tindakan yang memperlihatkan keberkesanan perkongsian pintar.
Sebab itu akan ada pelan tindakan di akhir dialog untuk melihat kepada pelaksanaannya.
Kali ini kita nak lebihkan (perkara tersebut), ia akan menjadi tindakan praktikal dan bukannya berbincang sahaja.
Jika tidak, orang kata dialog sahaja dan ada orang mempunyai tanggapan LID ini banyak buang masa, buang duit, tapi orang tidak nampak sumbangannya yang sebenar, secara langsung dan tidak langsung.
Melaluinya kita dapat melahirkan rangkaian dalam hubungan diplomatik, ekonomi, politik, perdagangan dan pelaburan.
Rangkaian ini adalah satu unsur yang penting dan Malaysia berjaya memasuki pasaran baru di Afrika kerana kita ada hubungan-hubungan melalui forum-forum sebegini rupa.
Dengan kehadiran Perdana Menteri Thailand, Surayud Chulanont ke LID 2007, adakah isu selatan Thailand akan dimasukkan dalam perbincangan pembasmian kemiskinan?
Saya fikir tak bincang secara khusus (perkara itu), pasal kita akan lihat pada model-model dan kalau dah ada, ada minat untuk adakan usaha sama atau untuk syarikat melabur.
Kita sudah ada senarai, sekurang-kurangnya ada jaringan kerja, dia tahu, kenal dan faham orang-orang yang terlibat.
Kita tak bincang isu-isu politik. Forum ini adalah satu forum pembangunan sosioekonomi.
Sebab itu kita jemput Sudan, walaupun ia bukan dalam Komanwel dan ada negara tak suka Sudan, dan kita jemput Zimbabwe.
Daripada asal lagi Zimbabwe adalah ahli LID dan tujuannya adalah untuk kita bangunkan.
Kita tidak boleh melihat dalam konteks politik, kita mesti melihat daripada manfaat yang akan diperoleh melalui perkongsian, pandangan, pendapat dan melihat kepada contoh Malaysia, misalnya, kita melalui program seperti menawarkan Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP) .
Ada yang tak seronok dengan kehadiran Zimbabwe dan Sudan, lebih-lebih lagi Zimbabwe kerana ia bukan ahli Komanwel, ia disingkir kerana dikatakan telah melanggar hak asasi manusia dan kebebasan demokrasi.
Ada negara menyuarakan kenapa dijemput (dua negara berkenaan). LID kita adalah satu forum untuk membincangkan pembangunan.
Ada pihak yang tak setuju tapi tidaklah menarik diri kerana yang tak puas hati ialah orang yang tak hadir.
Saya tak mahu namakan mana-mana negara (yang tidak bersetuju), kita cari kawan bukan nak cari musuh.
Apa pun kita buat, ada matlamatnya, macam matlamat politik.
Ini satu-satunya forum di mana matlamatnya bukan matlamat politik tetapi berbentuk ekonomi, khususnya sosioekonomi dan pembangunan ekonomi untuk melahirkan rangkaian menang-menang antara negara-negara yang mengambil bahagian.
Subscribe to:
Posts (Atom)